HA, den här va väl GO!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Micke A

HA, den här va väl GO!

Inlägg av Micke A »

Dragons lilla japanska stridsvagn Type 95 Ha-Go early prod. Köptes runt midsommar och byggdes ihop på 3-4 kvällar. Vansinnigt bra gjutet i DN´s sedvanliga teknik och i stort sett inga som helst problem.

Bild

Jättetrevlig att bygga och måla....

Bild

Men så här i efterhand så skulle jag målat den gula färgen först för att sedan maska av den. Nu fick jag pilla med pensel vilket jag inte blev helt nöjd med. :?

Bild

Figur från Miniart.

Bild

Målad med Vallejo och Tamiya i huvudsak.

Bild

Vädrad osv med Vallejo, MIG och AK´s filter och pigment.

Bild

Bild

Micke A
Rickard B
Namn: Rickard

Re: HA, den här va väl GO!

Inlägg av Rickard B »

Ja, den ä cool! Kan tänka mig att bygga en! Ang det gula så förstår jag vad du menar och hur du känner MEN jag har sett andra som målat till vissa fält med pensel och det blir faktiskt riktigt snyggt så även på din vagn. Det ser ut som att den är ditmålad av besättningen eller annan personal med just en pensel eller kvast.
Lagom vädrad enligt min smak=)
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Riktigt fint bygge, Micke!

Kul att se denna byggd, Har två st av Finemolds Type95 hemma, så har varit tveksam att köpa Dragons också. Ser ut att vara en mycket trevlig liten modell, det kanske får bli ett köp.

Tycker det gula ser utmärkt ut!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Japanska vagnar är ju så trevliga, och din ser fin ut. :)

Noterar dock på din näst sista bild att banden tycks vara böjda uppåt, vilket kanske inte ser så realistiskt ut. Något att tänka på till nästa gång bara.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

Inlägg av TomasJ »

Fräck liten gynnare, jag får nog skaffa en sådan till samlingen jag med.
Kul med lite ovanligt kamouflage.
/Tomas
Micke A

Inlägg av Micke A »

Tack för alla synpunkter! Kanske inte blev så tokigt då med den penselmålade gula färgen... :)
Joakim Hultman skrev:Japanska vagnar är ju så trevliga, och din ser fin ut. :)

Noterar dock på din näst sista bild att banden tycks vara böjda uppåt, vilket kanske inte ser så realistiskt ut. Något att tänka på till nästa gång bara.
Bra med nån som granskar bilderna ordentligt , Joakim! Limmet tycks ha lossat på den sidan, så det blir till att dutta in lite snabblim igen!

Micke
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Trevligt att se. Skall införskaffa den där jag också. Och vem vet, jag kanske till och med bygger den.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Janne Nilsson skrev:Trevligt att se. Skall införskaffa den där jag också. Och vem vet, jag kanske till och med bygger den.

Janne Nilsson
Annars så pryder den väl sin plats på hyllan! :lol:

Micke
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Micke A skrev:Tack för alla synpunkter! Kanske inte blev så tokigt då med den penselmålade gula färgen... :)
Joakim Hultman skrev:Japanska vagnar är ju så trevliga, och din ser fin ut. :)

Bra med nån som granskar bilderna ordentligt , Joakim! Limmet tycks ha lossat på den sidan, så det blir till att dutta in lite snabblim igen!

Micke
Om jag vore i din situation: Spännhjulet ser ut att vara i två lager så jag skulle försöka med en sytråd genom ett eller två av "hornen" på bandplattorna och sen knyta runt spännhjulets axel. Gör en löpsnara, dra åt snaran hårt och sen spänner man lagom mycket genom att dra i den fria änden. När det är lagom spänt så avslutar man med lite CA på knuten, eventuellt virar man den fria änden några varv runt tråden och sen CA. Om spännhjulet kan vridas så borde det gå att hitta ett läge där tråden inte syns genom något av hålen, annars kanske lite strategisk smuts i ett av hålen kan dölja tråden :-)
Spänna med tråd går givetvis enklast om det görs innan allt är limmat och målat. Metoden kan i vissa fall fungera även för stödrullarna men då måste tråden fästas i bandet på båda sidorna om stödrullens mittpunkt och det blir inte så bra om det bara är ett "hjul" per stödrulle-position.
/ Robin
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Snyggebygge Micke!

Tycker att det funkar helfint med handmålat gult band också, handmålar ofta såna saker själv istället för att spraya allt. Om du skulle velat haft lite starkare gul så skulle kunna ha grundat med rosa först :) Låter bissar men rosa är den bästa grundfärgen om man skall måla gult.

Ser vi dig och HA-GO nere i Malmö i höst?

/Markus
Skriv svar