Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fixade en liten Kriegsmarine-flagga! Gjordes med dekaler som fästes på varsin sida av en bit aluminiumfolie som sen trimmades till. Hopplöst att ta bilder på så små grejer med mobilkameran så detta var dom bästa jag lyckades ta...
Vet inte om det var dekalens klister som var kasst eller om det helt enkelt inte fäster bra på aluminium men det var riktigt svårt att få dekalen att fästa. Tillslut fick jag fast det med vitlim men det var på håret att jag gav upp och kasta den i soptunnan...
Det mesta fäster dåligt på aluminium. Klarlack kanske kan vara ett alternativ nästa gång?
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ser ju sjukt snyggt ut när det är klart. Ett alternativ som jag använde när jag byggde min LCM 3 är att man sätter ihop de två sidorna av flagorna och böjer till den innan den stelnat helt.
Kedjorna är på plats! Märker nu dock att dom mindre kedjorna som ska hålla fast ankarkättingen är på tok för stora. Det är ändå dom minsta jag kunde hitta! Aja inget som stör mig särskilt mycket!
Kunde inte heller hålla mig från att slita bort tidningspappret efter att jag sprayat på lite mattlack! Riktigt kul att se eken igen nu så här ett år efter att jag paketerade in den!
Stort tack till Fred för dom här kanonfina Arado'sarna! Kommer ju bli kanonbra!
Wow,snyggt!
Hur har du gjort med relingen i fören? Har du nån närbild? Jag har liksom bara lämnat den stickandes rakt ut eftersom jag inte vet hur det ska se ut. Vikar man bara in den?
Det var en riktigt fin rigg du fått till. Supersnyggt! Och själva Tirpitz är helt underbar!
MEN du måste hissa flaggan!!!...Just nu är det sorg ombord och dom hedrar en avliden matros eller dyligt!...
Jag gjorde själv misstaget att "hala" flaggan på halv stång på min Bismarck..
Jag bara böjde in det mot flaggstolpen. Det var ju inte så tydligt i instruktionerna hur det skulle va men jag såg flera andra som gjorde på det sättet så jag gjorde samma och hoppas på att det är någorlunda korrekt. Ska fixa en närbild när jag kan, är dock inte hemma nu så det kommer dröja några dagar.
Henke:
Fasen! Jag har anat att det var något knas med det hela! Ska se om jag kan fixa det, vi kan ju förstås inte ha tråkig stämning ombord!
Fred och Bigmek.
Jag kollade lite bilder, främst i Warship pictorial 26. Saken är inte helt entydig.
På ett foto från utbildningstiden i Östersjön 1941 ser det ut som om mantåget går hela vägen fram till gösstaken. (Så heter flaggstången längst förut)
Andra foton tyder på att mantåget slutade strax akter om det sneda staget till gösstaken. De sidovyer som visar kammoscheman bekräftar den tolkningen. På flera foton ser det ut som gösstaken är bortplockad eller nedfälld och mantåget slutar innan förstäven och lämnar en öppning längst förut.
Förslag till lösning:
1. Låt det vara.
2. Klipp mantåget vid stöttan närmast akter om snedstaget till gösstaken.