Dags för The Real Thing! The Real Flying Banana är redo!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Dags för The Real Thing! The Real Flying Banana är redo!

Inlägg av Björn Fransson »

När Hkp 1-bygget var klart återstod en hel del delar. Bland annat en uppsättning huvudställ, fenor och rotorblad.

Bild

Och för något år sedan fick sonen det här fodralet. Helt oanvänt då frukt inte riktigt är hans grej:

Bild

Kombinationen är ju rätt given! Efter alla bananhelikopterbyggen på sistone är det äntligen dags för The Real Thing!

Bara att sätta igång: Först spackla igen lufthålen, ta bort gångjärnen och montera ihop delarna. En hel del slipande och spacklande blev det:

Bild

Helt lätt var det inte. Plasten är inte riktigt byggvänlig, lite för mjuk. Så det krävdes epoxylim för att få ihop allt.

Och sedan var det bara att montera ställ och fenor. Nosstället plockades från skrotlådan.

Bild

Sådär! Rotorerna fixades till genom rotorhuvuden från en gammal Airfix.

Snart dags att måla. Men först en ordentlig walk around på originalet! Det framgår ju i alla fall tydligt hur man ska placera dekalerna.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 06 mar 2013, 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
Thord Wedman

Re: Dags för The Real Thing!

Inlägg av Thord Wedman »

Hahaha, så jävla bra.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Colombia airlines Flying Banana " urmodern till alla helikoptrar :D Lite vibbar av Bell XV-3 den där Björn. dekalalternativ kan ju vara det här/Lennart
Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

"Dela inte på oss, vi växte upp tillsammans!" Du får knåpa ihop en hel division med gröna bananer. Kul idé, färgsättning?
Stellan Schroeder Englund
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

:-) :-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hovmästar´n!!!!! är bananerna fina idag?

En rolig idé Björn. Märkningen är given. Jag förväntar mig autentisk värdings effekt på "rea bananen" :-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hovmästar´n!!!!! är bananerna fina idag?

En rolig idé Björn. Märkningen är given. Jag förväntar mig autentisk värdings effekt på "rea bananen" :-)
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Från början tänkte jag måla och märka den som en grön eller blå/grå Hkp 1. Men jag fick inte ihop om jag skulle markera fönster i svart, vilket inte kändes som om det skulle funka så bra. Så istället blir det verkligen en riktig bananhelikopter. Dvs inte en helikopter formad som frukten, utan en frukt som muterat till en flygfarkost. Dessutom blir det en rolig målningsutmaning! Så gult blir det:

Bild

Dags för vädring! :)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag njuter!

Magnus
Lennart

Inlägg av Lennart »