Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)
-
Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48
Jag är imponerad av ditt PC-arbete. Snyggt gjort att få alla hålen på rätt plats i prydliga rader i den sladdriga plasten.
Härligt att se och det inspirerar till att fixa grejor själv när tillverkarns version inte duger.
Uffe
Härligt att se och det inspirerar till att fixa grejor själv när tillverkarns version inte duger.
Uffe
Tack Ulf. Jag tycker nog att Hasegawas modell duger för mig egentligen. Det är mer experimentlusten som får mig att sväva ut så här ibland. Kommer nog inte göra det på nästa modell 
Här kommer de senaste kvällarnas utsvävningar sammanfattade.
Klart att jag inte kunde låta länkarmarna ha fel vinkel. Ett litet snitt och lite filande...

och så klämmer vi ihop.

Här blev det lite detaljer på insidan. Lite ruffigt, så det får snyggas till. Åtminstone där det kommer synas.

Originalluckorna och början på ersättarna.

Hmmm... vi tar och sågar lite i denna.

Så försätter jag mig i byggtrans och en timma senare ser det ut så här.

Nu kan det bli målning vilken månad som helst
/Daniel

Här kommer de senaste kvällarnas utsvävningar sammanfattade.
Klart att jag inte kunde låta länkarmarna ha fel vinkel. Ett litet snitt och lite filande...
och så klämmer vi ihop.
Här blev det lite detaljer på insidan. Lite ruffigt, så det får snyggas till. Åtminstone där det kommer synas.
Originalluckorna och början på ersättarna.
Hmmm... vi tar och sågar lite i denna.
Så försätter jag mig i byggtrans och en timma senare ser det ut så här.
Nu kan det bli målning vilken månad som helst

/Daniel
En liten uppdatering bara. Ett litet galler kom på plats ikväll. Jag har länge kikat på och funderat kring ett litet luftintag under motorn. Visst vore det synd att inte förbättra det nu när jag gjort det med så många andra delar. Dessutom hamnar det mitt i blickfånget när man kikar på planet framifrån.
Efter lite letande i garaget hittade jag en liten koppling som blivit över till någon blandare. Den innehöll både ett plastgaller och flera metallgaller.
Jag satte borren i den helgjutna delen och började karva upp den helgjutna delen till höger. Vilket galler ska jag använda måntro?

Valet föll på det i plast. Något grövre än alternativet i metall men med den välvda formen blev det snyggt. Lite grovt kanske men det funkar.

/Daniel
Efter lite letande i garaget hittade jag en liten koppling som blivit över till någon blandare. Den innehöll både ett plastgaller och flera metallgaller.
Jag satte borren i den helgjutna delen och började karva upp den helgjutna delen till höger. Vilket galler ska jag använda måntro?
Valet föll på det i plast. Något grövre än alternativet i metall men med den välvda formen blev det snyggt. Lite grovt kanske men det funkar.
/Daniel
Trögt går det när man ska på och pilla på alla detaljer, men det är ju kul också. Nu försöker jag bara beta av de sista detaljerna innan det är dags att damma av färgsprutan.
En lite kantlinje vid det här luftintaget.

Modifiering av öppningsmekaniken till de inre hjulluckorna.

Dags att använda min enkla jigg för propellermontering -ett hål i skärmattan och tre linjer. En fyrbladig propeller följer de ljusblå linjerna.

Vinkeln på bladen är enkelt att kolla av i den här vinkeln.

Fälltankarna lade jag lite mer krut på eftersom jag hittade bra referensbilder, -en snubbe hade en till salu på nätet:-). Den här typen verkar vara av metall och inte trä eller papp, men det är svårt att avgöra på bilderna.

Den lilla prylen på propellern byttes ut mpt en bit mässingsrör och filades till rätt form. Ingen aning om vad det är men den ska nog se ut ungefär så här.

