Kosack...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Dennis

Re: Kosack...

Inlägg av Dennis »

Ulf Lundberg skrev:Effektiv komposition med hästen som tittar åt ett håll och ryttaren åt ett annat. Det skapar intresse.
Snyggt skulpterat också.

Uffe

Hej Uffe

Tackar för det, kul att höra. :D

//Dennis
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Hej Dennis!

Finns gott om karbiner till Miniart ryssar, förmodligen även till några av Dragons o Zvezdas ryssar också.
Jag är inte hemma just nu så jag kan inte kolla.
Miniart släpper snart ett tillbehörsset med ryska grejor som innehåller några karbiner, borde passa perfekt, kolla under news, det finns boxart o gjutstammar:

http://www.miniart-models.com/

Öken-Erik
Senast redigerad av Öken-Erik den 16 jul 2013, 06:04, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Ser fint ut det där... ...men som "arbetsryttare" och någon som dagligen umgås med hästar... ...undrar jag om du kanske bör titta lite mer på hästens anatomi. Nacken från manken till öronen är väl hög för att vara på en häst. Man ser på en av bilderna nackmuskeln på hästen. Själva nacken följer den muskeln. Men som det ser ut nu känns avståndet nacken-muskeln vara dubbelt så stort för att kännas normalt...

När jag rider (galopphästar) har jag alltid kontakt med manken. Det gör att jag (och de flesta andra som rider galopphästar) sitter som en säck potatis på hästryggen med krökt rygg för att nå ner till manken (knapparna på en galophäst sitter där). När jag rider en vanlig häst och sitter upprätt har jag oftast över decimetern ner till manken...

Rent instinktivt annars får hästen mig att resa på mig och ställa mig i stigbyglarna. Det är vad man gör när hästen uträttar sina "behov" och det är lite så hästen står... ..är bara svansen som hänger lite för mycket för det... *s*

Ser ingen sadelgjord annars. Men oftast när det gäler hästar i modell är sadelgjorden för långt bak. Den hamnar lätt under magen istället för strax bakom frambenen. När man sadlar lägger man sadeln långt fram, låter den glida bak lite för att komma i läge och drar sadelgjorden precis bakom frambenen. Sen lyfter man på frambenen och gjorden hamnar i sin "rätta position". Normalt är att gjorden inte ligger längre bak än fem, max tio centimeter bakom frambenen. Hamnar den längre bak så får man "stora problem"...

Hästen inom modellvärlden är annars ett sorgligt kapitel. Ofta är hästarna för "korta" i ryggen vilket gör att sadel med ryttare hamnar för långt bak med sadelgjorden under magen på hästen. Man sitter inte i svanken när man har sadel och rider hästen utan sitter strax bakom bogbladen. Jämför lite när man som människa bär ryggsäck...

Airfix tillverkade sina franska kyrassiärer i 1/72 i början på 70-talet. De har sin brister men hästarnas anatomi är mycket god. Hät's senaste lansiärer från tiden för Zulu kriget är hemska avseende hästarna. Och samma gäller lite för deras hästar med förebilder från svenskt kavalleri från Napoleontiden...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Dennis

Inlägg av Dennis »

Andre B. skrev:Mmm...

Ser fint ut det där... ...men som "arbetsryttare" och någon som dagligen umgås med hästar... ...undrar jag om du kanske bör titta lite mer på hästens anatomi. Nacken från manken till öronen är väl hög för att vara på en häst. Man ser på en av bilderna nackmuskeln på hästen. Själva nacken följer den muskeln. Men som det ser ut nu känns avståndet nacken-muskeln vara dubbelt så stort för att kännas normalt...

När jag rider (galopphästar) har jag alltid kontakt med manken. Det gör att jag (och de flesta andra som rider galopphästar) sitter som en säck potatis på hästryggen med krökt rygg för att nå ner till manken (knapparna på en galophäst sitter där). När jag rider en vanlig häst och sitter upprätt har jag oftast över decimetern ner till manken...

Rent instinktivt annars får hästen mig att resa på mig och ställa mig i stigbyglarna. Det är vad man gör när hästen uträttar sina "behov" och det är lite så hästen står... ..är bara svansen som hänger lite för mycket för det... *s*

Ser ingen sadelgjord annars. Men oftast när det gäler hästar i modell är sadelgjorden för långt bak. Den hamnar lätt under magen istället för strax bakom frambenen. När man sadlar lägger man sadeln långt fram, låter den glida bak lite för att komma i läge och drar sadelgjorden precis bakom frambenen. Sen lyfter man på frambenen och gjorden hamnar i sin "rätta position". Normalt är att gjorden inte ligger längre bak än fem, max tio centimeter bakom frambenen. Hamnar den längre bak så får man "stora problem"...

Hästen inom modellvärlden är annars ett sorgligt kapitel. Ofta är hästarna för "korta" i ryggen vilket gör att sadel med ryttare hamnar för långt bak med sadelgjorden under magen på hästen. Man sitter inte i svanken när man har sadel och rider hästen utan sitter strax bakom bogbladen. Jämför lite när man som människa bär ryggsäck...

Airfix tillverkade sina franska kyrassiärer i 1/72 i början på 70-talet. De har sin brister men hästarnas anatomi är mycket god. Hät's senaste lansiärer från tiden för Zulu kriget är hemska avseende hästarna. Och samma gäller lite för deras hästar med förebilder från svenskt kavalleri från Napoleontiden...

Mvh. Andre

Hej Andre

Får tacka för din feedback när det gäller hästarnas anatomi.
Ska försöka tänka på dessa råd vid nästa bygge som är på gång redan.

//Dennis
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hej Dennis!

Hästars utrustning och anatomi, det där är inget lätt ämne. Räcker med att titta på alla teckningar som gjorts av konstnärer genom alla tider.

HäT's svenska kavalleri. Själva boxarten ser bra ut men hästarna i övrigt är bedrövligt dåligt gjorda. Skulptörern har inte haft koll på sadelgjordens funktion och placering vilket gjort hästens anatomi väldigt felaktig...

http://www.hat.com/Curr2/8178%20Swedish ... 8Swed.html

Lite märkligt då hästens anatomi är så mycket bättre på HäT's tidigare tidigare/första produktioner...

http://www.hat.com/Curr2/Bx8013HG.html

Tycker du lyckats väl annars! Har själv två Dragon hästar som jag håller på med att konvertera till just galopphästar. Fast helst hade jag velat få tag i Airfix 54 mm's hästar. Airfix har väl de bästa rent anatomiskt jag sett. Letat länge efter deras "Scots Greys" som jag tror är en av de bästa galopperande 54 mm's hästar som gjorts...

Rörande utrustning på hästar annars så är det inte ovanligt att man har en "brösta" som förhindrar att sadeln glider bak på hästen. Det är mer regel än undantag att hästar som rids mycket och länge har en sådan. Skulle vara förödande för ryttaren om denne ridit hela dagen och sadeln sakta glidit bakåt. Vid en överumpling så skulle sadeln ganska hastigt kunna glida bakåt och sno runt vid en "galoppfattning"... *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar