En rätt intressant film som kan ge underlag för både dioramor som diskussioner om vädring. I filmer nämner man något omatt den operativa livslängden på en Lancaster ofta inte översteg 40 timmar i flygtid. rätt osannolikt att flygplanen hann bli så vädrade under en så kort tid. Och de maskiner man ser är relativt rena. Det finns skador, repor här och var men man ser sällan smutsränder från skarvar mm på det sätt som modet blivit att fylla i linjeringen i modellbyggandet idag...
http://www.youtube.com/watch?v=z-cVw7Xb6Nk
Mvh. Andre
Night Bombers...
Night Bombers...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Night Bombers...
2-3 uppdrag till Tyskland innan det var färdigfluget ?
Om det är ett medelvärde så fanns det nog maskiner som kom upp i betydligt fler flygtimmar ...
"Losses on each flight varied enormously during the war. The acceptable rate was set around five per cent, and the average between 1942-44 was four per cent. This arithmetic is more brutal than it sounds. Less than one crew in eight would survive fifty missions. Half of all aircrew were lost before they had even completed ten missions."
Från denna sida: http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/ ... s_01.shtml
här: http://www.edenbridgetown.com/in_the_pa ... mber.shtml
hittade jag följande text:
"Of all the bombers used by Bomber Command, it was the Lancaster that would and did become a legend both to its crews and the British people. The Lancaster’s power was in it’s four 1,460 h/p Merlin 20 engines, the armaments it carried was 8x 30 calibre machine guns, plus it’s colossal bomb load totalling 18,000 to 22,000 lbs, depending on it’s target. It carried a crew of seven and consisted of…Pilot, Flight Engineer, Navigator, Bomb Aimer, Wireless Operator, and Two Gunners. On average the Lancaster could only be expected to remain in combat for 3 weeks over the skies of Europe, before being shot down!!!"
Om det är ett medelvärde så fanns det nog maskiner som kom upp i betydligt fler flygtimmar ...
"Losses on each flight varied enormously during the war. The acceptable rate was set around five per cent, and the average between 1942-44 was four per cent. This arithmetic is more brutal than it sounds. Less than one crew in eight would survive fifty missions. Half of all aircrew were lost before they had even completed ten missions."
Från denna sida: http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/ ... s_01.shtml
här: http://www.edenbridgetown.com/in_the_pa ... mber.shtml
hittade jag följande text:
"Of all the bombers used by Bomber Command, it was the Lancaster that would and did become a legend both to its crews and the British people. The Lancaster’s power was in it’s four 1,460 h/p Merlin 20 engines, the armaments it carried was 8x 30 calibre machine guns, plus it’s colossal bomb load totalling 18,000 to 22,000 lbs, depending on it’s target. It carried a crew of seven and consisted of…Pilot, Flight Engineer, Navigator, Bomb Aimer, Wireless Operator, and Two Gunners. On average the Lancaster could only be expected to remain in combat for 3 weeks over the skies of Europe, before being shot down!!!"
Re: Night Bombers...
Mmm...
Man talar ju om 40 timmar operativ livslängd så då handlar det ju om fler räder än 2-3. 40 timmar handlar snarare om 6-7 räder om inte fler. Och då stämmer det ju rätt bra med att inte hälften av besättningarna överlevde tio uppdrag. Och bara en av åtta överlevde femtio uppdrag.
Sen är det ju en fråga om medellivslängd. Helt klart fanns det individer som överlevde med väldigt många uppdrag utförda. Men det fanns ju även de som aldrig kom hem från första updraget...
Man talar ju om 40 timmar operativ livslängd så då handlar det ju om fler räder än 2-3. 40 timmar handlar snarare om 6-7 räder om inte fler. Och då stämmer det ju rätt bra med att inte hälften av besättningarna överlevde tio uppdrag. Och bara en av åtta överlevde femtio uppdrag.
Sen är det ju en fråga om medellivslängd. Helt klart fanns det individer som överlevde med väldigt många uppdrag utförda. Men det fanns ju även de som aldrig kom hem från första updraget...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Night Bombers...
Hur lång tid tog det egentligen att flyga södra England - Ruhr tur och retur ?
Hur f-n tänkte jag egentligen förut? 7 uppdrag á 6 timmar = 42 timmar och det känns som en rimlig flygtid, knappt 3 timmar enkel resa
Hur f-n tänkte jag egentligen förut? 7 uppdrag á 6 timmar = 42 timmar och det känns som en rimlig flygtid, knappt 3 timmar enkel resa
Re: Night Bombers...
Förmodligen gick det ändå snabbare att flyga till Ruhr än så. Det har ju lite att göra med bränslemänden med. Kortare lygsträcka till målet innebar att man inte toppade tankarna. Det i sin tur gav ett lättare och snabbare flygplan.
En intresant annan sak som nämndes var hur sällan flygplanen kom tillbaka till egen bas efter en räd. Ofta fick man landa någon annanstans på grund av väder, bränslebrist och navigationsfel. Det innebar att besätningarna fick "bussas" hem till bas för rapport, frukost och sömn. Sedan fick man hämta maskinen i mån av väder mm nästa dag. Det sas att man sällan hade mer en två reservmaskiner per bas så det var tydligen rätt mycket plock med att få ihop ett accepabelt antal maskiner till varje räd...
En intresant annan sak som nämndes var hur sällan flygplanen kom tillbaka till egen bas efter en räd. Ofta fick man landa någon annanstans på grund av väder, bränslebrist och navigationsfel. Det innebar att besätningarna fick "bussas" hem till bas för rapport, frukost och sömn. Sedan fick man hämta maskinen i mån av väder mm nästa dag. Det sas att man sällan hade mer en två reservmaskiner per bas så det var tydligen rätt mycket plock med att få ihop ett accepabelt antal maskiner till varje räd...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: Night Bombers...
Sen får man inte glömma att en Lancaster var uppbyggd av "moduler". Flygkroppen bestod t.ex. av 3-4 sektioner. Man hade en enormt väl utbyggd reparationsorganisation som satte ihop "nya" flygplan av de hela sektionerna från skadade flygplan, vilket innebär att olika delar av ett flygplan kunde ha ganska olika antal flygtimmar bakom sig. Det finns fotografier på flygplan i luften där skarvarna är omålade, förmodligen under testflygning efter reparationer.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Re: Night Bombers...
När du kommer in på service ch moduler Sten så var det rätt kul att veta att ett motorbyte som normalt tog en vecka i fredstid gjordes på lite drygt fem timmar under kriget! Och i allmänhet stod man utomhus ett par kilometer rån verkstan och gjorde det. Att gruppera flygplan, verkstäder, bomb och bränsledepåer för nära varandra var för riskfyllt. Så allt spreds ut så mycket som det var möjligt...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).