För den som vill ta familjebilder, semesterbilder och fota modellbygge så tror jag man blir lika lycklig med en lite mer avancerad kompaktkamera. Två exempel är Canon S90 (jag har själv en sådan, vill man köpa en sådan idag så heter den S95) och G12 där man har alla manuella möjligheter för att fota modellbygge kombinerat med små sensorer som ger stora skärpedjup. Dessutom tar de RAW-format om man vill det vilket jag tycker är en stor fördel. Om man sen satsar lite på kringutrustningen (ett stativ, ett fototält och bra belysning) så är man hemma för en summa som ligger långt under Björns budget på 8000.
Jag älskar min systemkamera (min bästa leksak, utmanas möjligen av färgsprutan...) men den har ett antal nackdelar också där den största nog är att den är stor och tung att ta med sig. Som semesterkamera så är det oftast S90 som följer med i fickan, systemaren följer med när det ska fotas något mer specifikt.
Fundera över vad du vill fota utöver modellerna och bestäm efter det tycker jag! Å andra sidan så kan ju systemkameran (som flera redan skrivit) vara början på en ny och spännande pengaslukande hobby

Hälsningar
Magnus