MiG-19 med nya nitar.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

MiG-19 med nya nitar.

Inlägg av kallenordlund »

Tjenixen!

Började med Trumpeters MiG-19S i 1/48 idag. Tänkte leka lite med min nya nitrulle och har hittills lyckats med ovansidan på en vinge. Tycker det lyfter detaljintrycket rätt bra faktiskt. Lade på en svart oljewash så att detaljerna framträder lite tydligare. Ett helsike att hitta bra ritningar över kärran så jag har gjort så gott jag kunnat efter bilder.

Bild
Bild
Shoki-mannen
Namn: Michael Schwarz

Re: MiG-19 med nya nitar.

Inlägg av Shoki-mannen »

Oj! En MiG 19 - det kommer bli kul att see! :)

micke
CanDid
Namn: Fredrik Ström

Inlägg av CanDid »

Snyggt jobbat, det där är inte lätt!!!
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Hej Kalle!
Grymt snyggt resultat du fick med ditt nya nitrulle verktyg, är det en nitrullare av märket "Rosie the Rivet" från Petr Dousek?

Jag är ägare till två stycken nitrulle verktyg från Petr Dousek, har bara testat dom lite lätt och dom verkar vara av mycket god kvalitét och ganska lätta att arbeta med.
Har för avsikt att inom en snar framtid (efter TSR-2 bygget) göra ett liknande jobb som du nu gör på din MIG-19, på en metallren 1:48 JA 37 Viggen, och då på en Airfix modell förstås (inte på den nya Tarangusen)

Kommer att noga följa dina framsteg med nitverktyget.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
kallenordlund

Björn Eriksson skrev:Hej Kalle!
Grymt snyggt resultat du fick med ditt nya nitrulle verktyg, är det en nitrullare av märket "Rosie the Rivet" från Petr Dousek?

Jag är ägare till två stycken nitrulle verktyg från Petr Dousek, har bara testat dom lite lätt och dom verkar vara av mycket god kvalitét och ganska lätta att arbeta med.
Har för avsikt att inom en snar framtid (efter TSR-2 bygget) göra ett liknande jobb som du nu gör på din MIG-19, på en metallren 1:48 JA 37 Viggen, och då på en Airfix modell förstås (inte på den nya Tarangusen)

Kommer att noga följa dina framsteg med nitverktyget.

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Tack ska ni ha!

Yes Björn. Det är Rosie som har varit i farten. Otroligt fin känsla i verktyget och tack vare det lilla hjulet får man mycket god precision. Hjälper även att "taggarna" är vassa så man slipper trycka så hårt.
Ska bli riktigt intressant att se ditt Viggenprojekt. För att inte tala om TSR:en. Kommer att bli grym.
Björn Eriksson

Tack Kalle för dina snälla ord om mitt pågående och kommande tokprojekt.

En annan fråga: Vad använder du för rikthjälpmedel för att få raka nitrader, eller kör du på fri hand?

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

kallenordlund

Björn Eriksson skrev:Tack Kalle för dina snälla ord om mitt pågående och kommande tokprojekt.

En annan fråga: Vad använder du för rikthjälpmedel för att få raka nitrader, eller kör du på fri hand?

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

På vingarna har jag ritat linjer med hjälp av plastlinjal och en vass blyertspenna. Därefter har jag rullat på frihand. Flygkroppen däremot är lite knepigare med sina runda former. Där har jag använt Dymo-tape som linjal och sedan ritat med blyerts. Även där har jag rullat på frihand.
Björn Eriksson

Tack tipsen Kalle, misstänkte att du hade gått tillväga på liknande sätt, Dymo-tape är fina grejer det!

Ser fram emot fler bilder på ditt bygge.

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

robertlundin
Namn: Robert Lundin

Inlägg av robertlundin »

Ruggigt snyggt. Kommer följa fortsättningen!
/Robert Lundin
kallenordlund

Oj oj...detta tar tid. Här kommer ett par bilder på resultatet så här långt. Har dragit på lite Mr Surfacer 1000 på ryggåsen vid stjärtfenan då resultatet ej blev önskvärt. Bara att göra om.
Har kommit fram till att det enda sättet att göra detta på är noggrannhet, noggrannhet och åter noggrannhet. Minsta lilla sidospår och det ser väldigt konstigt ut. Några nitrader svajjar lite men dock inom toleransen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar