Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Det går undan nu! Blev stressad av nämnandet av 08 OPEN och insåg hur lite tid det är kvar! Det duger inte att fortsätta i samma makliga takt så nu har jag dragit upp tempot en aning. Bjussar på bilder senare.
Just nu håller jag på med kabelrullarna och jag undrar vad ni rekommenderar att man ska använda som kabel? Har kommit fram till två alternativ: 1. Tygtråd. Behöver ej målas men måste isåfall få bort luddigheten på något sätt! 2. Koppartråd. Problemet blir målandet, det går inte att göra när det är upprullat eftersom man inte kommer åt och eventuella omålade delar kommer synas tydligt genom etsens alla små hål. Man får väl isåfall måla först och sen rulla på men frågan är om färgen kommer sitta kvar då.
Förslag?
Just nu håller jag på med kabelrullarna och jag undrar vad ni rekommenderar att man ska använda som kabel? Har kommit fram till två alternativ: 1. Tygtråd. Behöver ej målas men måste isåfall få bort luddigheten på något sätt! 2. Koppartråd. Problemet blir målandet, det går inte att göra när det är upprullat eftersom man inte kommer åt och eventuella omålade delar kommer synas tydligt genom etsens alla små hål. Man får väl isåfall måla först och sen rulla på men frågan är om färgen kommer sitta kvar då.
Förslag?
-
Så här gör jag:Bigmek skrev:Det går undan nu! Blev stressad av nämnandet av 08 OPEN och insåg hur lite tid det är kvar! Det duger inte att fortsätta i samma makliga takt så nu har jag dragit upp tempot en aning. Bjussar på bilder senare.
Förslag?

Jag limmar alla trummorna på en axel av 0,3 eller 0,4mm pianotråd.
Jag fixar avståndet mellan rullarnas gavlar med en bit plaströr som jag trär på axeln.
Det bygger också lite volym så att det blir lättare att rulla tråden.
Sen fäster jag tråden med superlim och börjar rulla. Jag säkrar tråden med superlim allteftersom jag rullar.
Jag använder omväxlande svart eller brun tråd för att efterlikna hamptross eller oljad stålvajer.
För att tona ned färgen lägger jag utspädd ljusgrå/brun över tråden.
Jag tycker inte att jag haft nämnvärda problem med luddighet.
Uffe
-
Bästa sättet att få bort "luddet" på trådar: Skaffa en bit flugbindningsvax (Finns i välsorterade fiskeredskapsbutiker. Observera att det inte skall vara den flytande varianten.) Kallas ibland även skomakarvax. Dra tråden ett par gånger mot vaxet. Klart!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Tack för tipsen! Tror jag ska ta och köpa en ny rulle tråd för den jag hittade här hemma är av väldigt kass kvalité med massvis av ludd, förhoppningsvis räcker det annars får jag leta upp en fiskeaffär! 
Undrar även var man kan få tag på kedjor till ankare? Utgick från att man kunde hitta sånt på panduro men den jag kollade hade inte en enda kedja!
Min sista fundering är angående riggningen. Väljer mellan att köra med stretched sprue-varianten eller köpa sån där flugbindar-fiskelina jag sett Uffe använder. Vilken teknik skulle ni säga är lättast att få ett godkänt resultat med för en nybörjare? Och vad för slags lim använder man?

