Ets-primer

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn H

Ets-primer

Inlägg av Björn H »

Hej,
Jag behöver tips på en bra primer för ets. Jag har provat Tamiyas Fine surface primer på rattlecan och Humbrols no 1 och inget av dem pallar för att hanteras under monteringen. Primern skall gå att spruta med en vanlig spruta så rattlecans går bort. Har ni några tips?

/Björn H
Robin Nilsson

Re: Ets-primer

Inlägg av Robin Nilsson »

Humm?? Har du tvättat ordentligt? Jag har målat humbrol på tvättad mässingsplåt och det håller för hantering, skrapa med nageln håller det INTE för men jag brukar vara lite försiktig ;-)
Jag har för mig att MJ-hobbyxperten i Sthlm hade nån lite lätt etsande primer för metall/mässing (mycket sånt i modelljärnvägshobbyn ...), gick i airbrush men det luktade starka lösningsmedel ...
/ Robin
Björn H

Inlägg av Björn H »

Robin Nilsson skrev:Humm?? Har du tvättat ordentligt? Jag har målat humbrol på tvättad mässingsplåt och det håller för hantering, skrapa med nageln håller det INTE för men jag brukar vara lite försiktig ;-)
Jag har för mig att MJ-hobbyxperten i Sthlm hade nån lite lätt etsande primer för metall/mässing (mycket sånt i modelljärnvägshobbyn ...), gick i airbrush men det luktade starka lösningsmedel ...
/ Robin
Hmm......kanske jag slarvat med tvätten :oops:
Men en etsande primer är just vad jag söker. Det viktiga är att den går att köra i en spruta, annars geggar man igen alla små fina spalter etc. på etsplåten. Du har ingen susning om namnet på primern? Fast det är inte värre än att jag ringer MJ-Hobbyexperten och frågar. Etsplåt är ju stor grej i mj-hobbyn.
/Björn H
Robin Nilsson

Det var några år sedan jag sist var inne i det området och sniffade så om jag någonsin vetat vad den hette så har jag glömt nu ...
Robin Nilsson

Googlade lite. Nån rekommenderade Floquil primer, nån annan nämnde PolyScale. Det tredje tipset var att bada delarna i vinäger/ättika för en mild etsning av ytan och alla påpekade att det var viktigt med renlighet.
Tvätta med cellulosa-thinner eller etylacetat/Nail Polish remover för att få bort fett och sen ättiksbad och använd handskar eller verktyg för att slippa flottiga fingeravtryck ;-)
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag gjorde ett större test på Vallejos sprutbara primer för inte så länge sedan, jag gjorde en upptäckt jag inte har reflekterat så mycket över innan.

På Polystyrenplast satt den mycket bra efter bara några timmars torktid. Gick ej att skrapa bort med tumnageln utan en skruvmejsel och hårt tryck krävdes.

När jag sprutade på resin så krävdes den ca 24-36 timmars torktid för samma resultat.

För vitmetall krävdes det närmare 5 dagars torktid och den satt kanske 90% lika bra som på Polystyrene och Resin. Undrar om det beror på att vitmetallen är betydligt "kallare" än de andra?

På fotoetsad mässing krävdes det i regel 5-7 dagars torktid för att den skulle sitta lika hårt som på vitmetallen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Jag har använt Mr Metal Primer med goda resultat. Har inte direkt provat hållfastheten mot mekanisk nötning, men inga problem heller. Den är som vatten och torkar på någon minut om man penselmålar - ännu snabbare med spruta.

Jag använder den enbart där den behövs, annars tar den slut för fort. Inget för helprimning, m.a.o.
/G
Björn H

Inlägg av Björn H »

Jag beställde två flaskor Mr Metal Primer från Panzerfux. Ska bli intressant att pröva. Problemet är just mekanisk nötning när man moterar fast redan målade delar. Speciellt om man är ganska högfrent i handrörelserna pga ålder :-). Så är då frågan: hur regör man sprutan efter Mr Metal Primer?
/Björn H
Björn H

Inlägg av Björn H »

Robin Nilsson skrev:Googlade lite. Nån rekommenderade Floquil primer, nån annan nämnde PolyScale. Det tredje tipset var att bada delarna i vinäger/ättika för en mild etsning av ytan och alla påpekade att det var viktigt med renlighet.
Tvätta med cellulosa-thinner eller etylacetat/Nail Polish remover för att få bort fett och sen ättiksbad och använd handskar eller verktyg för att slippa flottiga fingeravtryck ;-)
Ska prova med att tvätta en plåt i ethylacetat och den andra i cellulosthinner innan jag etsar i ättika. Jag bara undrar: vad menas med ättiksbad? Är det ren 12% ättika eller vad? Sen på med Mr Metal Primer.
/Björn H
Björn H

Inlägg av Björn H »

Janne Nilsson skrev: På fotoetsad mässing krävdes det i regel 5-7 dagars torktid för att den skulle sitta lika hårt som på vitmetallen.

Janne Nilsson
Ska jag vänta 5 - 7 dagar har jag redan hunnit tröttna och börjat på ytterligare ett projekt som aldrig blir färdigt det heller :lol:

Hm...den här tråden skulle väl varit i Allmäna Forumet, men vadå....
Senast redigerad av Björn H den 12 sep 2013, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar