inför 2014

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Open 2.0
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: inför 2014

Inlägg av Lars Befring »

Mahatma G skrev:Vad kan tänkas ingå i klassen? Är exempelvis följande godtagbara:
a) något baserat på Refidim under tidigt 70-tal?
b) något som vistats/opererat i Syrtenbukten?

/G


:D

utan att ha pratat med någon annan i organisationen kan man väll säga så här:

Om du kan motivera inför dig själv hur kopplingen ser ut så kommer vi att godta den

kör hårt

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung
Inlägg: 2921
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: inför 2014

Inlägg av SvenYoung »

Lars Befring skrev:
SvenYoung skrev:Hehe, "kanske" förvandlas till "löfte" på några sekunder.. ;-)

Skall självklart se vad jag kan göra. Problemet ligger inte med Arsenalen i sig, jag får låna ut modellerna när det behövs.

Det handlar mest om hur jag skall lösa det själv med hämtning och återlämning. Det är en del logistik bara för att ta sig själv till Stockholm och hem över en helg, utan att blanda in en tur (och retur) till Strängnäs också.. haha

Självklart skulle det vara super-roligt att ställa upp i Temaklass Afrika!! :-)

vi som bor lite närmare borde kunna hjälpa till.... det där löser vi =)

/L
Tackar Lars!

Då löser vi detta på nå't vis när tiden närmar sig :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Inför2014, karta uppdaterad

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Inför 2014, karexperiment

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: inför 2014

Inlägg av Hobby-Importen »

Behöver hjälp från någon med Alps-skrivare innan jag vet ifall jag kan bidra med ett önskeprojekt.

Jens
Daedalus Models
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: inför 2014

Inlägg av Lars Befring »

vad är det du behöver Jens?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: inför 2014

Inlägg av Hobby-Importen »

Behöver hjälp att göra två dekaler som inte finns existerande i någon form!

Jens
Daedalus Models
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: inför 2014

Inlägg av Lars Befring »

pma mig
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung
Inlägg: 2921
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: inför 2014

Inlägg av SvenYoung »

Bara av ren nyfikenhet:

Vad hade Hellenic Airlines för anknytning till Egypten?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: inför 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

SvenYoung skrev:Bara av ren nyfikenhet:

Vad hade Hellenic Airlines för anknytning till Egypten?
"In the post-World War II era, in order to foster competition in the Greek airline industry, the Greek government chartered a total of 4 airlines; Technical and Aeronautical Exploitations (Greek: Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις), or TAE, was a privately owned airline that had ceased operation prior to the Second World War but had resumed operations. Hellenic Airlines was founded in 1947, along with Air Transport of Greece (Greek: Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος) and Daedalus Airlines (Greek: Δαίδαλος).[2]

Hellenic Airlines was a joint-operation with Scottish Aviation, Ltd., which took a 40% stake in the company and the Greek state and armed forces jointly held 60% of the company. From its base in Prestwick, Scotland, Scottish Aviation trained the Greek crews and maintained the company's fleet.

Hellenic Airlines operated twice-weekly services from Glasgow/Prestwick to Athens via London, Paris and Rome using their B-24 Liberator which also served Alexandria, Cairo and for a brief time, Tel Aviv. DC-3 Dakotas served the domestic markets and Nicosia, Cyprus starting in March 1948.[3]

The Greek airline market in the 1940s and 50s was not robust and the Greek Civil War continued to disrupt transportation and all four airlines struggled to stay aloft. By 1950, Daedalus had gone bankrupt. Due to the financial difficulties of all three remaining carriers and to ensure that Greece maintained a Greek-flagged carrier, in 1951, the Greek government forced the merger of all three companies into TAE Greek National Airlines."

Enligt Wikipedia alltså .....
tjo / Robin
Skriv svar