VII C 1/72 sommarens megabygge! KLAR sid 8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn H

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Björn H »

Andre B. skrev:Mmm...
Vad kostar etsen och trädäcket? Har ju inte däckat min än så...
Blev rätt sugen av den där sista bilden med etsen på fördäcket.

Mvh. Andre
Finns att köpa direkt från Nautilus Models: http://www.nautilusmodels.com/U-02/turm2.htm

/Björn H
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, det är f-n att tiden inte räcker till ibland.. Men hur som helst så har det fixats med fotoetsen mest. Jag har medvetet satt dit fästena för vajersågen trots att denna inte ska ha någon..
Sen har en däckskanon blivit tillverkad, lite mer fotoets så blir den fin fin. Samt luckan i tornet som kommer hållas öppen..

Bild

Bild

Bild

Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Se upp med byglarna på kanonen!
Man ser gjutskägg.
Frågan är om det lönar sig att byta ut dem mot metalltråd. Då blir de runda och antagligen av skalenligare tjocklek.
Å andra sidan kan det vara svårt att få metallbyglar på plats.
Knepigt läge....

Uffe
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Ulf Lundberg skrev:Se upp med byglarna på kanonen!
Man ser gjutskägg.
Frågan är om det lönar sig att byta ut dem mot metalltråd. Då blir de runda och antagligen av skalenligare tjocklek.
Å andra sidan kan det vara svårt att få metallbyglar på plats.
Knepigt läge....

Uffe
Byglar: Skär av plasten utanför fästena, borra tvärs igenom fästet med 0,3 mm borr och trä igenom 0,2 mm koppartråd,
limma med CA som kapillärkraften suger in i glappet mellan 0,2 och 0,3. Böj försiktigt koppartråden till rätt form, klipp av till rätt längd och fila ändarna för att få en snygg ände.
Pilligt men det ska gå.
/ Robin
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tjo gubbs!
Jo, byglarna ska rättas till och koppartråd eller tenn kommer att användas. En del andra fotoets ska på också.
Sen en annan grej, ibland ser jag att tätningen till loppet har en virad lina runt röret. Är det för att inte tappa bort skyddet för loppet? eller har linan nån annan betydelse? Ska tillverka en sådan tråd också tänkte jag.
Robin Nilsson

Använd koppartråd, du kan glödga den försiktigt över en låga om du vill ha den mjukare. För att få den rak innan du monterar den så kan du rulla den mellan två hårda ytor. Fördelen med koppartråd är att den är lätt att få tag på, den är oftast lagom mjuk och tillräckligt styv för att inte böjas om man tittar snett på den.
häpp / Robin
Robin Nilsson

Linan lindad runt eldröret: På det fåtal bilder jag hittade på 'nätet' ser det ut att vara för att hålla fast 'proppen' men f-n vet. Den ser ut att vara hyfsat slät så jag skulle använda tunn koppartråd, typ 0,1 mm istället för sytråd

Jag ska kolla mina böcker hemma ifall jag hittar något bättre besked ...

/ Robin
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Mycket snyggt och gediget arbete, Henrik!
Får nästan lust att plocka fram mitt eget ubåtsbygge, men bara nästan. ;)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jo, så att..Nu har jag fixat till kanonen lite. Tänk på att det är skala 1/72 så den är inte så jättestor direkt. Men den får duga trots allt.
Den är först målad med Alclad steel sen ett lager med grå och sen supertunt med vitt

Sen så har jag torrpassat AA kanonen i trädgården. lägg märke till de extra maggen som sitter på basen. Håller även på med detaljerna i tornet.
Luckan blev en nice detalj tycker ja. Det ska ju stå en massa folk där uppe så luckan ska ju vara öppen då.
Nu börjar det dra ihop sig till skrovmålning..Känner att man redan börjar få kramp i händerna...

Bild

Bild

Bild

Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt!

Uffe
Skriv svar