J35J Draken, Hasegawa 1/48 ....Klar, bilder på sidan 14

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

Re: J35J Draken, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Niklas skrev:Äntligen en Drake från dig Janne!! :)

Kul att se den ta form, hoppas du inte fastnar på målningsarbetet, som jag gjort med min. :p

//Niklas
Hehe, kändes som det var dags :D
Det var väl just det där urblekta målandet som jag funderade på länge hur jag skulle göra men jag tror jag har koll på hur jag ska göra :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Lite målande...

IP kåpan målades mattsvart...

Bild

Likaså detaljer i sittbrunnen...
As did details in the pit...

Bild

och instrumentpanelen.

Bild

Sedan försökte jag torrpassa Aires stolen i Gawa sittbrunnen....gick la så där bra :/ JAg fick ta fram Dremeln och slipa bort 1 mm på vardera sida stolen.

Bild

Lite maskande på ställen.

Bild

Sedan blanklackade jag cockpit i väntan på washer imorgon :D

Bild

KAttaplutten målad.

Bild

Likaså däcken, jag använder en väldigt enkel teknik för att måla däck....jag använder först ganska så förtunnad färg på en pensel som jag duttar runt fälgkanten. Färgen dras runt fälgkanten och det blir en perfekt färggräns.
Sedan kan jag penselmåla resten av gummit. Bus enkelt och man behöver inte maska :D

Bild

Och slutligen för idag så tyckte jag att det var bra att spackla basen till pitotröret :D

Bild

LImma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

När du så småningom ska måla IR målsökaren under nosen ska den vara lila-blå-grön (låter skumt ) men det är en Anti-Reflex behandlad Germaniumlins och ser ut ungefär så här i färgerna:

Bild

Den ska på INGET SÄTT vara genomskinlig!!!!

tro mig, jag vet, jag har tillverkat motsvarande linser.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Bra tips med hjulen Janne!. Det ska jag prova! Ibland finns enkla knep mitt framför pallet! Men man envisas att använda det jobbiga och tidkrävande lösningarna. Det ser ut att vara helt i sin ordning i rätta Jannestyle! Bra jobbat!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Lars Befring skrev:När du så småningom ska måla IR målsökaren under nosen ska den vara lila-blå-grön (låter skumt ) men det är en Anti-Reflex behandlad Germaniumlins och ser ut ungefär så här i färgerna:

Bild

Den ska på INGET SÄTT vara genomskinlig!!!!

tro mig, jag vet, jag har tillverkat motsvarande linser.

/L

Hur tusan ska man lösa det där då???? ser ju ut som bränslespill i vatten!
Henrik R skrev:Bra tips med hjulen Janne!. Det ska jag prova! Ibland finns enkla knep mitt framför pallet! Men man envisas att använda det jobbiga och tidkrävande lösningarna. Det ser ut att vara helt i sin ordning i rätta Jannestyle! Bra jobbat!
Se där, det kom till nytta...hehe jag har råkat på rätt ofta att de saker man tar för givet i ett bygge inte alls är så självklart för andra så det lönar sig att beskriva hur man gör även om det är aldrig så enkelt :D
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

"Hur tusan ska man lösa det där då???? ser ju ut som bränslespill i vatten!"

modelbygge ska inte vara lätt :D men jag antar att man kan göra nästan som i verkligheten:

1. Germaniumlinsen i sig är spegelblank som krom (alclad)
2. tunt lager av transparent blå mitt på
3. tunt lager av transparent rött på kanterna

2 och 3 överlappar rejält

:?:

kan det fungera?

/L
SwedeInSiam
Namn: Anders Hansson

Inlägg av SwedeInSiam »

Jag har forsokt med Alclad Holomatic Spectral Chrome

Bild

men resultatet blev inte bra, for ljust och ytan ar for lite for man skall fa en "holomatic" effekt.

Ocksa forsokt med Crome och bla transparent farg men jag fick inte till det.

Kanske battre att satta pa den svarta skyddet :roll:

Anders H
Lennart

Inlägg av Lennart »

Det ser mycket bra ut,som vanligt Janne/Lennart
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tack Lennart :D
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Kollade en riktig lins på Robot museet idag och den är rejält mycket mörkare än normal AR behandling, nästan svart...

enklare?

/L
Skriv svar