jfall skrev:Min gissning är en Strv 105 ser ut som fjädringen till en centurion ungefär. Riktigt snyggt jobbat!
Jakob!
Mitt i prick, Jakob! (Antar att det var denna du tänkte på också Thord

)..
Mycket riktigt, det är en 105:a. Tack för vänlig feedback!
För ca 12 år sedan startades ett projekt där jag försökte konvertera Tamiya's Centurion till en 104:a. Sedan kom AFV Club med sina underbara Centurion-modeller och och då startade jag allt på nytt (scratchad konvertering av AFV Clubs IDF Centurion med dieselmotorn). Sedan kom Hobbyfan med sin 104:a konvertering, och då blev det mycket lättare att bygga en 104:a.
Men se'n fick jag för mig att bygget skulle förvandlas till en 105:a, så nu blir det alltså en konvertering av en konvertering
Här kommer lite fler bilder (torrpassade delar för det mesta).
Mycket mer som skall till, bland annat skall ett nytt hus scratchas till vagnschefen's sikte på tornet, och det reaktiva pansrat fram måste modifieras (inte exakt lika 104:ans - inte med i bild).
Modifierad fjädring:
(Här önskade jag verkligen att jag var händig med gjutning, så hade jag sluppit scratcha varenda enhet 6 gånger om, och dessa är långt ifrån färdiga än... puh)
Dessa kommer att synas ganska bra pga de "sportiga" avkortade sidoplåtarna som användes på 105:an. Dessutom har jag tänkt ha en av plåtarna borttagen.
Upphöjd kant runt förarluckan (skall bli en ny, vridbar lucka också, samt tre episkop framför luckan):
Hus till värmekamera, monterad till höger om eldröret (eldröret är bara torrpassat, därför "säckar" det lite i bilden):
Jag valde att tillverka större delen av huset i mässningsplåt, eftersom det var svårt att få till de rundade kanterna med pc. Skarven upptil skall vara där, i verkligheten består husets kåpor av två halvor.
Å så en bild på helheten så här långt. Eduards underbara etsade tillbehörslådor har används, rekommenderas varmt ! :