1/72 Airfix J28C Vampire - Klar x 2
-
Re: 1/72 Airfix J28C Vampire på gång
Tack Niklas!
Efter lite experimenterande med olika kulörer från Lifecolor hemföll jag till slut åt Tamiya.
Som grundfärger är ovansidan målad med 50/50-blandning av XF-61 och XF-62 medan undersidan är XF-83.
Möjligt att undersidan borde dra lite mer åt blått (t ex XF-66) men jag tycker att den funkar ok ändå.
Efter lite experimenterande med olika kulörer från Lifecolor hemföll jag till slut åt Tamiya.
Som grundfärger är ovansidan målad med 50/50-blandning av XF-61 och XF-62 medan undersidan är XF-83.
Möjligt att undersidan borde dra lite mer åt blått (t ex XF-66) men jag tycker att den funkar ok ändå.
-
Re: 1/72 Airfix J28C Vampire - Klar x 2
Allt monterat och klart, så här blev den till slut.

Men vänta, det kommer mer!
Det blev så att jag parallellbyggde den andra individen på Xtradecals fina dekalark.
Denna byggdes i stort sett direkt ur lådan, med fotoetsade bälten som enda tillägg.

En artikel om båda byggena kommer i Allt Om Hobby nr 6.

Allt som allt tycker jag att Airfx presterat en riktigt trevlig modell och tack vare att den så gott som föll ihop av sig själv gick det riktigt smidigt att köra ett dubbelbygge.
Och åter tack till Magnus Fridsell som haft stor del i att Xtradecal kom med dekaler för J 28C, mycket uppskattat!
Nu kanske det är dags att ge sig på en Airfix Gladiator... eller två!

Men vänta, det kommer mer!

Det blev så att jag parallellbyggde den andra individen på Xtradecals fina dekalark.
Denna byggdes i stort sett direkt ur lådan, med fotoetsade bälten som enda tillägg.

En artikel om båda byggena kommer i Allt Om Hobby nr 6.

Allt som allt tycker jag att Airfx presterat en riktigt trevlig modell och tack vare att den så gott som föll ihop av sig själv gick det riktigt smidigt att köra ett dubbelbygge.
Och åter tack till Magnus Fridsell som haft stor del i att Xtradecal kom med dekaler för J 28C, mycket uppskattat!
Nu kanske det är dags att ge sig på en Airfix Gladiator... eller två!

Weeeow, det där blev snyggt! Du har lyckats bra med fotograferandet också 

Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Vilken finish! Herrejösses, vad bra!
Redigt snyggt. Hatten av för 2 grymt fina byggen!
-
Tack ska ni ha!
Glömde ju nämna problemet med vad som ser ut att vara en spricka/skarv mitt i klarplasten på både huv och vindruta.
Mina två ex hade ju samma skönhetsfel men efter att de nu är klara tycker jag inte att detta är något som märks.
Som sagt, en trevlig modell att bygga från början till slut.
Glömde ju nämna problemet med vad som ser ut att vara en spricka/skarv mitt i klarplasten på både huv och vindruta.
Mina två ex hade ju samma skönhetsfel men efter att de nu är klara tycker jag inte att detta är något som märks.
Som sagt, en trevlig modell att bygga från början till slut.

Morsning. det ser lysande ut. Jag har precis just avslutat den aluminiumfärgade versionen själv, och tagit hjälp av Xtradecals ark. Därav frågan: Hur i hela friden fick du dekalerna att hänga kvar? Jag har nämligen både två och tre gånger fått torkade och välpacerade dekaler att fastna på fingrarna när jag efter några dagar åtevänt till modellen för att jobba vidare. Arket verkar således extremt väl detaljerat med med en hel del brister i limkletet. Jag överväger att dutta på med matt cote för att få det att sitta permanent, men är orolig över att lystern blir konstig.
Snyggt Anders, riktigt bra blev dom!
Kul att du byggde två samtidigt dessutom, gillas skarpt!
Kul att du byggde två samtidigt dessutom, gillas skarpt!

-
Tack! Mina dekaler fäste faktiskt riktigt bra, de enda som ville ramla loss var de mindre som sitter på bränslepåfyllningslocken (ovanpå vingarna).filigentius skrev: ...
Hur i hela friden fick du dekalerna att hänga kvar?
...
Men jag penslade på lite Micro Sol och tryckte ner dem i panellinjerna med en fuktig tops, sedan satt de bra.
Därefter körde jag på lite Tamiya klarlack (TS på sprayburk), med blandat resultat eftersom ytan täcktes med små grå fläckar när lacken torkade.

Men det redde upp sig hyfsat till slut.
Tack Niklas! Med en sån här lättbyggd modell var det som sagt riktigt trevligt att köra ett dubbelbygge. Är dock glad att jag detaljerade enbart den ena...Niklas skrev: ...
Kul att du byggde två samtidigt dessutom, gillas skarpt!![]()

Urtjusiga Vampires, Anders!
Snyggt jobbat!
Snyggt jobbat!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo