2012 års produktion

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

2012 års produktion

Inlägg av Björn Fransson »

Mer gott och blandat än vanligt i år. De kronmärkta finns där, men är för ovanlighetens skull inte i majoritet. Och många Airfix blev det... Här kommer årets produktion:

Först ut var Airfix Sea Vixen, 1/48

Bild

Sedan två nostalgitrippar: Airfix Bristol Superfreighter 1/72...

Bild

...och Fairey Rotydyne, 1/72

Bild

Och så den efterlängtade Tarangus A 32A Lansen i 1/48:

Bild

Några små snabbyggen till Opens SIGar: Airfix Blohm & Voss Bv 141 i 1/72:

Bild

...Matchbox Hawker Hunter T.7, 1/72:

Bild

...plus Airfix Seahawk i 1/72:

Bild

Efter Open sjönk byggtakten något. Begripligt nog. Men en Saab B 17A blev det i alla fall under våren:

Bild

Ett lite mer långdraget bygge avslutades först till sommaren: Hasegawa J 35F2 Draken, 1/72:

Bild

Ytterligare en Hasegawadrake blev det under sommaren, dock ett snabbare bygge av en RF-35, även den i 1/72:

Bild

Ett segt bygge: Matchbox Heinkel He 115/T 2, 1/72:

Bild

Mer brittiskt: Airfix fina Seafire XVII, 1/48:

Bild

Och Trumpeters Lightning F.6, 1/72:

Bild

Till hösten lyckades jag äntligen avsluta min TF-35 Draken, Hasewawa i 1/48:

Bild

Ett högtempobygge: Eduards fantastiska MiG-21SMT i 1/48, en liten hyllning till den sorgligt skrotade kärran i Arboga:

Bild

Pavlas bedrövliga Miles Martinet i 1/72:

Bild

En vinter What-if: Airfix Hurricane i 1/48 i kronans kläder:

Bild

Och så byggde även jag en udda Tunna...

Bild

Zvezdas lilla goding: Tu-134A i 1/144 blev årets näst sista bygge:

Bild

När mitten av december kom, insåg jag att jag för fjärde året i rad hamnade på nitton. Så för att äntligen bryta 20-vallen, kompletterades julstöket med en - lämpligt nog - röd liten Fokker Dr.1 från Revell i 1/72 (som inte är fullt så tomteröd som bilden antyder):

Bild

Ett produktivt år, ungefär lika många som de senaste åren, men desto fler komplicerade byggen. Dock återstår en del surdegar som jag ska försöka avsluta under 2013. Typ den där Nimroden som envisas med att bli omkörd på byggbordet. Gott nytt byggår allihop!
Senast redigerad av Björn Fransson den 08 jan 2013, 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart

Re: 2012 års produktion

Inlägg av Lennart »

Fin årsproduktion Björn /Lennart
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Både kvantitet och kvalité! Jag gillar särskilt de lite mer udda modellerna.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

JA som sagt förrut! Väl utförd årsproduktion. Många udda modeller som blev hyperbra!
Rickard B
Namn: Rickard

Inlägg av Rickard B »

Det finns många snygga flygplan på detta forumet men jag tycker nog att dina är bland toppen enligt min smak. Mäktigt att se dem på samma gång :D
Bra jobbat!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

20 modeller!
Snitt 1,67 färdigställda modeller per månad.
Undrar hur många som kommer upp i en sån produktivitet?

Hatten av!
Uffe
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! 1,67 per månad låter ju faktiskt osannolikt när man tänker på hur lite jag tycker att jag hinner med och hur lång tid varje modell känns som den tar. Skum ekvation det där...

Mixen mellan olika modeller ger sig ofta rätt naturligt. Efter ett tungt, ambitiöst bygge typ Lansen, TF-35:an och Sea Vixen, kopplar jag ofta av med något mindre och enklare. Eftersom de ligger i byggordning, kan man ganska enkelt se när jag fått en överdos av detaljering och bara bygger på utan större krav på exakthet - och vice versa. Dvs efter några små 1/72 längtar man bara efter ett hjulhus att dra kablar i. Och uppenbart verkar det gå två-tre lätta på en svår. (Obs dock att Martineten är att jämställa med t ex Sea Vixen i byggtid...)

För min del är det den mixen som skapar en hög och jämn bygglust. Och som kanske är förklaringen till den hyfsat höga och sett över åren också jämna byggtakten. Ingen idé att ha något kvantitetsmål för 2013 m a o, det verkar vara en naturlag att jag stannar på 19 i december och sedan - efter att ha räknat dem - får försöka ge gärnet för att få till nummer 20.
Skriv svar