På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Då det blir dyrt i längden att göra rent med Vallejo's airbrush rengöring så tänkte jag höra om någon har några tips på billigare alternativ för att få ren färgsprutan.
Har hört att många använder sig av T-Röd, men jag undrar, skadar detta kromet?
Jag sprutar huvudsakligen med Vallejo's färger och hittills har jag bara haft problem med att få ren sprutan efter att jag lackat (seg massa).
Men som sagt, deras egna rengöring är inte den billigaste.
Jag provade nyligen att göra ren nålen med alifatnafta vilket snabbt resulterade i att kromet flagade.
Vet någon vad detta beror på och har den exponerade mässingen någon negativ inverkan eller ser det bara illa ut?
Konstigt att kromet flagnade av, kan ju tycka att en metall inte borde påverkas alls av naftan.
Själv använder denna för att tvätta ur min airbrush, riktigt effektivt, billigt, funkar på alla färger och jag har inte haft problem med varken kromet eller packningarna skadas.
Jag kör T- röd för rengöring av Gunze, Tamiya, och Vallejo och tycker det fungerar tillräckligt bra, riktig thinner är säkert effektivare men jag tycker inte lukten är värd det. T-röd har inte ställt till någon åverkan på någon av de sprutor jag haft under de drygt 20 år jag använt det.
Min flaska Airbrush Cleaner har räckt i mer än två år så jag tycker inte den var så förfärligt dyr.
Tycker inte T-röd alltid gör jobbet lika bra, och de andra alternativen stinker för mycket.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Förtunningen stinker ju som sagt en del men jag kör med en ordentlig andningsmask som renar luften och sprutar i garaget. Men sprutar du med förtunning inomhus så luktar de illa i hela huset så de rekommenderar jag inte.
Volvos spolarvätska. Den blåa som luktar sprit. Jag har rengjort min Badger 100 med spolarvätska i minst 30 år, aldrig varit några problem.
Jag kör med thinner när jag målat med emaljfärg. Jag har även sprutat tamiya thinner, etylacetat, vatten, golvpolish, och microscale metal foil adhesive. När den geggar igen alldeles för Hin Håligt, så kör jag den i ultraljuds tvätt, den är 40 år gammal, och som ny fortfarande.
Med vänlig hälsning. Neil
denstore skrev:Det som eventuellt skadar kromet är ammoniak. Annat ska inte vara något problem.
Att kromet har försvunnit påverkar mest rengöringen. Rent funktionellt ska det inte ha någon betydelse.
Kanske lite OT, men är "krom" alltid "krom"? Badger och H & S har sprutor som de kallar Chrome, och de menar deras icke-krom är förnicklade, och att krom står emot allt, till skillnad mot förnicklade.
denstore skrev:Det som eventuellt skadar kromet är ammoniak. Annat ska inte vara något problem.
Att kromet har försvunnit påverkar mest rengöringen. Rent funktionellt ska det inte ha någon betydelse.
Kanske lite OT, men är "krom" alltid "krom"? Badger och H & S har sprutor som de kallar Chrome, och de menar deras icke-krom är förnicklade, och att krom står emot allt, till skillnad mot förnicklade.
/Björn H
Lite så är det. Idag har flera firmor börjat med krom, medan de äldre nog egentligen var förnicklade. H&S nya CR-varianter är kromade, Badgers Krome som sagt, och de flesta av Grex modeller också.
Krom är dock tjockare och kan flagna lättare om man har otur. Och toleranserna blir lite lidande.
Men som med det mesta finns det plus och minus med allt.