/Daniel
En lite kantlinje vid det här luftintaget.
Modifiering av öppningsmekaniken till de inre hjulluckorna.
Dags att använda min enkla jigg för propellermontering -ett hål i skärmattan och tre linjer. En fyrbladig propeller följer de ljusblå linjerna.
Vinkeln på bladen är enkelt att kolla av i den här vinkeln.
Fälltankarna lade jag lite mer krut på eftersom jag hittade bra referensbilder, -en snubbe hade en till salu på nätet:-). Den här typen verkar vara av metall och inte trä eller papp, men det är svårt att avgöra på bilderna.
Den lilla prylen på propellern byttes ut mpt en bit mässingsrör och filades till rätt form. Ingen aning om vad det är men den ska nog se ut ungefär så här.
/Daniel
Riktigt fint pillande. Jag tror att den lilla mojängen på propellern är ett fäste för Hucks-startern, scrolla ned en bit http://warbirdinformationexchange.org/p ... 16&t=47459
Stellan Schroeder Englund
Ja så är det såklart. Har sett bilder på en sån tidigare. Tänkte inte i dom banorna. Tack för infon Stellan.Stellan skrev:Riktigt fint pillande. Jag tror att den lilla mojängen på propellern är ett fäste för Hucks-startern, scrolla ned en bit http://warbirdinformationexchange.org/p ... 16&t=47459
Nu är målningen igång här i hobbyverkstan. Efter ett par kvällar med primer - slipa - spacka - primer igen, känns det som om allt accelererar ordentligt.
En massa maskering som vanligt.
Tar en liten paus efter att rodren och insidan av motorrummet fått sin slutliga färg. Resten är förberedd för Alclad med lite olika grundfärg.
/Daniel
Visst är det roligt att komma igång med målandet!? Mitt favoritmoment av bygget, näst efter dekaler. Då ser man verkligen hur modellen får liv! 
Tycker du förberett bra för Alcladen, kan ju inte bli annat än bra! Vad tänkte du ha för nyans?

Tycker du förberett bra för Alcladen, kan ju inte bli annat än bra! Vad tänkte du ha för nyans?
Det är mitt favoritmoment också, men det kan bli lite väl spännade ibland och det hade kunnat bli annat än bra kan jag lova.Niklas skrev:Visst är det roligt att komma igång med målandet!? Mitt favoritmoment av bygget, näst efter dekaler. Då ser man verkligen hur modellen får liv!

Jag fick lite problem med färgen. Vet inte om det var att jag börjar närma mig bottensatsen av flaskan (Alclad White Aluminium) och då är det svårt att få till rätt spädning. Eller så är det min Biltema-spruta som börjar bli dålig. Resultatet blev att jag fick lägga tjockare med färg för att få det vettigt och då försvann effekten av de mörkare tonerna jag lagt innan. Den blankare svarta på motorkåpan och vapen luckorna blev bra ändå eftersom ytan var blankare.
Plan B var att ta Dark Aluminium och måla vissa paneler. Den färgen funkade bättre och då passade jag på att välja paneler där den första färgen blivit sämre. Jag är inte jättenöjd med resultatet, men nöjd med räddningen. Det är ju ändå bara träning inför nästa modell

Bjuder på en större bild idag. På en mindre ser det för bra ut mot verkligheten

/Daniel
Nu förstår jag inte alls. Var fanns felen???
Håkan F
Håkan F
Mest inne i mitt eget huvud tror jag. Resultat i förhållande till förväntningar. Men det brukar gå över.Håkan F skrev:Nu förstår jag inte alls. Var fanns felen???
Håkan F
Det som blev fel, bortsett från det, är arbetet med att måla paneler innan som var i princip onödigt eftersom jag ändå fick maska och måla paneler i efterhand. Dessutom finns en del ytor som är lite för sträva så att en wash direkt på skulle fastna för bra och det skulle se tråkigt ut. Det löser jag nog med lite extra klarlack.
/Daniel