Tarangus Tunnan - äntligen klar!
Re: Tarangus Tunnan - nu kör vi!
I helskärmsvisning på en stor skärm verkar dom andra två ha svart rand på nosringarna.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tarangus Tunnan - nu kör vi!
Nej, det var inte lätt. Jag valde att låta det röda gå precis över kanten. Tyckte mig kunna skymta det på en bild, dessutom var det lättare att maskera.Anders_Isaksson skrev:Ännu en sak som fick mig att välja Gul J var den röda nosen; jag kunde inte bestämma mig för hur jag skulle maska den främre gränsen (d v s mot luftintaget).
Hur gjorde du, lät du det röda fortsätta en bit in? Har inte hittat några bra bilder som visar detta område.

-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Tarangus Tunnan - nu kör vi!
Mycket intressant! Hade ingen aning om den svarta utlinjeringen på nosbandet (mer än att den fanns på ONU-märkta J 29B). Jag gjorde märkningen till gul J - F8 på beställning och hade/fick inga bilder att tillgå. Jag visste däremot att 800 mm höjd på bokstäverna var standard på F8 (även vanligt på F4 och F9), många andra flottiljer använde 600 mm höjd. På mina egna dekaler (som kommer inom kort) finns nosbanden med, både för Matchbox, Tarangus och Heller (de två sistnämde är geometriskt sett väldigt lika). Tur att jag inte valt någon från 3/F8. Ganska skralt med bilder på Tunnan från F8 över huvud taget.
Till en början verkar hela nosringen vara målad, men man flyttade bandet längre bak efter ett tag, förmodligen för att färgen slets rätt hårt runt framkanten (väder å vind samt FOD-skydd?). Min bedöming är att centrum på bandets senare placering är mitt över skarven luftintag/framkropp. Bandet är i de flesta fall 250 mm brett, 1/F9 och få några andra undantag finns dock.
/Robert
Till en början verkar hela nosringen vara målad, men man flyttade bandet längre bak efter ett tag, förmodligen för att färgen slets rätt hårt runt framkanten (väder å vind samt FOD-skydd?). Min bedöming är att centrum på bandets senare placering är mitt över skarven luftintag/framkropp. Bandet är i de flesta fall 250 mm brett, 1/F9 och få några andra undantag finns dock.
/Robert
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar
Gudskelov för modellutställningar! Annars skulle man väl aldrig ta sig i kragen och göra klart det påbörjade istället för att bara börja på nya projekt. Så två dagar innan C4-Open blev detta "snabbygge" från i somras äntligen klart.

Mycket är ju redan skrivet om denna. Men jag kan bara säga att jag är grymt positiv! Detaljering och passform är hur bra som helst. Och dekalerna måste vara bland det bästa som kommer med i en låda idag. Suveränt!

Det enda som egentligen saknas är skyddsplåten bakom stolen. Och ska man vara en gnutta gnällig, kan jag tycka att resinstolen nog kunde varit lite mer detaljerad. Men det är verkligen en anteckning i marginalen i ett i övrigt i stort sett plumpfritt protokoll.


Mitt val föll till sist på F 13-kärran, med lätt väderbitna (surprise!
) övningsmärkningar.

När Tarangus Lansen kom, var glädjen över en Lansen i 1/48 så stor att den överskuggade de brister (dock förhållandevis små) som modellen ändå hade. Men när det gäller den här Tunnan har Tarangus verkligen gjort sin läxa. Detta är en riktigt bra modell! Och om någon tvekar inför priset, är enbart dekalerna värda minst hälften om de hade köpts separat. Och med tanke på vilken klass de har, är det helt onödigt med eftermarknadsdekaler. Vilket innebär att priset för en någotsånär ambitiös byggare inte blir så värst blodigt ändå. Hatten av för Max, Fredrik & Co!


Mycket är ju redan skrivet om denna. Men jag kan bara säga att jag är grymt positiv! Detaljering och passform är hur bra som helst. Och dekalerna måste vara bland det bästa som kommer med i en låda idag. Suveränt!

Det enda som egentligen saknas är skyddsplåten bakom stolen. Och ska man vara en gnutta gnällig, kan jag tycka att resinstolen nog kunde varit lite mer detaljerad. Men det är verkligen en anteckning i marginalen i ett i övrigt i stort sett plumpfritt protokoll.


Mitt val föll till sist på F 13-kärran, med lätt väderbitna (surprise!


När Tarangus Lansen kom, var glädjen över en Lansen i 1/48 så stor att den överskuggade de brister (dock förhållandevis små) som modellen ändå hade. Men när det gäller den här Tunnan har Tarangus verkligen gjort sin läxa. Detta är en riktigt bra modell! Och om någon tvekar inför priset, är enbart dekalerna värda minst hälften om de hade köpts separat. Och med tanke på vilken klass de har, är det helt onödigt med eftermarknadsdekaler. Vilket innebär att priset för en någotsånär ambitiös byggare inte blir så värst blodigt ändå. Hatten av för Max, Fredrik & Co!

Senast redigerad av Björn Fransson den 22 jan 2014, 20:08, redigerad totalt 3 gång.
Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar!
Den blev ju bara så läcker!
Strålande arbete
Strålande arbete

Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar!
Mycket fint slutresultat. Kul att du hittat ett intressant målningsalternativ.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar!
Den blev fin, Björn!
Såg ju denna på C4, jag kollade särskilt in skarven i kanalen på luftinsuget och kunde konstatera att du hade gjort ett bättre jobb än undertecknad där.
Och lådans dekaler är som sagt suveräna!
Såg ju denna på C4, jag kollade särskilt in skarven i kanalen på luftinsuget och kunde konstatera att du hade gjort ett bättre jobb än undertecknad där.

Och lådans dekaler är som sagt suveräna!
Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar!
Snyggt jobbat Björn! Som alltid är det kul att se svenskt på forumet, speciellt när det är så fint som du gör det! Hatten av och tummen upp!
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar!
Tack alla! Och Anders: Kul att se din 29:a i verkligheten också. Lika snygg som på bild. Skarven i luftintaget var lite knepig, men å andra sidan inte särskilt framträdande... 