Undrar även var man kan få tag på kedjor till ankare? Utgick från att man kunde hitta sånt på panduro men den jag kollade hade inte en enda kedja!
Min sista fundering är angående riggningen. Väljer mellan att köra med stretched sprue-varianten eller köpa sån där flugbindar-fiskelina jag sett Uffe använder. Vilken teknik skulle ni säga är lättast att få ett godkänt resultat med för en nybörjare? Och vad för slags lim använder man?
-
Kedjor kan köpas på Eskader hobby på Östermalm i Stockholm.
http://www.eskader.se/sv/79-hobby.
De kedjorna är av mässing och man färgar dem lämpligen genom att doppa dem i "Blacken it" som kan köpas på MJ hobby i Västberga.
Tyvärr får jag inte fram nån länk.
På MJ hobby kan man också köpa kedjor men de är för tunna för att kunna användas som ankarkedjor. Däremot kan de användas till de klenare kedjor som används till att spänna fast ankare och kätting så att de inte börjar röra sig i sjögången och slå ihjäl folk.
Stretched sprue blir väldigt skört. Jag riggade mitt första slagskepp med sprue och jag vågar knappt ställa ut henne. Fördelen med sprue är att den är lätt att sträcka. Därför kan man använda sprue till korta trådar som sitter på skyddade ställen och inte utsätts för belastning.
Till alla linor som utsätts bör belastning använder jag fisklina.
Den har dessutom fördelen att den fyller samma funktion på modellen som på förebilden, dvs stagar man en mast med fisklina, så stagar man verkligen modellens mast vilket gör att riggen blir mycket starkare.
Jag limmar med CA-lim om linan utsätts för belastning och med utspätt vitlim ifall linan inte belastas. Vitlim ger tid att justera vilket är en stor fördel.
Räkna med att du kommer att av misstag riva delar av din rigg, medan du
bygger den. Fyll på svordomsförrådet innan du börjar och när svordomarna tagit slut fortsätter du att rigga.
Rigga på,
Uffe
http://www.eskader.se/sv/79-hobby.
De kedjorna är av mässing och man färgar dem lämpligen genom att doppa dem i "Blacken it" som kan köpas på MJ hobby i Västberga.
Tyvärr får jag inte fram nån länk.
På MJ hobby kan man också köpa kedjor men de är för tunna för att kunna användas som ankarkedjor. Däremot kan de användas till de klenare kedjor som används till att spänna fast ankare och kätting så att de inte börjar röra sig i sjögången och slå ihjäl folk.
Stretched sprue blir väldigt skört. Jag riggade mitt första slagskepp med sprue och jag vågar knappt ställa ut henne. Fördelen med sprue är att den är lätt att sträcka. Därför kan man använda sprue till korta trådar som sitter på skyddade ställen och inte utsätts för belastning.
Till alla linor som utsätts bör belastning använder jag fisklina.
Den har dessutom fördelen att den fyller samma funktion på modellen som på förebilden, dvs stagar man en mast med fisklina, så stagar man verkligen modellens mast vilket gör att riggen blir mycket starkare.
Jag limmar med CA-lim om linan utsätts för belastning och med utspätt vitlim ifall linan inte belastas. Vitlim ger tid att justera vilket är en stor fördel.
Räkna med att du kommer att av misstag riva delar av din rigg, medan du
bygger den. Fyll på svordomsförrådet innan du börjar och när svordomarna tagit slut fortsätter du att rigga.
Rigga på,
Uffe
Tack för supporten återigen! Haha jag kan redan nu föreställa mig hur frustrerad riggningen kommer göra mig. Får försöka testa att meditera och slänga på en cd med valsång innan jag börjar för att försöka uppnå maximalt lugn.
Här är några bilder på var jag befinner mig nu. Börjar bli allt trängre på däck nu när alla saker som luftvärnspjäser och kabelrullar börjar komma på plats.

Slutet känns nära men ändå väldigt avlägset!

Här är några bilder på var jag befinner mig nu. Börjar bli allt trängre på däck nu när alla saker som luftvärnspjäser och kabelrullar börjar komma på plats.

Slutet känns nära men ändå väldigt avlägset!
Har just hittat min favoritdetalj på den där båten: den lilla bron som går från överbyggnaden ut till tornets LV-pjäs 

Stellan Schroeder Englund
-
Säg inte båt Stellan! Ulf blir alldeles förtvivlad då 

Du har gjort ett snyggt jobb med din modell, är mycket impad av resultatet. På engelska kallas det "monkey lejdare" Stellan,undrar vad Fritzarna kallade det? Ap klappe trappe kanske
Lennart

-
Det börjar se föredömligt späckat ut på däck och överbyggnad.
Vad gäller riggning, så kom ihåg att ett fåtal trådar ser bättre ut än inga trådar alls.
Rigga så långt det känns bra och funkar. Du får ändå aldrig med alla trådar och det får ingen annan heller.
Kämpa på,
Uffe
Vad gäller riggning, så kom ihåg att ett fåtal trådar ser bättre ut än inga trådar alls.
Rigga så långt det känns bra och funkar. Du får ändå aldrig med alla trådar och det får ingen annan heller.
Kämpa på,
Uffe