Band till Strv 74

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
gempe

Re: Band till Strv 74

Inlägg av gempe »

Hej Glenn persson här, jag har inte behövt skriva nått på det nya forumet ännu. Men nu har jag fått tumen ur o regristerat mig.

Kul att någon mer vill bygga denna underbara vagn :)
När det gäller din fråga så gick jag den långa vägen och gjöt banden. Har därför inte letat så intensivt. Så kan tyvär inte säga om det finns något snarlikt.

När det gäller Svenska band så har stefan karlsson rätt.

Undrar du något eller behöver någon fakta om utsendet på vagnen så är det bara att fråga. Jag har väll över 100 bilder under byggets gång. Även slitna gjutformar till underredes delar.

Mvh Glenn
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

Har du testat banden till de ungerska vagnarna Zrinyi eller Turan? Fruilmodel har metallband till dem, iofs länk-för-länkband men det är nog lättare än att scratcha. I verkligheten ska dessa band vara 42 cm breda. Jag vet inte hur breda banden är till strv 74.

Jag är lite intresserad av strv 74 också, fast mer tornet. Det användes som värnkanon.
stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Banden till m/42 - 38 cm breda
till Strv 74 - 44,5 cm breda
103driver

Inlägg av 103driver »

Hej Glenn, kul att du reggade dig precis när jag behövde dig :) Din vagn är fantastiskt fin och kan jag bygga en hälften så bra, så är jag nöjd. Banden är som sagt ett litet problem. Nu kanske jag skulle kunna gjuta dom också, men lite problematiskt efterom de måste gjutas på båda sidor. Jag är inte så luttrad på att gjuta, men får väl bättra på kunskaperna. Tack för erbjudandet ang gjutformar. Jag vill gärna försöka klara det mesta på egen hand, det är ju en del av tjusningen, men kör jag fast, så återkommer jag.

Det dröjer nog ett tag innan jag sätter igång. Jag vill nog gärna besöka Hässleholms Museum och uppleva vagnen och ta lite bilder innan jag sätter kniven i plasticarden.

Lasse
Skriv svar