Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Namn: Jakob Fall

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av jfall »

Håller med Snussugen det här är nog ett av de snyggaste byggena jag någonsin sätt. Det är inte så vanligt att någon är så duktig både på scratch och målning/vädring.

Jakob
Jakob Fall
AP
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Oj. Nu rodnar jag nästan. :oops: Kul att ni gillar den. Ett tag igår så trodde jag att jag hade sabbat en hel del. Jag la ett lager satin varnish på den för att få den lite mjukare i kontrasterna, men se det blev inget vidare. Metallfinishen tappade massor och den såg skitig och sträv ut (skitig på fel sätt alltså). I skarpt ljus var den okej, men inte i vanlig rumsbelysning. Så idag provade jag att lägga på blank lack igen och som tur var kom det mesta av lystern tillbaka. Nu hänger allt på en skör tråd för antennlinan är det enda som är kvar. Tills dess bjuder jag på lite detaljbilder.

Sista scratchdelen tillverkad - den lilla plutten vid pilotens nacke.
Bild

Antennmasten byttes mot en egentillverkad i mässing.
Bild

Huvdelarna på plats.
Bild

Likaså propellern. Lite sned är den allt. Ska se vad jag kan göra åt det.
Bild

Klaffarna gick riktigt bra att limma. Tur jag gjorde ett spår och torrpassade ordentligt i ett tidigare skede.
Bild

Luckan känns lite grov eftersom den är solid.
Bild

/Daniel
jfall

Inlägg av jfall »

Avgasfläckarna ser helt otrolig ut! Jag vet att du nämnde det tidigare men hur gjorde du, ser helt otroligt bra ut.

jakob
Jakob Fall
AP
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

jfall skrev:Avgasfläckarna ser helt otrolig ut! Jag vet att du nämnde det tidigare men hur gjorde du, ser helt otroligt bra ut.

jakob
Ja det var ett litet experiment som blev lyckat. Så här har jag gjort.

Gamla avlagringar: Först en toning med väl ustpädd svart med någon droppe brun med högt tryck i sprutan. Jag använde Tamiya. Sedan har jag slipat försiktigt med 1200 slippapper och gnuggat lite med fingrar och putsduk. Viktigt att det ligger ordentligt med lack under så man inte kommer igenom basfärgen för lätt.

Nyare avlagringar: Samma procedur igen fast inte så det täcker det som är kvar efter förra steget.

Lite rester av oljespill i underkant av några plåtar och lite färskare oljerinning ner mot vingen har jag lagt med MIG Oil and Grease mixture.

Färska avlagringar: De tidigare stegen gör jag helst innan avgasrören är på plats. När de är på plats och allt annat är klart penslar jag på lite Kimrök allra närmast utblåset. Kimrök är ett svart pigment som finns där de säljer konstnärsmaterial. Det är väl ungefär sot tror jag. Nys inte i den burken :-)

Sen kan det nog vara bra att kolla på lite bilder på det man bygger för det brukar se väldigt olika ut på olika flygplans modeller och individer. I detta fall så finns inte så tydliga bilder så jag har fått gissa hur det ser ut på nära håll.

/Daniel
jfall

Inlägg av jfall »

Nu finns det nedtecknat för senare användning, tack! Kanske ska ta och köpa KimRök låter ju användbart.

Jakob
Jakob Fall
AP
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Så är den äntligen klar för beskådan. Nakajima Ki44-II Otsu Shoki Tojo. Dags att reda ut vad alla dessa namn står för.
Nakajima är tillverkaren, Ki44 modellbeteckningen, II är versionen med motorn Ha-109 och den finns i tre versioner beroende på beväpning där denna kallas Otsu (efter en stad). Det japanska smeknamnet för Ki44 är Shoki som är en sagofigur - en spökjägare viket passar bra eftersom japanerna ibland kallade amerikanerna för spöken eller vålnader pga sin bleka hy. Tojo är de allierades igenkänningsnamn på Ki44.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

För den som vill se fler och större bilder går det bra att göra det på den här galleri-sidan på min byggblogg.
http://avkopplingilitenskala.blogspot.s ... amiya.html

Det var allt för detta bygge. Nu ska jag försöka bygga något snabbt och enkelt som omväxling (om det går) :P .

/Daniel
jfall

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)

Inlägg av jfall »

Wow! Bra jobbat! Jag älskar metallrena flygplan, särskilt när de är så där lagom vädrade, super!

Jakob
Jakob Fall
AP
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Perfekt bygge och målning.. och vädring!

Men du, bjud på större bilder! 1280x1024 borde bli bra. ;)
Live & let dry.
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Den där hoppas jag verkligen att jag får tillfälle att se på 08 Open 2014!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Mycket fint bygge! Fantastiskt fin målning och vädring.
Skriv svar