Jag gör väl en byggtråd jag också för min J29 X-wing

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Re: Jag gör väl en byggtråd jag också för min J29 X-wing

Inlägg av Daniel_A »

Stellan skrev:Kan du inte dra ut nosen då? Skär till några bitar PC och gör ett kantigt, snett avskutret luftintag längst fram. Behöver ju inte vara så långt som på en X-wing men bara så att man känner igen formen från den och Tunnan samtidigt.

Vad i hela fridens namn var det i rumpan på en X-wing? En kaffeautomat?
Det blir nog en längre nos. Ska försöka bygga den den lilla insatsen till nosen som finns i Heller-modellen, så kan jag nästan få den löstagbar om jag skulle ångra mig. I baken finns det väl plats för både kaffemaskin, reservhjul, reservdroid och domkraft (må domkraften vara med dig).

I övrigt har jag byggt lite anslutande plåtar till motorerna, som jag helt sonika bröt bort igen och kapade av den bakre delen som jag inte varit nöjd med. Måste hitta något lämpligt att ersätta utblåsen med. Med den nya plasticarden på plats kan jag lättare montera motorerna efter målning och det lär ju spara mer tid sedan än det tar att göra om dem nu. Nästa steg blir också att bygga det som jag vill minnas är vapnen på vingspetsarna.

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Maffe! Just det, vapenspröten måste ju på vingspetsarna för mer X-feeling. Oavsett vilken landställslösning så får du inte glöma bort den nedfällbara strålkastardelen vid nosstället, mycket 29 i den delen :) Istället för R2D2 så blir det väl överdelen av en glasiglo som sticker upp på ryggen?

Må domkraften vara med dig!
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Stellan skrev:Maffe! Just det, vapenspröten måste ju på vingspetsarna för mer X-feeling. Oavsett vilken landställslösning så får du inte glöma bort den nedfällbara strålkastardelen vid nosstället, mycket 29 i den delen :) Istället för R2D2 så blir det väl överdelen av en glasiglo som sticker upp på ryggen?

Må domkraften vara med dig!
Jag hade nog tänkt mig en R2D2, eller kanske en liten miniatyr av Lars Befring. Landningställen blir plattfotade, men de måste bli längre än orginalen, får fundera lite. Strålkastarna ska vara med.
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Eftersom det är 8 mil till närmsta hobbybutik och väglaget är allt annat än bra så fick det bli en tripp till garaget istället.

Bild
Vi får se vad det kan bli av detta. Barnen målar ju inte med tusch längre i alla fall.

Bild
Kan någon stoppa mig, snälla... jag kommer aldrig bli klar. :roll:
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Uj ujuj...ingen kan stoppa dig nu!!!! FETT!!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Bobba Fett....
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Tänk vad en dag hemma med sjukt barn kan göra med bygglusten. Här kommer lite uppdateringar.

Bild
Diverse gamla överblivna delar hamnade på ryggpanelen.

Bild
Hålet som droiden ska stå i får en botten.

Bild
Och så bakre panelen. Som utlovat med en reservdroid, ett reservhjul, en domkraft och en kaffemaskin. Det fick bli en halvautomatisk. Tror nog inte att så små skepp hade helautomatiska med inbyggd kvarn.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hahahahahah, jag tror jag dööör! En espressobryggare med alla spakar, full poäng!
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Här har det gått lite trögt. En espressomaskin brukar ju pigga upp, men inte i detta fall. Här är iaf en bild på nosen under konstruktion.

Bild

Det fina i kråksången är att uppehållet beror på att jag byggt två tunnor till. Jag har länge lovat barnen att jag ska måla varsitt flygplan till dom lite roligare och i deras favoritfärger. Så varför inte göra detta med tunnor, så blir det ett par bidrag till. Hellertunnor verkar ju inte finnas på marknaden längre men Revelltunnor finns ju att gödsla med fortfarande. Jag bestämde mig för att göra det snabbt och OOB. Bortsett från bälten i vinflaskefolie och ett par metalltrådar som ersättning för trasiga stag till hjulbrunnsluckorna så blev det så också. Inte ens justering av de långa hjulbrunnarna gjorde jag.

Bild
Bild
Bild
Bild

Här följer även bakgrundshistorien till dessa kärror för den som orkar:

Sedan barnsben har jag hört rykten i min hemtrakt om att ett par J29F initialt målades upp i spektakulära färgscheman. Det ska varit under en julfest på Saab som en högre tjänsteman, lätt överförfriskad, ska ha kritiserat de förslag på ett målningsschema som skulle användas vid uppvisningar under sommaren därpå. "Mina små döttrar skulle kunna komma på bättre idéer än våra designers" ska han ha yttrat med julsnapsen i högsta hugg.
Morgonen efter vaknade han, med en påtaglig huvudvärk, av ett telefonsamtal från sin chef. Han uppmanades att lämna in ritningarna på den nya designen i slutet på veckan, annars fanns där ett jobb som pitotpolerare ledigt.
Efter den kanske mest omfattande muthärvan i företagets historia, övertalades de bägge döttrarna att måla i den målarbok som pappa hade tagit med hem från jobbet. Även om de hellre målade hästar än flygplan, fick den nervöse fadern till sist med sig några alster att utgå från.
Detta ska sedan ha resulterat i att två kärror målades upp och med lite hjälp av killarna på målningsverkstan blev resultatet riktigt bra.

Problem ska sedan ha uppstått när bägge piloterna som skulle genomföra uppvisningen vägrade att flyga i den ena kärran som var "uppenbart fjollig" enligt de båda. Den andra ska ha varit blå och ganska häftig, men det gjorde det bara ännu svårare för dem att komma överens. Det hela påstås ha utmynnat i ett våldsamt handgemäng, där den ene piloten ådrog sig skador som hindrade flygning i över en månad. Den andre fick mottaga en spark som enbart medgav enklare flygning och då med en modifierad dyna att sitta på. Hela historien ska ha slutat med att planen ställdes undan och avlutades senare.

Den ena individen ska ha varit 29441 som poserar tillsammans med en Lansen vid Linköpings södra avfart på E4. Det finns de som påstår att man vid fullmåne kunde se märkliga ränder utmed flygplanskroppen som etsats fast i metallen. Detta ska vara anledningen till att man sedan monterade en magentafärgad belysning för att undvika ett avslöjande. En affär som innehåller både mutor, resursslöseri, våld och ett mycket tveksamt genusresonemang, vill man från Saabs sida givetvis hålla dolt för allmänheten.
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Underbara J 29 skapelser, alla tre!!!!

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Skriv svar