Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne Nilsson

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Janne Nilsson »

Har missat denna tråden. Mycket intressant, inspirerande och lärorikt.
Gillar finnishen på avgasrör och motordetaljer.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Janne Nilsson skrev:Har missat denna tråden. Mycket intressant, inspirerande och lärorikt.
Gillar finnishen på avgasrör och motordetaljer.

Janne Nilsson

...och den som lär sig mest är jag själv. Jag brukar tänka (särskilt när något går snett) att alla byggen bara är träning inför nästa.

Igår kväll tog jag tag i sista vädringen och washen av cockpit. Den hade torkat med råge och nu är det på tiden att kroppshalvorna kommer ihop innan jag hittar på något mer inuti. Som vnligt tog jag ett gäng bilder innan den göms undan i några veckor.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bältets upphängning över spaken hittade jag på en referensbild. Vet dock inte hur det påverkar höjdrodret, men det blir som det blir. Det ska nog inte hänga i alla fall.

/Daniel
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Så gav jag mig på lite nitar också. Lika bra att börja så man kan ta lite i taget. Jag tycker faktiskt att det är riktigt kul, annars skull jag aldrig göra det. Så här gör jag:

Först ristar jag eventuella panellinjer som saknas. Det blev bara en på undersidan. Min erfarenhet av Hasagawas modeller är att de stämmer bra med ritningarna och det gjorde även denna. Sedan ritar jag linjer där nitarna ska vara med en skarp penna och en transparent linjal.
Bild

Sedan ristar jag på fri hand. Funkar bäst så för mig.
Bild

Halva underdelen klar. Några kvällar kvar alltså. Här fick det bli en större bild så det syns.
Bild

Nitarna ser ganska grova ut i det här skedet, men efter fram för allt primer och ytterligare färglager så blir de mer subtila. På metallrena plan med Alcad framträder de tydligare, vilket borde vara mer korrekt också. Då går det dessutom få fram en häftig effekt som jag tänker prova på denna (om det funkar).

/Daniel
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Som sagt:
Snyggt och lärorikt.
Uffe
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Så är även min semester slut och det är dags att börja bygga på allvar. En regnig dag kom som på beställning. Det blir inte så mycket byggt som man kan tro under semestern. Kanske minskar behovet av avkopplande byggtid när man kommit ner i varv ordentligt. Efter lite nitar på flygkroppen och en halvmålad rysk matros de senaste två veckorna var detta dagen att ta tag i de uppsågade klaffarna.

Här gör jag nitar på kroppen och motorkåpan. Som synes nitar jag efter tejp till skillnad från på vingarna. Funkar bättre på långa böjda ytor.
Bild

Så till klaffarna. Plåten som sitter i vingen ska ha ett antal hål och några spår. I brist på bra stansverktyg tog jag till borren istället. Först ett nålstick för varje hål i den 0,3 mm tjocka styrenbiten.
Bild

Sedan borrade jag med större borr i några steg och limmade lite tunnare styren bakom. Styrspår för klaffarna togs också upp.
Bild

Dags att limma underdelen av vingarna. Efter att ha läst Emmas suveräna tips limmade jag ovansidan av vingarna i kroppen först. Smart vid de flesta byggen och särskilt i detta fall när en sån här konstruktion ska göras.
Bild

Nu är äntligen klaffarna och interiören i vingen klara. Den undre på bilden visar hur de ska monteras och den övre hur ovansidan ser ut.
Bild

Sist en nulägesbild med motorkåpan tillfälligt på plats.
Bild

/Daniel
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

En del av landningsstället, någon slags länkarm, har egna små luckor på Tojon. Orginaldelarna var tjocka och tråkiga så att fixa bättre blev kvällens uppdrag.

De nya luckorna. Ett par provmonterade, det andra paret lösa. Längst bak ligger de gamla.
Bild

Tittade även till huvdelarna efter gårdagens dopp i Johnson. Jag vill egentligen inte ha dom så blanka, men det skyddar bra. Jag har nog vänt till dom tillräckligt så de inte ser så rena ut innan jag är klar.
Bild

Som synes blev det lite mjölkigt på främre delen trots att jag var noga med avrinningen. Jag har haft problemet tidigare men minns inte hur jag fixade. Tror att jag lutade av och gjorde om. Jag låter den vila tills imorgon men om någon har tips så tas de gärna emot.
Ska jag:

1. Luta av med Ajax och doppa om
2. Polera på ytan
3. Lägga nytt lager utan att luta av
4. Det försvinner med längre torktid

/Daniel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hmm, räcker det inte med att bara doppa igen? Har du testat något av dina egna förslag tidigare med framgång?
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Stellan skrev:Hmm, räcker det inte med att bara doppa igen? Har du testat något av dina egna förslag tidigare med framgång?
Ja, ett av dom funkar, minns tyvärr inte vilken metod, så jag får väl göra det empiriskt som vanligt.

Längre torktid - fail. Ett dygn senare ser den inte bättre ut.
Polera - fail. Provade med lite olika dukar och det syntes ingen förbättring.
Doppa om - fail. Det blev bara ännu mjölkigare.

Då återstår bara avlutning så nu ligger den i Ajax. Återkommer med resultat.

/Daniel
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Medan huven låg i Ajax passade jag på att detaljera hjulbrunnarna lite. Huven blev ren och fin och imorgon ser jag väl hur det blev denna gång.

Bild

/Daniel
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Jag har bara småpillat lite ett par kvällar nu. Snyggade till delarna till landningsställen. Mest jobb blev det med de bägge delarna som är någon slags länkarmar. De var väldigt simpelt modellerade så jag fixade till dom lite.

Utgångsläget
Bild

Först borrade jag upp...
Bild

Efter lite karvande med skalpellen blev det slipning med tunn remsa av slippapper och ja, den flyger långt om den lossnar från klämman.
Bild

Före och efter. Den andra blev gjord på samma sätt senare och den bjöd på en halvtimmas letande innan den dök upp på golvet.
Bild

Egentligen ska väl de här länkarmarna vara smalare vid mitten leden, men det får nog bli bra så här.

/Daniel
Skriv svar