JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale
Re: JAS 35K Draken, Revell/Heller 1:72 scale
Belastningarna som skulle upplevas är ju på grund av acceleration på något viss. Om en komponent befinner sig närmare rotationscentrum kommer alltså accelerationen per gradförändring (till exempel vid en roll) vara mindre för en komponent på kroppen än för en komponent längre ut på vingarna. Ovan gäller ju om man drar i skevrodren. Om man istället drar i höjdrodren så sker ju rotationen runt andra axeln(bredaxeln) alltså kommer belastningen vara störst längst fram och längst bak på planet och som minst på mitten.
Jakob
Jakob
Jakob Fall
AP
AP
Olle: jag bara missbrukar min status som ingenjör för att ljuga lite i största allmänhet
! Du har säkert rätt i att det är i roll-led det handlar om.
Jakob: Jag hakar på din förklaring och nickar instämmande
!
Hälsningar
Magnus

Jakob: Jag hakar på din förklaring och nickar instämmande

Hälsningar
Magnus
Ånä så lätt tycker jag inte du ska komma undan.
Jag vill gärna se ett överslag av skillnaden i acceleration (g)
för den inte resp yttre pylonen ( kan det skilja 1,5-2m) för en normal rollvinkeacceleration.
I längsled ( litet mer i tvärled) borde det väl inte skilja särdeles mellan pylonerna !
/Olle
Jag vill gärna se ett överslag av skillnaden i acceleration (g)
för den inte resp yttre pylonen ( kan det skilja 1,5-2m) för en normal rollvinkeacceleration.
I längsled ( litet mer i tvärled) borde det väl inte skilja särdeles mellan pylonerna !
/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Jag var på och mätte på hasegawa draken och en pod skulle man kunna anta att den sitter ungefär 1,5 meter ut från vridpunkten och fästpunkten längst ut ungefär 8 meter ut. Om man rollar planet med 90 grader/sekund så får man en acceleration (om man tar bort tyndkraften) på cirka 2m/s^2 på den inre och 40 på den yttre. Påfrestningen på den manick som sitter på den yttre pylonen blir alltså 20gånger större en den som sitter på den inre.
När de gäller i längdsled kommer skillnaden vara marginel. Men man får ju hålla med om 20gånger mera är ganska betydande.
Du utmanade mig
Jakob
När de gäller i längdsled kommer skillnaden vara marginel. Men man får ju hålla med om 20gånger mera är ganska betydande.
Du utmanade mig

Jakob
Jakob Fall
AP
AP
-
Tack Jakob, Mikael, Johan, Magnus och Olle!
Har nog själv också mest varit inne på att köra alternativ 3a
Med tanke på den stora lastvikten på den föreslagna vapen och teknik lasten, så funderar man ju om det inte också måste till något extra för att hjälpa upp lyftkraften på kärran, och då går mina tankar i dessa banor, som då även förbättrar svängprestandan (nya yttervingar)

Och då kommer man med automatik självklart in på nedanstående SAAB projekt från 70-talet

FLP "35 MOD" Nivå 4

Man har nog utvecklat både bygg och målningsteknik sedan man byggde den här modellen.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Har nog själv också mest varit inne på att köra alternativ 3a
Med tanke på den stora lastvikten på den föreslagna vapen och teknik lasten, så funderar man ju om det inte också måste till något extra för att hjälpa upp lyftkraften på kärran, och då går mina tankar i dessa banor, som då även förbättrar svängprestandan (nya yttervingar)

Och då kommer man med automatik självklart in på nedanstående SAAB projekt från 70-talet

FLP "35 MOD" Nivå 4

Man har nog utvecklat både bygg och målningsteknik sedan man byggde den här modellen.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
IPMS Uppsala
Gud va cool! Den har jag aldrig sett förut. Utvecklade man alltså vingen till Gripen från denna?
Jakob
Jakob
Jakob Fall
AP
AP
-
Jag har inga belägg för att så är fallet, men det verkar ju troligt att JAS 39 Gripen vingen har sitt ursprung i FLP "35 MOD" Nivå 4 projektet om man på tittar vingens utformning.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
/Björn
IPMS Uppsala
-

Man tittade faktiskt också på en annnan motor till en projekterad exportversion av Draken "AS 35X" för Danmarks räkning,
nämligen General Electric GE J79/J1S motorn (se de två nedre skisserna) och som gav 4.500 KP utan EBK och 7.500 KP med EBK
Rolls Roys motorn Avon 300 med den svenska benämningen RM 6C den gav 5.650 KP utan EBK och 7.755 KP med tänd EBK.

SAAB skissade också vid den här tiden på ett antal olika lösningar av nosvingar (Canarder), uppifrån räknat.
1. en fast Gripen liknande med en inre kåpa
2. en fast Viggen liknande med roder
3. en liten vridbar
4. en infällbar framåt i en förlängd nos
5. en infällbar bakåt i en kåpa, denna valdes till FLP "35 MOD" Nivå 4 projektet.
Funderar starkt på att scratcha den Viggen liknande canarden med roderyta till denna modell.
Någon som vet om det går att få tag på GBU-12 i skala 1:72?
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
/Björn
IPMS Uppsala
Gud vad många roliga och coola prototyper av draken det finns och vad är det för trevlig bok du hittar bilderna i? Min favorit är definitivt den med sågtanden, måste byggas någon gång + den större nosen och viggen canarderna, kommer se hur coolt ut som helst.
J79 är motorn som sitter i vissa Phanthom II är det inte det?
Slutligen så finns GBU-12 i Hasegawa weapons 6 GBU-12
Jakob
J79 är motorn som sitter i vissa Phanthom II är det inte det?
Slutligen så finns GBU-12 i Hasegawa weapons 6 GBU-12
Jakob
Jakob Fall
AP
AP
-
Tack Jakob för tipset om Hasegawas weaponset 6 "Smart Bombs"
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala