Tradera

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Tradera

Inlägg av Björn B »

Såg på Wikipedia denna mening om Tradera: "Tradera var inledningsvis en auktionssajt men är nu en e-handelsplats"
Tittar man under rubriken plastbyggsatser så ser man att det stämmer. Ikväll fanns det 3937 objekt listade. Klickade man på auktioner så kvarstod 367 objekt av dessa hade 188 en köp nu knapp där dom flesta hade ett pris som låg en krona över utropspriset så man kan ju inte riktigt kalla dom för auktioner. Så räknar man bort dessa blir det kvar 179 rena auktioner.

Det känns som det blir fler och fler firmor och "storhandlare" och färre privatpersoner. Var säljer dom numera?
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Re: Tradera

Inlägg av Hobby-Importen »

Jag slutade för flera år sedan! Avskyr handlare som låter sin bröte gå runt, runt i tid och evighet, ett rent förakt mot kunderna anser jag.
Har tjatat på Tradera flera gånger att man ska kunna sortera bort säljare från början och de "överväger det", men det händer inget.

Har tyvärr inget förslag på alternativförsäljning, tar gärna emot alla tips man kan få...

Jens
Daedalus Models
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad »

Jag har gjort samma iakttagelse och har samma fundering. Tradera är något jag ledsnat totalt på då tiden när man kunde hitta något udda och intressant verkar vara över. Det är dock bättre på andra håll på Tradera som tex veteranbildelar där många privatsäljare huserar. Dock verkar det ha vattnat ur veteranmarknaderna totalt som numer mest handlar med kantstött porslin och vad som verkar vara bråte efter sommarstugeinbrotten som hälarna inte vill befatta sej med. (Ja, jag är ironisk och raljant men jag vill ge er min egna högst subjektiva bild av läget....)
En obyggd modell är också en modell...
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Jag har själv en hel del modeller att avyttra (måste rensa ut) och saknar "forum".

Ser fram emot en riktigt bra nationell "swap".

Öken-Erik
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Öken-Erik skrev:Jag har själv en hel del modeller att avyttra (måste rensa ut) och saknar "forum".

Ser fram emot en riktigt bra nationell "swap".

Öken-Erik
Senast jag kollade så fanns det en fungerande Köp, Byt & Sälj-sida på detta eminenta forum.
Sorgligt tomt på Dragons M16 halftrack tyvärr men, men .... man kan inte få allt :-D

tjo / Robin
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag skulle nog pröva här först och sen tradera.

Om man inte har tillgång till förpackningsmateriel eller det är omständigt att ta sig till tex posten kan Tradera vara besvärligt.

Tradera fungerar nog bäst när man vill bli av med saker och kan tänka sig ett lågt pris eller om det är något riktigt eftersökt.

Annars gör väl jag samma reflektioner som Björn. Det är bara fånigt, speciellt när vissa handlare lägger ut en annons för varje nyans och tillverkare i sina sortiment.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Riktigt fånigt blir det när samma säljare säljer under tre olika namn...

Men vist kan man hitta udda byggsatser fortfarande, häromveckan köpte jag en obskyr japansk träbyggsats av King George V för 25:- :)

Jag kollar Tradera flera gånger om dagen, både plastmodeller och MJ men har dragit ner på köpandet men det har jag gjort rent generellt, jag har grejer så det räcker nu 8-)

Stefan
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Visst är det roligt att titta på vad som finns på Tradera ibland. Och en och annan gång dyker det upp något som man skulle kunna tänka sig köpa. Men betalningssätt och posthantering gör ofta att man tröttnar. Sen finns det ju de "handlare" som försöker ta ut rena fantasipriser på modeller som är lätt tillgängliga i handeln. Såg någon Airfix S 31 Spit i 1/72 för 160 kr...

Är oftare enklare att köpa eller söka något här på IPMS, stämma träff på något möte och avsluta affären...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Tänkte bara för skojs skull kolla på tradera om det fanns något jag "inte behövde".

776 träffar på flygplan
Hrmm, välj endast annonser då?
36 annonser kvar
Sortera bort ökända nasare, tradingföretag och färdiga leksaker.
13 annonser kvar...
Sortera bort de som har ett köp nu-pris högre än försäljningspris i butik.
6 st kvar!!!

Bahh :roll:
mvh, Janne
IPMS Sydost
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Utvecklingen på Tradera är trist. Själv har jag en hög med plast som skulle ha fått ett nytt hem men Tradera är inte ens lönt. Får ta och lista allt här istället framöver nån gång.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar