Robin Nilsson skrev:Underligt att det inte tjatas mera om förbud mot privatbilism, det dör ju ändå några hundra varje år .....
Förbud mot ångest/depression (många självmord varje år, troligen en faktor i många "oförklarliga" bil/mc-olyckor) ....
Förbud mot alkohol ...
Förbud mot brist på motion ...
Förbud mot socker/fett/godis och för många kalorier i allmänhet ....
Förbud mot korkade människor .... många olyckor och elände skulle kunna undvikas om det inte fanns korkade människor ...
Förbud mot dåliga/olämpliga föräldrar ...
Förbud mot onödiga förbud ...
Förbud mot onödiga inlägg
Det är säkert tänkt som ironi, men om man struntar i ordet "förbud" så pågår det
ju arbete mot nästan allt du räknar upp, direkt eller indirekt, och på goda grunder
dessutom.
Utom det sista gu´ske lov!
Per K skrev:Precis som för film finns åldersgränser på datorspel. Det är bara att följa dom... Precis som man gör med film. I övrigt finns det inga vetenskapliga belägg som jag har hört eller sett eller läst om att våldsamma datorspel skulle vara skadliga, men precis som man inte tar med sin 5-åring på Saw 4 så låter man inte sin 5-åring spela GTA 5.
Precis som du säger har jag inte sett något som skulle vara skadligt. Man har dock gjort ett antal undersökningar som visar att potentialen för att en person ska begå ett våldsbrott faktiskt minskar om de spelar till exempel GTA för att man kan ge utlopp för sina känslor. Detta gällde de som hade en benägenhet till våld från början och man såg inte heller någon ökning hos de som inte hade en benägenhet till det heller. Däremot tror jag inte att det är nyttigt att sitta och spela spel hela tiden men har ju helt andra anledningar.
Jakob
Fast det är inte helt sant. I USA har det (väldigt förenklat) kommit fram till att många av
de vapen som man inte direkt ser effekten utav, så hade det nu blivit enklare när de satt
unga män (och kvinnor) uppväxta med extremt våld i spel, eftersom de har svårt att
koppla att folk faktiskt dör i verkligheten när de trycker på sina små knappar till drönare
och liknande.
Så en viss empatisk avtrubbning blir det i vissa fall.
Empatisk avtrubbning: Så fort som inte motpartens blod skvätter upp i ansiktet ellerpå kläderna så blir det enklare. Enklare med skjutvapen på avstånd än klubba/yxa/svärd på nära håll.
Enklare skjuta med strv-kanon och "döda" en plåtlåda än att se besättningen i den beskjutna vagnen krossas och stekas.
Lättare att skjuta torped än att se sjömännen dränkas/frysa/brännas/krossas.
Från bronsåldern och framåt så har det blivit enklare att döda även om utvecklingen accelererat de senaste 100 åren.
Hur lätt eller svårt var det att trycka på knappen för bombfällaren i Enola Gay ? Vid militär skjututbildning så börjar man inte direkt med tavlor som föreställer soldater .....
/ Robin
Robin Nilsson skrev:Då kommer det nog snart att finnas tekniska lösningar på hur den kan kopplas bort eller också stiger priset på beg-bilar
Det finns ibland legala skäl att köra för fort, när ambulansen är 5 mil bort och det är bråttom till sjukstugan .....
/ Robin
Eller om man är BMW/Audi-ägare . Känner ni er utpekade BWM/Audi-ägare? I så fall hänvisar jag till följande oventenskapliga undersökning:
Robin Nilsson skrev:Då kommer det nog snart att finnas tekniska lösningar på hur den kan kopplas bort eller också stiger priset på beg-bilar
Det finns ibland legala skäl att köra för fort, när ambulansen är 5 mil bort och det är bråttom till sjukstugan .....
/ Robin
Eller om man är BMW/Audi-ägare . Känner ni er utpekade BWM/Audi-ägare? I så fall hänvisar jag till följande oventenskapliga undersökning:
Det var många kommentarer på den sidan ...
Jag tror nog att den mest relevanta var att unga (testosteronstinna) män oftast kör aggressivt (d.v.s. dåligt) och därmed vållar irritation hos andra. Ung "macho"-förare väljer helst en bil med "häftig" image och då blir det BMW (det finns häftigare bilar men de är åt h-e för dyra för denna kategori av förare). För 30-40 år sedan så hette det 'Amazon-yngling' om denna typ av förare för de körde trimmade Volvo Amazon ...
Här i Tjockhult så tycker jag att det oftast är nedslitna gamla 3-serie BMW som används av "macho"-förare, sen finns det ju alla dessa ûber-trimmade små asiatiska bilar (Speed-filmerna kanske ??) som gasas så att det skriker om motorn på vägarna ute i förorterna ...
/ Robin