Tack Niclas för tipset med tändkablarna, får se om det kommer till användning när jag kommer så långt. Snygg motor också.
Fokus den sista tiden har varit generatorn. Den var väl ok i byggsatsen, men det här är skala 1/6, borde den inte vara lite bättre då?

Generatorn som den kommer i byggsatsen. En ordentlig gjutskarv tvärs över svarta hjulet var inte så snyggt.

Modifierat hölje. Alla öppningar urborrade och uppslipade med nålfil så att innanmätet blir synligt.

Samma från insidan. Mycket plast har karvats bort med fräsverktyg i en dremel. Väggarna har gjorts tunnare.

Delarna till innanmätet, statorn högst upp, som ska få lindningar av koppartråd innan den monteras, under den delarna till rotorn, där man igentligen bara kommer att se fläkten, därav den lite grova korgen. Det räcker med att det blir en antydan om vad som finns under fläktbladen.
Fläkten ritade jag först upp i CAD, printade ut på papper, klippte ut och klistrade fast på mässingsplåt. Klippte ut med plåtsax och filade till det sista innan jag bockade till fläktbladen. Jag hade rätt stora problem med hur jag skulle gå till väga med detta, först hade jag ingen plåt att tillverka delen i. Fick åka en sväng till lokala hobbyhandlaren och köpa en sats med tunn mässingsplåt, tror det var 0.25 mm. Sedan hade jag inget verktyg att klippa plåten med så det blev till att inhandla plåtsaxar på Jula. Jag hade gärna velat tillverka delen i fotoets, men det skulle ha tagit för lång tid.
Delarna är nu redo för primer, fortsätting följer så småningom.