Hallå hej!
Jag har efter ett gäng år av total plast/bygg-celibat, nu återupptagit hobbyn. Det var som sagt var ett bra tag sen jag var här, och jag har sökt igenom forumet efter en lösning på mitt problem, men hittar inga trådar.
Jag skulle vara mycket tacksam om någon med erfarenhet av Vallejo model air färger kunde tipsa mig om bästa sätt att göra rent färgsprutan efter avslutat arbete. Jag hade inte tidigare några problem med dessa färger men nu vill det sig inte. Jag vet inte om färgerna passerat ett eventuellt bästföre datum, eller om jag har fel grejor. Allt jag försökte göra rent sprutan med förvandlade färgen till slem. Jag har för mig att T-röd funkade hur bra som helst, men givetvis hade jag inget hemma. Tänkte köpa ett helrör i morgon, men finns det något som är ännu bättre, tar jag tacksamt emot tips!
/Fredde
Vallejo model air!
-
Re: Vallejo model air!
Deras egen airbrush cleaner funkar bra och även för det flesta andra färger. Annars Ajax fönsterputs eller T-röd som du var inne på.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Fråga: har du använt sprutan med någon annan typ av färg innan? Eller kört med något annat typ av lösningsmedel innan? Vallejo och andra VATTENbaserade arkylfärger kan reagera riktigt illa på typ tamiya-förtunning el likn. och typ klumpa sig o dyl.
Har jag inte deras egen förtunning alternativt Lifecolors som också går bra så kör jag med destilerat vatten eller i "värsta" fall vanligt kranvatten.
Jag har flaskor som är närmare 6 år gamla och har inget problem med dem.
OCH nu när jag läste början av tråden igen så ser jag att jag missade lite vad du frågade om, sorry...
RENgöring stod det ju. Ja deras Cleaner eller annan cleaner anpassad för just akryl/vattenbaserad.
Men som sagt har man kört med någon annan typ av alkoholbaserad akryl tex innan så kan det få just såna konstiga resultat i sprutan.
Har jag inte deras egen förtunning alternativt Lifecolors som också går bra så kör jag med destilerat vatten eller i "värsta" fall vanligt kranvatten.
Jag har flaskor som är närmare 6 år gamla och har inget problem med dem.
OCH nu när jag läste början av tråden igen så ser jag att jag missade lite vad du frågade om, sorry...

Men som sagt har man kört med någon annan typ av alkoholbaserad akryl tex innan så kan det få just såna konstiga resultat i sprutan.
Alltid snabba svar!
Fönsterputs och Vallejo funkar inte för mig... jag hade kört Tamiya utspätt med fönsterputs före, och det blev ju inget bra. Men jag ska prova T-röd och även beställa en flaska av Vallejos egna rengöring. Kör med deras förtunning.
Tack för svaren!
Fönsterputs och Vallejo funkar inte för mig... jag hade kört Tamiya utspätt med fönsterputs före, och det blev ju inget bra. Men jag ska prova T-röd och även beställa en flaska av Vallejos egna rengöring. Kör med deras förtunning.
Tack för svaren!
Jag gillar vallejos egen. Funkar bra.
Har läst att förgasarrengöring ska fungera magiskt bra.
Har läst att förgasarrengöring ska fungera magiskt bra.
-
- Namn: Anders Hansson
Vallejos färger reagerar med alkohol och bildar en form av slem. I vart fall här i Thailand, kanske lite annorlunda i kylan i Sverige
.
Jag brukar köra rent vatten 1 till 2 gånger genom sprutan innan jag använder alkohol eller Vallejos Airbrush cleaner.

Jag brukar köra rent vatten 1 till 2 gånger genom sprutan innan jag använder alkohol eller Vallejos Airbrush cleaner.
Tack för alla tips. I ärlighetens namn kommer jag inte ihåg vad jag använde förut... har nog inte använt sprutan på 5 år.
Känns som jag är nybörjare igen! Kul att va igång igen!