Jag bygger inte 1/48 men Uffes utmaning kändes för kul för att jag skulle kunna låta bli. För de flesta så verkar listan ha toppats av Monograms B-17 och B-24, för mig så var det P-38:an som var drömmodellen. En kompis hade den som han fått från någon som varit i USA och haft med den hem, jag minns att jag satt och dreglade över instruktionerna som visade hur man kunde karva lite här och där och passa in nya bitar och på det sättet bygga den ena varianten coolare än den andra...
Den här gången får det bli en nattjaktmaskin, triggat av att det finns dekaler att få tag på och det faktum att jag absolut inte har lust att göra en metallren maskin! Vad gäller dekalerna så borde man kanske egentligen använda Monograms original men någon måtta på masochismen får det ändå vara...

Lådan, från 1973! Tog hem tre sådana här från King Kit, lagom mögeldoftande. En till mig, en till Anders och den med finast låda till Rickard!

Lite bitar... Den är rätt mycket större än vad jag är van vid. Och jag fattar precis varför Hasegawa blev så poppis när de kom med sin på 90-talet. Innan dess så var det den här som gällde och även om den är väl detaljerad och fin, speciellt för en modell som kom 1966, så har den en del svagheter också... Notera den lösa delen som ska passas in och bli bakre cockpit efter lite karvande i övervingen!

Piloter - i likhet med skala 1/48 så befattar jag mig vanligtvis inte med dessa heller... Den här gången blir det dock ett undantag, om inte annat för att fylla ut den helt tomma bakre cockpiten!
Det här blir inget bygge med höga ambitioner, jag kommer att lämna nitar och paneler som de är och koncentrera mig på att bygga noggrant och prydligt och måla snyggt för att få fram något som fyller sin plats i lineupen på Open 2014!
Hälsningar
Magnus