MiG-19 PM FArmer E, Trumpeter 1/48 plus lite godis,KLAR sid5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

MiG-19 PM FArmer E, Trumpeter 1/48 plus lite godis,KLAR sid5

Inlägg av Janne.S »

Vidare mot ett nytt bygge :D

Åter till min skala och min favorit MiG nämligen MiG-19 och den kommer få lite resin godis dessutom :D
SÅ det blir till att sätta tänderna i Trumpeters FArmer E igen.

Bild

Lite godis som sagt...

resin cockpit och en ny nos från S.B.S Model, riktigt fina gjutningar minsan :D

Bild

Lite resin jox från quickboost och ets från eduard, desvärre verkar det som jag slarvat bort ett ets ark så vi får se hur det blir med etset.

Bild

Dekaler från Hi-decal och masker från eduard.

Bild

Jag började med kattaplutten...

Bild

Och fortsatte med att fästa delar på tandpetare

Bild

Ännu ett bygge har nu officiellt inletts :D

LImma lugnt!
Senast redigerad av Janne.S den 02 apr 2013, 20:40, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
denstore
Namn: Magnus Berggren

Re: MiG-19 PM FArmer E, Trumpeter 1/48 plus lite godis

Inlägg av denstore »

Coolt!
MiG-19 är en av mina absoluta favoriter.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ach, det blir ju självklart en DDR-kärra...? MiG-19 är precis som för Magnus en av favoriterna. Sanslöst vilket självförtrroende man måste ha för att stoppa dit allt ets och resinjox. Tror jag använt hela två etsdetaljer totalt i hela mitt liv.
Stellan Schroeder Englund
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Riktigt tuff kärra det där. Jag röstar för NVA eller Cuba :D Har använt Hi-decal till mitt finska Il-28 bygge och vill minnas att de var djävulskt svårt att få dekalerna att fästa på blank yta.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Stellan skrev:Ach, det blir ju självklart en DDR-kärra...? MiG-19 är precis som för Magnus en av favoriterna. Sanslöst vilket självförtrroende man måste ha för att stoppa dit allt ets och resinjox. Tror jag använt hela två etsdetaljer totalt i hela mitt liv.

kallenordlund skrev:Riktigt tuff kärra det där. Jag röstar för NVA eller Cuba :D Har använt Hi-decal till mitt finska Il-28 bygge och vill minnas att de var djävulskt svårt att få dekalerna att fästa på blank yta.

denstore skrev:Coolt!
MiG-19 är en av mina absoluta favoriter.
"Bonden" är min absoluta MiG favorit...går nog inte att hitta något som är mer pilvingat inte ens Lightningen tror jag hade så extrema pilvingar.
Hi-decals har jag använt vid ett flertal tillfällen och de är superba...men väldigt tunna och sköra, så man får ha tungan i rätt mun när man fäster dom.
Trycka in resin och jox är inte så farligt, inte heller att såga...man kan reparera näst intill allt såvida man inte smält modellen :P

Få se vad det blir för något...jag har ju redan en ryss....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

En liten update :D

Tja, ska man lägga till en resin grej så måste oftast något bort och i det här fallet ska ju en ny nos på så den gamla måste väck!
(Ganska skönt egentligen för det är massa pill med nosen vill jag minnas från förra gången jag byggde MiG-19)

Bild

Hur ska den tas av då? Jo med Dremeln så klart! :D

Bild

Lite torrpassning och det ser ok ut.

Bild

Så limmade jag ihop lite vingar grejer också.

Bild

Limma lugnt!
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Snyggt jobbat. Rätt så obehagligt ställe att kapa flygkroppen på med tanke på att snittet går tvärs över cockpit. Kanske inte så farligt om man har huven öppen men annars gäller det nog att torrpassa många gånger :)
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

JAg tyckte det var ett perfekt ställe att kapa på.....det ska inte vara någon panellinje i skarven utan jag kan koncentrera mig på att få det jämnt :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Grundmålnings dags!

Körde med min nya mattsvarta alclad prajmer, gött att prajma och shejda på en gång! Gillar verkligen den här prajmern. Resten fick den vaniga grå prajmenr.

Bild

Efter grunmålning och shejd så målade jag cockpiten med French blue grey, FS 36473, hyfsat bra matchining tycker jag.

Bild

Bild

Bild

Stoppade in hjulbrunnen i nosen åxå, bidde lite gliper där eftersom jag kanske slipade lite entusiastiskt efter jag tog loss delen från gjutblocket.

Bild

Först petade jag in en bit pasticard och sedan superlim på det och avslutningsvis lite tamyia spackel uppepå det.

Bild

Det var allt jag kunde bju på idag.

Limma lugnt!
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Ser finfint ut! En fråga bara: Ska cockpiten inte vara blåare? Eller är det färgåtergivningen på bilden som gör att den ser mer grå ut? Har dåligt med bilder, men på den här (strunta i texten i bilden) kan man se den på sidopanelen. Elelr var det olika på olika versioner/individer?

Bild
Skriv svar