Projekt Bismarck 1/200

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne Nilsson

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Janne Nilsson »

Ulf Lundberg skrev:Jo, jag brukar måla relingar i en något mörkare nyans än skrovsidorna.
Det får dem att se tunnare ut och bli mindre framträdande.
Vad jag vet var fartygsbåtarna målade i samma grå som överbyggnaden, men med däck av ljust trä (gran, furu, Oregon Pine?) och ruffar av mahogny.
Det brukar vara kul maskningsjobb i samband med målningen;-)
Blastbags (nån på detta forum påpekade vad de heter på svenska men jag har dumt nog lyckats glömma bort det.) brukar jag skulptera av Greenstuff.

Härligt att se att du ställt henne på en rejäl basplatta. Den skapar rymd kring modellen.
Hoppas du får henne klar till 08-OPEN, men ta med henne även om hon inte blir klar. Jag, och antagligen en hel del andra, skulle verkligen vilja se henne oavsett om hon är klar eller ej.

Om de andra som bygger på Bismarck/Tirpitz också tar med sig sina modeller kan vi ta en gruppbild på modellerna och oss själva under söndagen.

Vi ses,
Uffe
En liten undran bara. Rent spontant tycker jag att mörkare färg borde få dem att se tjockare ut? Kan det vara så att de helt enkelt blir lite skarpare istället? Jag skall titta på detta nästa gång jag får chansen att se några av dina jollar. Det står väl fortfarande några på Wentzels?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hampus skrev:Hur mycket extra har köpts till satsen? Eller följer allt PE med? Såg på kartongen att där var lite godis med men trodde inte kanske att det avr så mycket.
Ser väldigt bra ut!
Mvh Hampus
Det är 9-10 fotoetsark har jag för mig x 40 delar per ark, sen medföljer det 4 ark med relingar. Det är för mycket ets om ni frågar mig. många delar skulle dom med lätthet kunnat gjutit i ramarna istället eller direkt på delarna. Fotoetsen till 10.5:orna är helt onödiga dom kommer aldrig synas med kåpa på. Men nu sitter dom där..ett par timmar åt helvette :-)

Ulf, jag kommer nog prova med att måla hakkorset. Det blir några moment med tanke på att det ska vara rött i botten..
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

BosseB58 skrev:Imponerande arbete! Har du planer på att "bemanna" henne med figurer?
Edit! Funderar på North star models Kriegsmarinefigurer som kommer i 1/200 skalan. Men självaste Hitler himself! :-)

Jag vet inte men det kanske är lite makabert att låta honom stå på hakkorset i aktern!
http://northstarmodels.com/2012/12/sail ... 300-scale/

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Det såg fina ut figurerna. Blir nog riktigt snyggt om du har såna på däcket av modellen ./Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jo Lennart det hade varit på sin plats kanske. Men då får man väl vänta till dem är släppta, för hoppningsvis före 08...

Läget för Bismarck idag är Operation KAOS!!! Hahah kolla hur det ser ut på bordet bara....gahh..

Bild

Sen när jag trodde målsnöret var nära så kastades jag tillbaka nån kilometer upp för backen igen!! Det råkade komma lite "extra" delar i brevlådan...Huga! Åh nej inte MER! :-(

hmm..vad är ddet här?
Bild

Gah! ojdå!
Bild

Taljor,hållare, krokar,mer stegar och en faslig mängd relingar!!! Måste nog köpa cyano på 200 liters fat!
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jaha! Dagarna bara rullar förbi och jag kom på att jag faktiskt inte visat mina byglar för ankartåget och själva ankaret.
Dessa var rätt säregna på Bismarck och Tirpitz. Dessa finns inte med på vare sig 1/350 eller på Trumpeters nya 1/200 skala. Märkligt att man kunde missa detta?
Jag fick helt enkelt scratcha egna byglar.

Bild

Så här blev det..
Bild

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Det där blev bra Henrik, håller med om att på en sån stor modell borde dessa funnits med. Snyggt hursom/Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:
Taljor,hållare, krokar,mer stegar och en faslig mängd relingar!!! Måste nog köpa cyano på 200 liters fat!
Bild
Jösses... Man blir matt bara av att se bilderna. Är grymt impad över din entusiasm! Och bygget också, förstås!
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

[quote="Henrik R"]Jaha! Dagarna bara rullar förbi och jag kom på att jag faktiskt inte visat mina byglar för ankartåget och själva ankaret.
Dessa var rätt säregna på Bismarck och Tirpitz. Dessa finns inte med på vare sig 1/350 eller på Trumpeters nya 1/200 skala. Märkligt att man kunde missa detta?
Jag fick helt enkelt scratcha egna byglar.

Mmm...
Fantastiskt snyggt arbete! :P

Men nu får vi nog börja hålla oss till terminologin... *s*
Ankarklys och ankarkätting är nog de rätta benämningarna. Vill minnas att klysen (byglarna) fanns med både på Revell's och Airfix utgåvor men kan ju ha fel.

Mvh. Andre

Som har angjort en och annan fyr men aldrig en brygga. Och som provianterar på ICA och bolaget men handlar bunker (dvs. bunkrar) på macken.
;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

När jag tänker på det. Man ser rätt väl på bilderna hur snyggt trädäcket är nåtat runt klysen och manluckorna ner till kättingboxarna. Men modellen saknar nåtat däck runt och mellan klysen. Det är inte den enda modellen jag sett som saknar det. Konstigt, har aldrig tänkt på det förut själv heller. Man kan till och med säga bredden på varje "bräda" i det nåtade däcket...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar