Redningstjenesten SH-3 /43

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Redningstjenesten SH-3 /43

Inlägg av Andre B. »

Det var lite det jag kände med den tunnaste formen av plasticard eller den plast som de gör seglen av... ...att det är så tunt att lägger man den på exempelvis ett nät av metal och sen blåser på med varmluftspistol så sjunker eller smälter plasten ner i hålen på nätet. Nätet är alltså bara e "bakform" som skall ge plasten rätt struktur. Sen låter man det hela kallna när man tror man känner sig nöjd. Man ser förmodligen på plasten när man skall sluta värma på med värmepistolen. Förmodar att de som kan de här med att "dra huvar" kan använda sig av den tekniken.

Man tar bort metalnätet när allt är svalt och stelt och då har man nog bakat en "rutad kaka", ett plastark som enkelt kan klippas till och dessutom formas enkelt efter insidan av helikoptern då det är tunt och böjbart och är lika enkelt limmas dit då det går att använda samma lim som man byggr modellen. Inget behov av superlim eller dylikt. Och plasticard mjuknar ju av limmet med vilket kan underlätta på besvärliga ställen beroende på mängden lim som används...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart

Inlägg av Lennart »

magnusf skrev:Herregud Lennart, jag hade tittat åt andra hållet... Jag gör ALDRIG om, eller nästan aldrig i alla fall, inte för att det är något fel i att göra det utan för att jag inte kan förmå mig till det.

Stoppningen på insidan: jag tror det är bra att använda något som är någorlunda mjukt. Jag tror det skulle vara en mardröm att först passa till och sedan försöka trycka dit ets, och dessutom hantera skarvarna.

Hälsningar

Magnus
Om jag haft dessa bilder när jag började så hade det varit lättare.Men min vän Harald i Norge kom sent in i det hela tyvärr.Men eftersom det är så pass mycket fel,så känns det galet att inte göra om det hela.Stolar, panel. inredning.m.m.Men det skulle vara skönt att slippa :)

Andreas, jag tror det blir bra med det strukturerade servetterna .Lägger in bilder när det är färdigt,så får vi analysera resultatet.
Lennart
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Lennart, kan återkomma med ett förlag på metod imorgon efter att ha kollat med en god vän som gjort något liknande på insidan av en KC-135 i 1/72.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Ja tack gärna det,det låter intressant /Lennart
http://maritimt.com/nyheter/2009/pa-red ... g-330.html
Skriv svar