Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Har läst om att övningslandningar även brukar företas mot stadiga moln (nej, inte så stadiga att man kan landa på dem utan att de inte bryts upp och virvlar och har sig...) för att ha något att fixera mot.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
magnusf skrev: En PA-28, lite grann som luftens motsvarighet till knäckebröd utan pålägg...

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Vi fick väl "finbesök" idag?! Jag hörde han från lååångt håll, så jag han fram med kameran och brände av lite shots på den! Den bullrar gött den där kärran!!






Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Då var det nog denna C-17 jag såg från hemmet när den lyfte på eftermiddagen
materialleverans inför presidentbesöket till veckan antar jag.

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Hej
Jag stod på kyrkogården i Norrviken, Sollentuna kommun vid lunchtid idag söndag då en J-28 Vampire flög över från öster till väster. Den hade ett ljusare men ilsknare "dån" än en JAS eller viggen.
Jag trodde de var avvecklade sedan länge? Tyvärr hann jag inte få fram mobilkameran i tid.
Jag tror målningen var som denna:

/Pelle
Jag stod på kyrkogården i Norrviken, Sollentuna kommun vid lunchtid idag söndag då en J-28 Vampire flög över från öster till väster. Den hade ett ljusare men ilsknare "dån" än en JAS eller viggen.
Jag trodde de var avvecklade sedan länge? Tyvärr hann jag inte få fram mobilkameran i tid.
Jag tror målningen var som denna:

/Pelle
---------------------------------------------------------
"When in doubt use C4!"
"When in doubt use C4!"
Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Jag var på andra sidan viken och såg samma maskin. Den hör hemma i Västerås och hade varit på (eller var på väg till) Lions flyg- och motordag i Vallentuna!
Avvecklade ur Flygvapnet sedan 1968 men några fd Schweiziska maskiner har letat sig hit på civilt register och målats upp i svenska färger under de senaste 20 åren!
Hälsningar
Magnus
Avvecklade ur Flygvapnet sedan 1968 men några fd Schweiziska maskiner har letat sig hit på civilt register och målats upp i svenska färger under de senaste 20 åren!
Hälsningar
Magnus
Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Hi hi, Magnus jag var bergsäker på att du hade koll, VSB!
/P.

/P.
---------------------------------------------------------
"When in doubt use C4!"
"When in doubt use C4!"
Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Tack för förtroendet Per
!
Här kommer en annan som kanske inte är så himla kul egentligen men han drog runt kors och tvärs (nej, det gjorde han absolut inte, han flög väldigt raka och parallella svep men "kors och tvärs" är ett talesätt...) över Sollentuna i onsdags. Han inte bara fotade oss, han var norrman också!

Om ni undrar varför jag hela tiden postar bilder på triviala flygplan från sollentunahimlen så beror det på att jag för tillfället sitter rätt mycket hemma och jobbar. I hallen ligger kameran med telet på och när det brummar så kastar jag allt jag har för händer och far ut på farstubron och fotar vilt upp i himlen. En dag står det väl några i vita rockar där och väntar när jag slänger upp dörren...
Hälsningar
Magnus

Här kommer en annan som kanske inte är så himla kul egentligen men han drog runt kors och tvärs (nej, det gjorde han absolut inte, han flög väldigt raka och parallella svep men "kors och tvärs" är ett talesätt...) över Sollentuna i onsdags. Han inte bara fotade oss, han var norrman också!

Om ni undrar varför jag hela tiden postar bilder på triviala flygplan från sollentunahimlen så beror det på att jag för tillfället sitter rätt mycket hemma och jobbar. I hallen ligger kameran med telet på och när det brummar så kastar jag allt jag har för händer och far ut på farstubron och fotar vilt upp i himlen. En dag står det väl några i vita rockar där och väntar när jag slänger upp dörren...
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Vilket upplägg för ett practical jokemagnusf skrev:.... när det brummar så kastar jag allt jag har för händer och far ut på farstubron och fotar vilt upp i himlen. En dag står det väl några i vita rockar där och väntar när jag slänger upp dörren...
Hälsningar
Magnus


/ Robin
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?
Hej Magnus,
Chansen är att du blivit fotograferad med kameran framför ansiktet
eller kanske fått din inverkan på magnetfältet uppmätt
"Two fixed-wing twin engine Piper Navajo aircrafts (LN-NPZ and LN-NAB), operated by Blom Geomatics (Sandvika, Norway) were used to conduct reconnaissance and photographic surveys aimed to estimate the hooded seal pup production in the drift ice areas in the Greenland Sea between East Greenland, northern Iceland and the island Jan Mayen (also termed the West Ice). The aircraft LN-NPZ operated over the drift ice during the period 11-29 March and LN-NAB in the period 23-29 March 2005. The aircrafts were mainly based at Constable Pynt airport (50 km north of Scoresbysund, East Greenland), but the airports in Akureyri (Iceland) and on the island Jan Mayen (Norway) were also used. In addition to one pilot and one copilot/operator on each aircraft, Kjell Tormod Nilssen and Kjell-Arne Fagerheim operated on the LN-NPZ and LN-NAB aircrafts, respectively."
http://www.imr.no/filarkiv/2005/01/Nr.1 ... .pdf/nb-no
Kärran på marken
http://www.flickr.com/photos/aleksander ... 678940095/
Bolagets tillstånd:
http://www.scanair.no/aon/blom.htm
Bolaget om sig själva:
http://www.blomasa.com/blom-offices-ll- ... en-ll.html
/ Robin
Chansen är att du blivit fotograferad med kameran framför ansiktet

eller kanske fått din inverkan på magnetfältet uppmätt

"Two fixed-wing twin engine Piper Navajo aircrafts (LN-NPZ and LN-NAB), operated by Blom Geomatics (Sandvika, Norway) were used to conduct reconnaissance and photographic surveys aimed to estimate the hooded seal pup production in the drift ice areas in the Greenland Sea between East Greenland, northern Iceland and the island Jan Mayen (also termed the West Ice). The aircraft LN-NPZ operated over the drift ice during the period 11-29 March and LN-NAB in the period 23-29 March 2005. The aircrafts were mainly based at Constable Pynt airport (50 km north of Scoresbysund, East Greenland), but the airports in Akureyri (Iceland) and on the island Jan Mayen (Norway) were also used. In addition to one pilot and one copilot/operator on each aircraft, Kjell Tormod Nilssen and Kjell-Arne Fagerheim operated on the LN-NPZ and LN-NAB aircrafts, respectively."
http://www.imr.no/filarkiv/2005/01/Nr.1 ... .pdf/nb-no
Kärran på marken
http://www.flickr.com/photos/aleksander ... 678940095/
Bolagets tillstånd:
http://www.scanair.no/aon/blom.htm
Bolaget om sig själva:
http://www.blomasa.com/blom-offices-ll- ... en-ll.html
/ Robin