Projekt Bismarck 1/200

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Hampus skrev:Vad är det för trådar som används till riggningar? tunn fiskelina eller björntråd eller..? :?: :?: :?: :?: :roll:
Ser fantastiskt ut! Besöker detta dagligen! Vill se detta klart :mrgreen:

Hampus
Tjo!
Nej det är 0.12 mm fiskelina jag använder. Perfekt i storlek tycker Jag, lite sisådär med att få "böj" på den men i överlag riktigt bra att arbeta med.
Så här ser den ut.
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tjo tjo mina vänner!!

Nu ramlade det ned tjocka plåtar i brevlådan. Så nu återupptas Bismarckbygget för fulla muggar! Jag förvånas över hur himla knivskarp fotoetsen för skeppsbåtarna är. 100% fit på etsen.
Nu känns det kul att limma ets igen.

Mk. 1 Design får av mig hederspris i perfekthet! Nu kan jag bada i kanonrör!!..
Bild

Lite mer grejjer!
Bild

Shit mycket fotoets blir det..gahh!!
Bild

Är skillnaden stor? de nya skeppsbåtarna kommer nog lyfta hela Bismarckmodellen!
Bild

Bild

Sen så jag har monterat "blastbags" eller lavettgördlar som det så vackert heter på svenska har jag för mig? (Lennart var det rätt?)
Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Det var en he-vetes massa ets till den där baljan. Du får förstärka hyllan den ska stå på sedan. Mycket stor skillnad på småbåtarna efter etstillägget. Snyggt jobbat.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Hur många kronor har du lagt ner på extradelar hittills ?
Själva båten vet vi ungefär vad den kostar men det verkar ju vara tillräckligt med plåt till ett slagskepp extra .......
Tjusigt bygge!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Stellan och Robin!

Alltså jag tänkte på det där med hur mycket bygget har kostat hittils och det bör röra sig runt 5500 kr ca. Kommer nog hamna på runt 6-6500 när den är helt klar.
Jag kommer säkerligen endast bygga mindre fartyg i framtiden. Rent av kanske bara hålla mig till 48:a flyg!.
...Fast en USS Arizona i 1/200 lockar visserligen :-)))))
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Men herrejösses! Ännu mer ets?!? Ovanpå allt detta? Har du andats in för mycket limångor? :-) Skämt åsido, ditt tålamod och målmedvetenhet saknar tamejtusan motstycke i modellbyggarsverige!
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Henrik R skrev:Tack Stellan och Robin!

Alltså jag tänkte på det där med hur mycket bygget har kostat hittils och det bör röra sig runt 5500 kr ca. Kommer nog hamna på runt 6-6500 när den är helt klar.
Jag kommer säkerligen endast bygga mindre fartyg i framtiden. Rent av kanske bara hålla mig till 48:a flyg!.
...Fast en USS Arizona i 1/200 lockar visserligen :-)))))
Är du sugen på både fartyg och flyg, så ryktas det om en USS Hornet i 1/200....
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Äntligen lite snygga skeppsbåtar!
Jag vet inte vad det är med tillverkarna, men skeppsbåtarna är nästan alltid sorgebarn.
Även på de senaste alstren i 1:350 från Dragon,Tamiya och Gawa är roddsluparna gjutna i ett stycke och tofterna ser ut som stora lådor istället för de tunna brädor de verkligen är.
Härligt att se riktiga durkar också. De lyfter verkligen.
Snygga lavettgördlar också.

Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 08 feb 2013, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

denstore skrev:
Är du sugen på både fartyg och flyg, så ryktas det om en USS Hornet i 1/200....
Vilket jobb..I det här läget tackar jag nej haha.en Hornet bör ju bli 1½ meter..shit tänk etsen till alla flygplan..bälten och cockes..aahh..

Björn Fransson skrev:Men herrejösses! Ännu mer ets?!? Ovanpå allt detta? Har du andats in för mycket limångor? :-) Skämt åsido, ditt tålamod och målmedvetenhet saknar tamejtusan motstycke i modellbyggarsverige!
Jag undrar om det inte är cyanolimmet som klibbat i min hjärna när jag la order på mera ets. .-) Men tänkte kanske att det vore bra att fixa till spökena till skeppsbåtar..:-)
Nu är det nästan i det läget att man önskar hela båten vore en stor etsklump..-

Nåväl nåväl! Det blev lite tillverkning av skeppsbåtar..
Bild

Lite färg på grejjerna.
Bild

Golv..ehh DURK måste det finnas oxå.. i bästa Teak.
Bild

Så här kan en skeppsbåt se ut. Känns nästan som om skrovet skulle ha varit ets också..I det hela hade det inte spelat nogån roll om man fick böja till ett skrov oxå..
Bild

Bild

Jaha då raskar vi över till en Admirals gig..eller om det var en Kaptens gig? ääh minns inte riktigt.. Men jag antar att i denna inredning kunde alla Lutjens polare spela ett parti sänka skepp...hehe.
Bild
Dom är riktigt schyssta de där Mk.1 killarna..dom ser riktigt bra ut båtarna..
Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag älskar amiralsslupen!
En egen liten lustjakt. Påminner en hel del om en Pettersonbåt.

Uffe
Skriv svar