VII C 1/72 sommarens megabygge! KLAR sid 8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Stellan »

Jag tror att allt arbete kommer betala sig om du öppnar upp alla hålen i däcket också. Det lilla ljus som kommer tränga in behövs för att man ska se ditt arbete med tryckskrovet. Kan bli effektfullt.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tycker också att du ska ta upp hålen i däcket. (Lätt för mig att säga....:-)
På så vis blir det tydligt att formskrovet till stora delar är ett gallerverk. Du får den fram där sköna genomsiktligheten.
Det vore synd att missa den i ett så här ambitiöst projekt.

Uffe
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Henrik R skrev:Tjo! Tack Kalle och Robin, Ja man kanske orkar slipa upp undersidan :-)
Vore i och för sig riktigt stilfullt att göra det, vi får se..
Hej Henrik,
Har du sagt A (hålen i skrovsidan) så blir du nog tvungen att säga B (däcket) också ;-)
Jag tror att du kommer att ångra dig om du låter bli.
OM du skulle får för dig att ställa ut den i en tävling så blir det ojämn detaljering annars,
snyggt jobbat med skrovsidorna (Wow, kolla han har öppnat hålen, snyggt!) och allt fotoetset
som förbättrar detaljeringen och sen (Men va F-n ! Han har inte öppnat hålen i däcket ?!?) däcket
som är solitt och ser "leksaksaktigt" ut.

Om jag skulle göra jobbet så skulle jag borra och fila ur hålen och sen fasa av kanterna från undersidan
med ett koniskt fräs-stift i miniborrmaskin (Dremel är på gränsen till för kraftfull, går för fort så att
det kan bli varmt och mjukt, det går om man är lätt på handen)

Jag har en VII C/41 och en VII D som ska förses med en massa hål (pust och puh!) och sen blir det väl en
av typ IX också när Revell släpper den ....
Bild
Möjligen en tidig VII C också ....
Man lär bli hålvan ....
/ Robin
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jo, självklart ska jag "give it a try". Det är bra många hålor!..Kanske vore bättre med ett etsdäck eller trädäck? Nu får jag inte tag på ett träd däck på ett bra stund. Att borra bort kanske kan fungera. Jag tänkte först använda en planslip och helt enkelt tunna ut däcket. Men det kommer knappt bli hanterbart och rätt sprött..hmmmm..ska ta i tu med detta nu i helgen..
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det där fungerar inte. JAg har beställt hem ett trädäck..få se om jag kan etsa bort fotoetsen på plastdäcket..
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Beklagar att jag "tvingat" dig till ett extra inköp ......
Men tänk så vackert det kommer att bli när det är klart :-D
/ Robin
Björn H

Inlägg av Björn H »

Henrik R skrev:Det där fungerar inte. JAg har beställt hem ett trädäck..få se om jag kan etsa bort fotoetsen på plastdäcket..
Hej,
var fick du tag på trädäcket?

/Björn H
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

beställt hos Rebell Max. my savior!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Alltså, jag får väl vänta tills trädäcket dyker upp i brevlådan....Javisst, men undertiden kan jag ju göra andra saker. Man behöver ju inte vara sysslolös direkt.
Men det där med däck är lite konstigt. Är det verkligen trädäck på alla VII C? Vissa modellbyggare ser ju ut att ha trädäck men en del andra ståldäck. Hur ligger det till egentligen?

Jag fick för mig att göra "ståldurken" i utkiken och trädgården. Till det körde jag Alclad Steel och några varv German grey över ett lager falksalt. Den blir ju rätt sliten med tiden tänkte jag.. Sen kom det till lite fotoets på tornet också.

Bild

Bild

Bild
Björn H

Inlägg av Björn H »

Henrik R skrev:Alltså, jag får väl vänta tills trädäcket dyker upp i brevlådan....Javisst, men undertiden kan jag ju göra andra saker. Man behöver ju inte vara sysslolös direkt.
Men det där med däck är lite konstigt. Är det verkligen trädäck på alla VII C? Vissa modellbyggare ser ju ut att ha trädäck men en del andra ståldäck. Hur ligger det till egentligen?

Jag fick för mig att göra "ståldurken" i utkiken och trädgården. Till det körde jag Alclad Steel och några varv German grey över ett lager falksalt. Den blir ju rätt sliten med tiden tänkte jag.. Sen kom det till lite fotoets på tornet också.
Revell har avbildat ett ståldäck som är belagt med trä-trall. De "rutiga" grejerna är trätrallen, de lägre ytorna avbildar ståldäcket. Trallen var med 99% sannolikhet målat med samma färg och då givetvis även samma kulör som övriga däcksytorna.

/Björn H
Skriv svar