Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch och MK1 trädäck

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fred

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch och MK1 trädä

Inlägg av Fred »

Men först lite motorcykel! Två väskor var försvunna så dom fick jag bygga i sån där vit plast. Det var betydligt mycket enklare än vad jag nånsin kunnat föreställa mig, och jätteroligt! Det kommer jag försöka göra mer av! Och kunde jag ha trädäck på Tirpitz kan jag väl ha trä i BMW:n!?

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild

Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Jag gjorde till slut en ny hittepårigg av bränd plast som jag sträckte med rökelse - det hela luktade mycket mystiskt och ett bra tips är att välja en rökelse hela familjen tycker om... Den som är skarpsynt kan också se att jag inte läst inlägget om vitbalans, men jag tyckte det blev fint ändå! Det korta skärpedjupet är min bäste vän. Kom ihåg att jag är nybörjare!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Brrr, nu får ni kisa lite för det är så mycket som är fult och fel i den här bilden :oops: men det var framförallt flygplanen som jag tänkte visa. Jag köpte eftermarknadsplan som har lite mer detaljer. Kvaliteten på ersättningsplanen var väl kanske inte någon jätteförbättring...

Bild

Bild

Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Sen blev det ett besök hos glasmästarn. Och det var faktiskt det här som var anledningen till att jag byggde ett fartyg från första början. Det är mycket dekorativt!
I bakgrunden syns ett annat loppisfynd: Frankrikes Historia Vol I-IV men det är ett egentligen en dold minibar inuti med glas och karaff!

Bild
Senast redigerad av Fred den 11 jun 2013, 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Tycker bägge projekten ser mycket lovande ut. Det verkar gå väldigt fort och lätt för dig.

Även jag tillbringade en del sportlov på Armemuseum från 75-80.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Fred

Inlägg av Fred »

Janne Nilsson skrev:Tycker bägge projekten ser mycket lovande ut. Det verkar gå väldigt fort och lätt för dig.

Även jag tillbringade en del sportlov på Armemuseum från 75-80.

Janne Nilsson
Tack Janne, då var vi säkert där samtidigt! Kul!

Tirpitz tog mig ungefär två månader att bygga. Från början av september till början av november men det var ju mycket som var nytt med tekniker och metoder jag bara sett beskrivna på nätet. Jag tyckte att en hel del av arbetet gick ut på att fundera ut hur jag skulle lägga upp arbetet, i vilken ordning allt skulle göras, att jag plötsligt blev tvungen att vänta på att trädäcket skulle komma osv. Svårt men kul var det!
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Ja, jag måste ju säga att det är en fantastisk comeback. Talang har du onekligen. För det är ju inte på 70-tals nivå du bygger.

Armemuseum, sportlov, 70-tal. Det var där jag fick kontakt med Ipms första gången och lärde känna en del som fortfarande är kvar i hobbyn.

Om jag minns rätt så var det Sten Ekedahl, Pål Björkman, Christer Öidne, Tomas Enerdal, Christer Grönkvist mfl.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Som sagt, mycket bra kommaigångbygge.
Snabbt dessutom. Mig tar det sex månader att färdigställa ett slagskepp.
Får vi se henne på 08-OPEN 2014?

Uffe
Bigmek
Namn: Christian

Inlägg av Bigmek »

Fred skrev:Tack ska ni ha! Allihopa!

Bigmek: Är du Bigmek1 på Flickr? Isåfall tog det mig 6 månader att svara på din fråga om jag hade flera bilder :D
Ulf: Är det dina fartyg som står hos Wentzels? Riktigt, riktigt fina!
Haha det stämmer! Tyckte det var något som kändes bekant! :D Blir väldigt imponerad av både din Tirpitz och motorcykeln, vetefan om jag tror dig när du säger att detta är ditt första bygge sen 70-talet. ;) Gillar särskilt hur pass bra du fått till alla böjar på relingarna, det var något jag hade stora problem med!

Tjusigt med akvariet också! :D Hur mycket gick det på?
Fred

Inlägg av Fred »

Tack, ni är alldeles för snälla. I verkligheten ser det bedrövligt ut :-)

Ang relingar så hatar jag böjda relingar - alla blev helt krokiga och fula. Jag rullade med små rör fram och tillbaka på relingarna men det blev ändå snett och vint. Grr!

Jag har för mig att jag betalade glasmästarn en tusing för akvariet men jag kan ha fel. Det är i alla fall 4 mm glas. Det första som hände var att jag måttade fel när jag skulle sätta på det på fartyget... men det gick bra ändå.

Iofs, byggde jag nog nån Warhammer-tank när barnen höll på med sånt, men det är väl som att cykla antar jag :-)

Jag är med på 08-open -14 om Bigmek är med!
Skriv svar