På byggbordet: utan spaning ingen aning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet: utan spaning ingen aning

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Ja jag vet att måttot kanske inte kommer från armén men de behöver ju spana lite de också.
Här är något jag knåpat med på semestern mellan airbrushdimmorna. Mitt sommarprojekt är
annars att försöka få målat några av de otaliga färdigbyggda modeller som väntar på färg.

Detta är Accurate Armours M114, en liten amerikansk spaningsbandvagn från 60-talet.
Det är nog inte många som känner till denna lilla gynnare som snabbt föll i glömska
jämfört med sin välkände storebror M113, men visst syns släktskapet. :)

Bild

Bild

Bild

Ett par delar saknades, därav plasticarden, samt lite spackling i fronten, annars inga problem så här långt.

Spana lugnt
/Tomas
Robin Nilsson

Re: På byggbordet: utan spaning ingen aning

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag hörde uttrycket 'Utan Spaning Ingen Aning' när jag gjorde mina 12 månader på I2 & I13 så det har förekommit inom Armén också. Det är liksom för snärtigt för att inte sprida sig mellan vapenslagen.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Kul!

Hade missat att AA gjort denna bortglömda vagn. Ska bli kul att se fortsättningen.

Micke A
som självklart känner igen mottot från när vi utbildade spaningsförband...
Rickard B
Namn: Rickard

Inlägg av Rickard B »

Kul med mer pansar på forumet=)
Har nog alldrig sett en 114 på modell? Ska bli kul att följa. Hoppas den kommer långt upp i din prio lista över vagnar som ska målas;)
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
zapper

Inlägg av zapper »

Från klarhet till klarhet.

Som ansvarig för arkivet så faller det väl på min lott att delge dessa:
Hawaii 1965
Bild

Bild

Tyskland:
Bild

Bild

Bild

Blir det med .50 eller 20mm?

/E
Erik von Rosen
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

Inlägg av TomasJ »

Tack arkivchefen :-)
Alla foton uppskattas.

Det blir halvtummaren.

Jag funderar på om jag ska använda den tidiga eller sena "bog-plåten" i vadningsutrustningen. Den tidiga har rundade kanter och inga nitar, medan den senare/förstärkta har nitade plåtlister. Det beror väl på vilken förebild jag väljer.

Ha de
/Tomas
zapper

Inlägg av zapper »

En del goa M114-bildergrejer här också:
http://www.flickr.com/photos/avatar1/se ... 918007465/

/E
Erik von Rosen
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Visserligen Science Fiction men jag har altid haft ett gott öga till M114 efter det att jag läst en artikel om den i gamla goa AFV-G2 på sjuttiotalet. Kul att äntligen få se en byggd, hoppas vi får se den på C4a.

M113 o M114 är som Folkabuss o Karmanghia. :-)

Öken-Erik
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Kul vagn. När man ser bilderna så ser man att det finns en del olika intressanta målningsalternativ. Trots att det är modernt. ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Janne Nilsson skrev:Kul vagn. När man ser bilderna så ser man att det finns en del olika intressanta målningsalternativ. Trots att det är modernt. ;)

Janne Nilsson
Ja, den är ju bara 50 år gammal. :lol:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar