F-4B Phanthom blev F-4G i 1/48 istället!!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Namn: Jakob Fall

F-4B Phanthom blev F-4G i 1/48 istället!!!

Inlägg av jfall »

Nu har jag äntligen skrivit årets sista tenta :D . För att fira de betämde jag mig för att bygga en Fantom, bättre terapi finns det inte :lol: . Att köpa och bygga den var helt oplanerat men jag tittade på den när jag var på Hobby Bokhandeln och kunde inte låta bli att köpa den när jag såg vad som kom med. Har köpt eduardstolar till den och funderar på att köpa nya utblås till men annars är planen att öva lite på scratchbygge. Nu kör jag:

Har målat cockpiten enligt Academys förslag men tycker att det ser lite mörk ut, gör den inte det?
Bild
Bild
Slutligen har jag lagt detaljerat hjulbrunarna, har inte tittat alldeles för mycket på bilder och så då det mest handlar om att lära mig hur man gör.
Bild
Adios!

Jakob

EDIT: Den lilla slemhögen är häftmassa
Senast redigerad av jfall den 27 aug 2013, 01:04, redigerad totalt 1 gånger.
Jakob Fall
AP
Björn G

Re: F-4B Phanthom II Academy 1/48

Inlägg av Björn G »

Vad kul! Modellen ser väldigt läcker ut. Jag gillar märkningen som medföljer. Massa godis i lådan, vad jag har förstått, och extremt fina panellinjer mm. Hur är det med luftintagen?
Önskar de hade kommit med en F4-E, men det lär väl dröja ett tag. Så jag snidar vidare på Hasegawan.
Håller med att brunnen ser mörk ut (har själv bara tittat på bilder på F4-E, och vet inte om färgerna skiljer sig). Jag skulle eventuellt ha tagit ett snabbt varv med sprutan "från ovan" med grundfärgen + vitt. Sprayade min Aires brunn så, och det blev ett trevligt "djup". Därefter "highlightade" vissa detaljer (fler sådana i Aires cockpit än Academys dock!) med en färg som var ännu lite ljusare. Bilder kommer när jag är klar med alla knappar och reglage (= om några veckor?!? :-) )
Kommer följa ditt bygge med stort intresse!
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Trevligt, Jakob!
Har svårt att motstå Academys Phantom då den verkar vara superfin, men jag försöker invänta en F-4J eller S.
jfall

Inlägg av jfall »

Tack för feedbacken. Jo modellen är nästan finare än vad man kan tro är sant. Luftintagen kommer med luftkanalen och fläktfront så med lite spackel så kommer man att ha riktigt finna luftintag. Rörande cockpiten har jag bestämt mig för att sputa om den till en ljusare färg, tänkte utnytja den mörkare färgen för att ge lite kontraster i cockpiten.

Mera uppdateringar snart

Jakob
Jakob Fall
AP
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Luftintag med kanaler och fläktfront ser jag fram emot att se. Phantom har ju rätt stora luftintag och har saknat djupet i dem länge. Hasegava gav sin 1/72 F-111:a luftintag med kanaler och fläktar. Men Phantom verkar vara bortglömd när det gäller den detaljen...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jfall

Inlägg av jfall »

Jo jag tycker att det ser ganska bra ut faktiskt men fläktarna ser väldigt små ut när man jämför dem med Viggen utblåset jag har.
Kommer antagligen börja på dem om några veckor när jag fått och fixat aires cockpiten jag beställt.

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall

Inlägg av jfall »

Sååååå!!

Nu blev det ett tag mellan uppdateringarna. Som jag nämnde tidigare så har beställde jag Aires cockpiten som kom i Måndags. Jag har sedan dess pillat med cockpiten. Jag valde precis som Björn att använda Aires resinet och Eduards PE tills stolarna då Aires dynor ser bättre ut. Cockpiten är som vanligt med aires, super snygga detaljer men dålig passform, fattar inte varför de inte bara kan se till att cockpiten passar ordentligt :evil:. Har använt Gunze 317 för det gråa med lite vit i och vallejo och en 0/5 pensel för resten att måla instrumentpanelerna var ganska pilligt. Så här kommer lite bilder, ska lägga på ett lager satin för att få bort lite av blänket som washen lämnade och sedan ska den limmas in, önska mig lycka till!

Först en bild på allt godis som ska förvandlas till en Phanthom cockpit:
Bild

Sedan på cockpiten som byttes ut (OOB + lite påbörjat scratchbygge)
Bild

Och sedan den målade cockpiten. Detaljerna ser lite "mjuka ut" men det är för att det blänker så.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hoppas ni tycker om det och ses snart :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hur grymt som helst! Snyggt jobbat!
jfall

Inlägg av jfall »

Tack Henrik :D!

Klarlackad nu så snart sitter den i planet.

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Inredningen ser ju helt brutal ut, snyggt målat!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar