På byggbordet: C-HET - tung transport

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet: C-HET - tung transport

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Här kommer en liten statusuppdatering på mitt pågående bygge, C-HET (Commercial Heavy Equipment Transport),
en amerikansk pansartransport från 1976. Efter att ett militärt försök att konstruera en ny tung dragare misslyckats,
köptes dessa modifierade civila bilar in och användes fram tills att den nya HETS-dragaren togs i tjänst 1992.
(HETS finns som byggsats från Accurate Armour samt nyligen också släppt av Hobby Boss, se Sven Youngs
inspirerande bygge på detta forum.) :)

Dragbilen kallad M911 är en resinbyggsats från Hobby Fan, släpvagnen är en annan historia dock.
Hobby Fan har nämligen ett släp till dragaren, men det har inte använts av US Army som tung transport,
något jag inte insåg förrän jag redan hade allt hemma på kammaren. Så vad göra?

Eftersom jag tänkt bygga en amerikansk bil och var full av inspiration tänkte jag; jag scratch-bygger ett eget släp.
Någon gång måste ju vara den första. Standardsläpet till M911:an var ett släp som kallades M747. Ritningar gick faktiskt
att hitta på nätet, så bestyckad med det, lite foton samt nyinköpt plasticard satte jag igång.

Här är alltså chassit på en M911-dragare och vad som förhoppningsvis kommer att bli ett M747-släp i en torrpassning.
Det är en hel del kvar men jag har ju kommit en bit på väg iallafall. Jag tänkte använda släpvagnshjulen från HobbyFanbyggsatsen,
de är egentligen lite för höga och smala, vilket gör att kommer få modifiera hjulupphängningen lite, men jag kan köpa det.

Här är en tidigare länk från bygget; http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =3&t=3005)

Är det någon som har förslag på vad jag ska lasta släpet med?
Det finns ju lite att välja på mellan 1976 och 1992. :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Limma lugnt
/Tomas
Plasticbattle

Re: På byggbordet: C-HET - tung transport

Inlägg av Plasticbattle »

Hej Tomas. Very impressive build of the trailer. Looks great for a first time. :ugeek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Lasta med en M88 :-) Finns från AFV-Club, dessutom finns konverteringsresin till M88A2 Hercules om du vill slå på stort:
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... nt&id=6289

Hur skulle hjulen från M1000 trailern funka? Finns som resin-ersatz till HB's modell ....

mvh / Robin
TuveB

Inlägg av TuveB »

M88A1 skulle vara maffig, eller en M60A2. M88A2 är alldeles för ny.

M1000 hjulen är för små.
zapper

Inlägg av zapper »

Mycket maffigt! Stridsvagnsdragare med last är ju oemotståndliga. Friskt vågat med släp-projektet också.

Ska man snacka last så finns det en del att välja på. M88:an är ett bra tips då den A: fyller ut släpet väl, och B: är en väldigt fin modell som blir bra rätt-ur-lådan. Kanske en positiv faktor efter att ha kämpat med resinen/plastic carden?

/E
Erik von Rosen
Bizarre
Kontakt:

Inlägg av Bizarre »

spennende!
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Fantastiskt kul att se dina framgångar med scratchande av släpet, Tomas.

Kanonsnyggt jobbat, svårt att fatta att detta är ditt första scratchbygge.

Skall bli spännande att följa detta, scratchbyggen ligger mig nära hjärtat dessutom :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar