Israelisk F4-E Phantom II 1/48 Del1- "Tillbaka i förarsätet"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn G

Israelisk F4-E Phantom II 1/48 Del1- "Tillbaka i förarsätet"

Inlägg av Björn G »

Hej alla,

Förhoppningsvis har jag börjat bygga igen! Helt säker kan man dock inte vara, efter ett par misslyckade försök...
Jag har i vart fall nästan slutfört det första momentet i ett planerat bygge av en israelisk Kurnass (#109, ca 1976), nämligen stolarna.

Bild

En "kitbash" av Aires och Eduard (gillade inte Eduards helt släta kuddar och ryggstöd, vilka gav ett alltför propert och oanvänt intryck).
Har inte riktigt bestämt mig vad jag anser om för-målade PE-bälten. Å ena sidan extremt pilligt, tidsödande, svårböjt och aningens fuskigt, men å andra sidan ett ganska trevligt resultat (i min ögon).
Några smådetaljer och lite finjustering kvar, sedan vidare till cockpit!
Nu kör vi!

Bild

/Björn G
jfall
Namn: Jakob Fall

Re: Israelisk F4-E Phantom II 1/48 Del1- "Tillbaka i förarsä

Inlägg av jfall »

Ser superfina ut! Fick just likadana stolar (eduard) i brevlådan idag, ska använda dom till min F-4B.
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Kul att du jobbar på den Björn!

Jag har inte glömt löftet om referensletande men jag har inte hunnit lusläsa böckerna än! Det är en anings snårigt om man säger som så, och israelerna har ju inte gjort det minsta för att det ska vara lätt att reda ut heller :-) !

Hälsningar

Magnus
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Blev ju mysiga knallpallar :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn G

Inlägg av Björn G »

@ Jakob: Lycka till! Är de till Academy's nya? Den ser väldigt trevlig ut!
@ Magnus: Klart jag jobbar på den! Det har jag ju lovat! :-)
I den har takten lär jag inte komma till dekalerna på ytterligare några månader! Det är således ingen brådska med referenserna.
Den viktigaste frågan - om du hittar svaret - är när i tiden som IAF bytte ut de engelska småtexterna mot hebreiska.
@ Janne: Tack! De ser faktiskt ganska bekväma ut. Hade jag varit ca 3,5 cm hög hade jag gärna slått mig ned (och flygit en liten runda över Sinai)! :-)
Gillade ditt Kurnass-bygge för ett tag sedan. Önskar (ibland) att jag hade din byggtakt. Men å andra sidan är det gött att ta det lite piano.

/Björn G
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Jo det är Academys nya. Köpte den för en vecka sen ungefär och det är defenitivt en av de finaste modellerna jag sätt rakt ur lådan. Ska bygga den till Phabolus Phanthoms precis som du och Magnus på Aeroscale.

När jag fick den kunde jag inte motstå att dra i lite wash på undersidan så att man ser alla detlajer:
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Björn G

Inlägg av Björn G »

Ajdå, känns som att Hasegawas gamla Fantom ligger i lä... Skall bli kul att följa ditt bygge!

Skulle för övrigt gärna komma över ritningar som visar hur nitarna sitter på F-4E, om någon har tillgång till detta (eller vet en bra länk)!
Skriv svar