MiG-21F13 1:32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-21F13 1:32

Inlägg av magnusf »

Michael! Fint bygge, jag följer denna med intresse!

Hälsningar

Magnus
CanDid
Namn: Fredrik Ström

Inlägg av CanDid »

Förresten, med risk för att sparka in en vidöppen dörr.

Tänk på att om du väljer en thinnerbaserad wash (som AK Interaktive, MiG osv.) så kan den lösa tinnerbaserad färg och lack. Ett par lager akryllack under (om du har målat med Humbrol som jag såg i bildbakgrunden på ditt arbetsbord) löser problemet. Har gjort misstaget själv så det är erfarenhetsbaserat, och det var inte så kul :x

Alternativet är naturligtvis att använda en akrylwash.

//Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Shoki-mannen
Namn: Michael Schwarz

Inlägg av Shoki-mannen »

Hej igen! Tack så mycket för eras intresse och hjälp :)

Jo, hade också märkt, att min wash och färg inte gillar sig så väldigt mycket. Hade provat lite på min test-flygplan i förrvägen. Hittis körde jag så, att jag målade 2 gånger och sen väntade jag riktigt länge.
Bild
själva "droptank" (?) gjorde jag på det där sättet. Det ser kanske lite för gammalt ut nu, men en helt silverfärgat flygplan skulle kanske se lite tråkig ut med bara silverfärgat utrustning i perfekt skick. Så "spelade" jag lite med dem där nya saker. Dessutom var S. Jähn's MiG inte alltid så perfekt silverfärgat som idag. Dem måste ha målat om machinen, när dem flyttade till den nya museum. Så såg den ut innan:
Bild
Så det kanske finns lite anlednig, att fortsätta spela med "wash"-tekniker :)

Men jag kommer väl använda akryllack och interior wash. Det låter väldigt logiskt och fram för allt mindre farlig än mina försök. Kan man också använda akryllack och akrylwash? Eller är det samma risk som thinnerbaserat färg och wash?

micke
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Akryl mot akryl är mycket snällare mot varann, en akryl-wash kommer inte att förstöra akryl-underlaget. Däremot så måste du jobba med washen medan den är blöt, när den torkat så kan du inte lösa den utan att lösa underlaget också om man kör akryl-akryl (ett mindre problem tycker jag...).

Hälsningar

Magnus
Shoki-mannen

Inlägg av Shoki-mannen »

Hmmm...kanske dags att testa lite mer med Akryl-produkter. Låter bra! fram för allt ska dem inte lukta heller så mycket, som mina enamel-färger. Det är kanske resultatet, om man växer upp med Revell-färger :)

tack för tippset magnus!

micke
Robert A

Inlägg av Robert A »

Du måste köra en akryl lack innan du använder en wash med oljefärg (om du målat med revells eller humrols enemal färger), annars kommer den lösa upp underlaget och det blir en ända smörja. Om man inte vill lackeran med akryl är det värt att testa vallejos washer som är vattenbaserade.
Shoki-mannen

Inlägg av Shoki-mannen »

Hej! Jo, tänkte köra direkt med en ljus Akryl-wash. Har nu sprayat andra gången med "Humbrol 191". Nu verkar det lite mer plankt:
Bild

Bild

Bild

Bild
första gången jag också har använt "Tamiya-tejp". Bästa tejp, jag har haft nånsin.

Bild

Nu ska den torkar ordendligt. I morgon ska jag fortsätta med Akrylwash och landnigs-stället...kanske lite decals om jag hinnar. Men först måste jag till stan :)

micke
Shoki-mannen

Inlägg av Shoki-mannen »

So, en liten update: Idag kommer jag använda färglöst akryllack. Men innan försökte jag "snygga till" lite bakdelen. Dessutom har jag lagt på dekalerna:

Bild

Bild

Bild

micke
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Snyggt! Ser riktigt fin ut med dekaler.
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Nu börjar det arta sig!

Gillar slitaget kring utblåset, det har du fått till bra!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar