Surdeg M60 Tamiya

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Namn: Ingvar

Surdeg M60 Tamiya

Inlägg av Ingvar »

Jag har haft en halvfärdig M60 stående i flera år.

Så här har den sett ut sedan 2009.
Bild

Idén var att placera den i Mojave öknen, till exempel 1st Marine tank battalion från camp Pendelton under CAX, 1989. Kvar att göra är att tillverka prismor till VC och skytt samt att pilla in dem på därför avsett ställe.
Slitaget kan tyckas se lite konstigt ut, men vad jag förstått är faktiskt bandhyllorna och förvaringslådorna tillverkade av aluminium. En sak jag lagt märke till under research är att hur slitna gummiplattorna än är, och det är dom nästan alltid, så ser gummit på hjulen alltid helt nytt ut. Jag har inte lyckats hitta en enda bild med slitna gummiringar, lite konstigt med tanke på hur de brukar se ut på Abrams, Strv 122 och Strf 9040.

Bild

Bild

Bild

Bild

ha de,

Ingvar
Stellan
Kontakt:

Re: Surdeg M60 Tamiya

Inlägg av Stellan »

Eminent, en surdeg mindre. Ska den bli dammigare eller är det nog nu?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Du har inte funderat på lite metallblankt på de delar av band och hjul som poleras när vagnen rör på sig? Tänder på drivhjul och styrpiggarna (lite osäker, hittade ingen bra bild) på insidan av bandet ?
Bild med lite "hög-glans" på polerade delar av bandet:
Bild
Snyggt bygge. ´Kanske lite dammigare ?

Bärhjulen oskadda: Kan det kanske bero på att även insidan av bandplattorna har gummiplattor ???

/ Robin
zapper

Inlägg av zapper »

När såg man en M60 här senast? Kul att du valt en förebild i fred. Finns väldigt mycket kul som kan göras med vagnar utan att de måste avbilda dem under insats.

Noterar i bildarkivet att endast en vagn tycks ha tuggade hjul - har aldrigt tänkt på det, men de verkar hålla god kvalité.

En sak till... Det kan vara fotot, men jag är inte förtjust i den gula kanten kring själva ökenbasen. Tycker kreationen skulle tjäna på att gå något som ger ordentlig kontrast mellan basen och marken/vagnen. Tycker också det skär sig mot träet.

/E
Erik von Rosen
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Kontrastfärg: Svart ??
Skriv svar