Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jag ställde ut några ubåtar på 08-Open och helt otippat fick min "Wilhelm Bauer" som är en typ XXI pris av IMPS systerförening Capital City Modelers.
Jag fick senare på Söndagkvällen en idé efter att ha sett alla otroligt fina Dioraman på 08. Därför tänker jag nu parallellt med mitt Scharnhorstbygge och mitt andra bygge av U-2540 göra ett diorama av en annan(tredje)elekrobåt. Hänger ni med ? Jag vet att det är mot mina principer att ha flera byggen igång samtidigt, men både Scharnhorst och U-2540 börjar bli klara.
Dioramat handlar om U-3503, en Electrobåt som sänktes av sin egen besättning i Göteborgs inlopp mellan Risö och Vipeskär på 18 meters djup. Detta ägde rum 1945 och U-3503 led av driftstörningar och dieselavgaser i ubåten och de Allierade var dem hack i häl. Istället för att konfrontera de Allierade med en trasig ubåt i eskadern så valde kapten Hugo Deiring som då var 24 år att åka till Göteborg och dumpa allt ombord och sänka ubåten. 1946 så bärgade vi ubåten för att undersöka denna nya u-båtsklass, Att arbetet med bärgningen skedde 1946 var enbart för U-båten klassats om vrak om den legat mer än 1 år och inte då kan falla till segermakterna som krigsbyte.Dykarna och bärgningsfolket bogserade sen ubåten till dockan och började demontera ubåten. Snorkeln monterades senare på en Svensk ubåt i drakenklassen och resten av ubåten såldes som skrot. Mitt diorama kommer föreställa U3503 på väg upp till ytan!.
Först börjar man med att göra en basplatta...Jag körde en board med sättmassa som stelnat ordentligt. Sättmassan är ju rätt vidhäftig så den fungerar klasbra till dioraman.
Sen spikar vi en ram och låter första lagret av geggan till vatten att stelna med ubåten i. Detta tar ju lite tid så man hinner lägga lite grund på min andra U-2540 så länge.
Vidare så när det stelnat så lägger man lite ghostning på själva ubåten och lägger lite bubbelskum runt skrovkanterna. Geggar ut det och låter detta nu KLARNA helt innan jag lägger andra lagret med vatten.
Rostar ubåten lite.....Lägger så mycket rost jag tror den skulle ha haft med tanke på 1 år på botten. Ska tona ned den lite i morgon och hinna lägga 2-3 lager vatten också.
Det vita kommer inte vara så vitt som det ser ut när massan har stelnat. Så jag tror det kommer se bra ut.
Grymt bra idé!
Jag antar att du läst Ellsén/Westermarks bok om händelsen.
Viktigt tips: Se till att göra ubåten rejält överväxt med tång och alger.
Ett skrov som ligger stilla på botten blir snabbt överväxt.
Tack Alla, kul att det gillas!:-)
Uffe-->Bra att du sa det, höll på igår och experimentera fram en algblandning faktiskt, den bör bli klar senare ikväll. Hoppas på en fin grön gucka..
Ministuff--> Jag formulerade mig lite dåligt, men jag har en annan nu-båt som jag håller på med också men den heter U-2540 och det här är U-3503. Ser att man lätt kan bland ihop min text.
Det har hänt en del sen igår. Bl.a så håller jag på scratcha en dykarbåt, vilket i sig inte är speciellt lätt när man inte är en "scrachbyggare"..Men jag fick till formen bra på den och håller precis på men kantlinorna och formen.Skalan stämmer till prick tror jag. annars får jag modifiera den en aning, men den kommer från en 1/144 skala modell. Den ska givetvis inte vara så hög men det fixar jag till.
Sen så ser utbåten lite torr ut och det måste vi ju fixa till tycker jag..Först på med lite "rinnhjälpare" i form av transparant fiskelina.
Vidare så måste det rinna lite vatten från saken när den bryter ytan ju. Fortfarande en smula torr.....
Några lager gloss på korven så ser det mycket bättre ut.Här ger sig skaleffekten till känna lite granna, men det är ubersvårt att få rinneffekt skalenligt på detta avstånd.
Gasa på med lite mer gloss med tjockare bas..Nu börjar det se blött ut i alla fall..
Nu får det där skiten torka några timmar så ska vi ge på mer rost, för det ser ut att tendera minska när den blev "blöt"..
Jag gillar verkligen att du bygger ett dio av denna relativt okända men viktiga händelse. Sverige fick möjlighet att demontera och detaljstudera en epokgörande ubåt. Med denna ubåt börjar utvecklingen av det moderna svenska ubåtsvapnet.