Projekt Bismarck 1/200

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Såååå.. Nu påbörjar jag mitt Bismarckbygge. Det ska bli skitkul att lägga jetflygplanen åt sidan en stund. Projektet har naturligtvis en deadline och det är att bli klar innan 08 Open. Ty jag känner mig själv, så litar jag på min intuition och säger 5-6 veckors jobb. Det som kommer göra det här projektet svårt är de stora ytorna och att det ställer högre krav på finnishen när det är så mycket detaljer och färger.

Man börjar att köldra den :-).......Men varför har man löst fören på detta vis?
Jag antar för att det har med utstötningen i formen att göra?, men det ger bara mer extra jobb..onödigt :-)
Bild

Bild

Bild

Nu ska vi Slipa slipa......
Bild

Det gäller att fösa bort saker som man inte behöver just direkt...Nice tavla?
Bild
Robin Nilsson

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Robin Nilsson »

Finns det något med i byggsatsen som ger däcket en konvex form (tvärsnitt vinkelrätt med skrovets mittlinje) ? Alla fartygsdäck är lite kupiga för att vattnet ska rinna av åt sidan. Se denna ritning som Lennart så omtänksamt lade upp i det allmänna forumet:
http://s15.postimage.org/6z2cfjp4r/image.jpg

Tillverkare av plastmodeller har en nästan osviklig förmåga att missa denna så typiska detalj på ett fartyg.
Höjden på kurvan, vid mittlinjen, brukar vara en runt en 50-del av bredden, ibland är det mer och ibland mindre.
I det här fallet finns ju Lennarts ritning ....
mvh / Robin
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Robin, den är som alla andra slagskeppsmodeller raka fina däck hehe! Men jag håller lite med dig. Skala är ju så stor att det faktiskt skulle se bättre ut.

Hur som helst. NU VET JAG..varför gillar att bygga flygplan så mycket!!Jägla fotoets skit! haha förlåt men nu minns jag hur bedrövligt det var när jag byggde Scharnhorst och Prinz Eugen. Visserligen är det lite lättare nu med att allt är så mycket större, men det är så mycket pill med fotoets. Men det får jag ta ett tag fram över helt enkelt. Allt börjar iaf komma tillbaka till en.
En sak är iaf inihel**e positivt och det är att det nästan är som att bygga 1/48, Delarna är inte så små som 1/350 där man måste ha förstorningsglas för att hitta hålen eller delarna. Här är dom stora som ejectionseats, flapsar och hjulställ..PERFEKT!

En annan sak, TRÄDÄCK!..I mitt fall körde jag 3 nyanser av olika färger, 27,72 och superutblandad orange med 3 droppar woodbrown. Tycker färgen blev riktigt bra på överdäcket, för enligt vad jag kan se så är däcket något ljusare vid kommandposten, antar att däcket under utsätts för mer väta så det är väl lite mörkare.. hur som så är jag nöjd med utseendet.
Får fortsätta med kommandposten i morgon och admiralsbryggan..kanske kan jag lacka själva skrovet också..time will tell...

Jag fick användning av mina "flygkunskaper" och preshadade överdäcket...
Bild

Shadade även däckspalterna.
Bild

Bild

Bild

Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

AAARRRRGH!
Det heter KÖLSTRÄCKA!
Vad gäller förstäven så har de nog gjort så där för att undvika krympgropar.
Jag gillar däcksfärgen, både trädäcket och ståldäcket.
Kul med alla Bismarck/Tirpitztrådar just nu.

Uffe
Lennart

Inlägg av Lennart »

Ser lovande ut Henrikl! Snygg däcksfärg/Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

kölsträcka? är det längden på skrovet? :-)
Tack Lennart!

Överbyggnader tar tid att snida även i denna skala. Mycket etsjobb och andra pillsaker. Men nu ser det ut som att även Mr. Luthjens kan jobba igen på admiralsbryggan.
Alla byggnader har otrolig passform så dom sitter inte limmade i skrivande stund frågan är om jag i detta läge ska borra för riggningen redan nu?
Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Riktigt läckert att man kan se nerför lejdarna på bryggdäcket /Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jaha, Så idag har det blivit mycket fotoets, Nu börjar det ser ut som en överbyggnad med grejjer åtminstone.

Här har vi en fotoetsad FuMo 10.5 metare rangefinder. Stark var den också, hela 8 kW. Garanterad solbränna nalkas om man är lite för nära. haha.
Wow! här har Trumpeter varit duktiga och gjort makalöst fint etshantverk! 10 av 10 möjliga.
Bild

Bild

Här är Trumpeter mindre bra...Hur tänkte dom här? Sätta en hög ståldörr...som dessutom leder in i starkströmsutrymme för kabelledningar...COOLT!!
Nää!, Här måste man nog tyvärrr slipa bort dörren och göra om och göra rätt..
Bild

Nu börjar det se ut som en överbyggnad!
Bild
Ingen fara med telemasten, den är ruskigt stabil
Bild
Fan! jag glömde lite ets.....
Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Det tar sig Henrik,riktigt vackert.Men kolla på bilden nedan/Lennart
Bild
Draken74
Namn: Jonas Eriksson

Inlägg av Draken74 »

Väldigt snyggt jobb så här långt, trädäcket blev superfint! Kanske bara jag men...jag gillar att pyssla med fotoets...! :D
Skriv svar