Under isen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Under isen

Inlägg av Henrik R »

Grymt Diorama! Jag tar av hatten och stilla står och beundrar ditt konstverk!
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

För jävra grant!
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Bara att lyfta på hatten, en fantastisk skapelse du fått till, igen kanske man skall tillägga.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
molgam
Namn: Jonas D

Inlägg av molgam »

Sten Ekedahl skrev:Helt suveränt som vanligt, och en typisk s.k. "Jonas"! :D
Enda synpunkten är att jag personligen inte får någon spontan "undervattenkänsla" av de klara glassidorna. Svagt tonade i blågrönt tror jag däremot skulle ge mig den illusionen. Men det kanske är bara jag... :?
Tack för kommentaren! Det där med vattnet är som vanligt. Mer undervattenskänsla = mindre sikt. I detta fall tänker jag mig en lugn och iskall sjö mitt i vintern. Jag inbillar mig att vattnet är kristallklart. Dessutom har jag lagt alldeles för mycket energi på BA-3 och slemmet för att dölja det med grumligt vatten. :-)

Lennart skrev:Ja ,du är som vanligt helt otrolig på ideer och framställning av dem. Min enda invändning är döingen på botten,han är för tjock för att vara i det stadiet i,kläderna borde falla ihop mera.Mycket fint i vilket fall det du gjort/Lennart
Tack för kommentaren! Håller med dig nu i efterhand. Jag tänkte mig honom lite uppsvullen med framförallt ansikte/händer/fötter/ben avgnagda. Skinnrocken borde ju hålla sig bra i vatten. Jag får lägga mig i badet ett år med skinnjackan på och se hur jag ser ut så vi kommer till botten med denna fråga. ;-)

Stellan, Uffe, Ministuff, Henrik, Magnus, Pyret, Emil, Lars, Lennart, Björn m.fl.
Stort tack för era uppmuntrande kommentarer! Hoppas jag kommer igång nu. Att byta jobb var inte bra för byggenergin.

God fortsättning!

Jonas
molgam
Namn: Jonas D

Inlägg av molgam »

magnusf skrev:Jag gillar! Funderar inte så mycket över eventuella detaljer som kanske inte stämmer utan uppskattar det som det är, storyn går fram mycket bra!

Ingen av oss VET hur vinterfärgen beter sig under vatten. I stilla vatten kanske den inte alls tvättas bort? Kanske hade hela bilen egentligen bara varit brunaktig och täckt av ett slemmigt lager sediment (som det blir hemma i bäcken i Kågeröd, allt är rödbrunt av sediment från skogarna på Söderåsen). Och hur kul hade det varit?

Däremot så vill jag att du berättar med om stearinet och paraffinet. Inte för att jag någonsin kommer att göra något sådant här utan för att stilla min nyfikenhet!

Hälsningar

Magnus
Jo, också var det det där med paraffinet också.

Mycket enkelt. Klar plexi eller plasticard bit som sprayas blå/grön/svart Clear. Värm paraffinet så det blir flytande och häll i formen. Se bild. När det stelnat ta loss och vänd på skiten. Gjut Stearin på ovansidan. Temperaturskillnaden mellan över och undersida får stearinet att spricka mycket naturtroget. Lite fixup med spackel, dusta på Tamiya Base för att få en frostig bas. Därefter snöflingor fixerade med hårspray.

Vill du göra blankis så droppa paraffin på undersidan så ser det ut som luftbubblor under isen.

Det var alles.

Jonas
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Jonas Suveränt i vanlig ordning! Lärorikt och inspirerande, men med tanke på att du vill knyta ihop med tidigare dio så saknar jag "Tjechov" ;)
Fast jag vet inte var han skulle få plats. med tanke på pangandet. :lol:

Pålle
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Inte mycket att tillägga, mycket bra tänkt och byggt! :)
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Instämmer i glädjeropen. :-)
Rickard B
Namn: Rickard

Inlägg av Rickard B »

Instämmer i kören! Snyggt och coolt! Eller kalt menar jag :lol:
Kul idé dessutom!
MVH