Yesterdays news så att det skriker om det...

Men när jag plåtade min lilla B 17, insåg jag att jag faktiskt aldrig avslutade den här tråden med ordentliga bilder på slutresultatet. Nu är ju den här fotograferad på en del andra håll, men aldrig av mig. Och alla som håller till på det här forumet var ju heller inte på Open. Så för er som vill se, här kommer en rejäl hel hög med bilder:
För att få fram det solblekta, grundmålade jag allt med grön Gunze 309 och körde sedan en hel del ljusgrå 338 innan allt avslutades med lite 309 igen. De nymålade ytorna målades, logiskt nog, sist.
Mycket om bygget är ju redan sagt i den här tråden. Så jag kör på med ett gäng bilder till.
Luftbromsarna blev klara strax innan Maestro gav ut sina i ets...
Överchippat, kan tyckas. Men originalet överträffar faktiskt dikten.
Eftersom hela kärran grundades med Tamiyas aluminium på burk, behövdes inte så tjocka lager på undersidan Främre delen av tanken penselmålades med Gunzes polerbara silver och aluminum.
Många kablar blev det... Och ändå är det en västanfläkt jämfört med originalet.
Inte lika mycket där fram, tack och lov... Däremot en del scratchbygge för att få till det rätt grova stället i lådan.
Vädringen gjordes som jag tidigare nämnt både med pensel och airbrush. Avslutade allt med torrpastell innan kärran lackades. Brukar annars köra torrpastellen efter lacken, men tycker att det funkade rätt bra så här också. Efter lacken blev det en del torrpastell för att simulera ny smuts.
Ordentliga lanternor nytillverkades till vingspetsarna.
Lät bli att fylla i panellinjerna så mycket som jag brukar. Tyckte att det blev mer realistiskt så.
Femtioettan höll på att ställa till det. Femman kom från Hasegawas Draken, tänkte också ta ettan från Swedish-special-lådan där den röda 35:an finns med (F 18-11). Men när femman satts dit, visade det sig att den ettan var för liten! Vad göra? Eurodecals siffor är på tok för ljusgula och andra ettor finns inte på marknaden. Och att byta individ var heller inte att rekommendera. Dels var vädringen avbildad från F 6-51, dels hade jag redan satt dit serienumret 32236... Efter en del experimenterande löste det sig genom att jag skar till två fyror från Flying Colors 1/48-ark med den gamla typen av siffror. Lyckligtvis var de i nästan exakt samma gula nyans. Puh!
Sådär! Då kan vi lägga den här till handlingarna. Nu väntar vi bara på J 32:an!
Till sist: Tack till Martin N för - som alltid - ovärdeliga referensbilder och till Tobbe som försåg mig med F 6-vapnen!