Hur det började ,mitt ubåts intresse

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart

Hur det började ,mitt ubåts intresse

Inlägg av Lennart »

Under åren 1970/80 arbetade jag i Svenska handelsflottan.Gick mycket på fjärrfrt,Usa ,Canada Västindien m.m..Men var även på fartyg som gick i Europeisk närfart.
Min första rktiga ubåt såg jag en gång utanför Kielkanalen,den bara dök upp från ingenstans,rakt ut från babordsidan där jag och ett par kompisar stod och njöt av vår frivvakt.En av styrmäänen som passerade sa att det var en polsk ubåt.Det befinner sig ofta här utanför påstod han.Jag tyckte det var mycket fashinerande.Nåväl några veckor senare låg vi i hamn i Rostok.Som vanligt i öststatshammnarna massor av kabelfartyg,ubåtar och mindre korvetter.Och den sedvanliga rutinen på kajen med AK-47 beväpnnad vakt som skulle ha sjöfrtsboken i beslag,tills man gick ombord igen.det fanns en kantina liknande byggnad i hamnen där vi låg,och på kvällen var vi ett litet gäng som gick dit.Satte oss till bords med våra öl och efter en stund hade vi sällskap av ryska matroser.Det skrattade och var trevliga,bjöd på mera öl och det blev allmän förbrödning.Det förstod att vi kom från det Svenska fartyget som låg i hamnen. En av dem pratade hyfsat bra engelska,om än med kraftig brytning.Han sa flera gånger,We will eat you.Först trodde vi att det ville bjuda på käk,men så började han rita på en servett.Han ritade upp Sovjet ,Finland ,Norge och Sverige.Och däremellan flinade han mestadels.Så pekade han på Sovjet och sa än en gång Russia will eat you up.Han visade så att ur Sovjetiskt perspektiv om man ser kartan från deras håll,så ingår hela rasket i Sovjet.Sverige och Norge är bara en utlöpare i deras värld.Så började han snacka om Pita,vi fattade noll men han upprepade Pita och Härnasand.Någon hade fixat fram mera papper och han ritade en lastbil med släp. På släpet tecknade han något som jag först tyckte såg ut som en Delfin.Så förklarade han att man åker till Sverige and camping,vid Pita och Härnasand.Park the truck och sjösätter en liten ubåt.Ah,sicket svammel.Jag och det andra begrep ingenting av vad det egentligen menade.
Vi höll på att skratta ihjäl oss,och det skrattade lika mycket åt oss. Jag fick ju tillfälle att se många ubåtar under åren,både till havs och i hamn. 1986 i Juni så är jag och min fru och badar vid det sk.Tjuvholmsundet strax utanför Luleå.Det är kanonfin sandstrand och långgrunt. Vi är där en lördag och vädret är det allra bästa.När vi kommer ner till stranden så säger Lotta ,kolla det är någon som kört traktor i vattnet. Jag tittar dit och ser ca 45 till 50 cm breda bandspår som kommer upp ur en grubba längre ut.Sedan finns ett spår vid sidan om där samma vatryck gått ner igen.Det är paralella spår med en totalbredd av cirkus 2,5 meter tillsammans.Brevid spåren en bit upp på land är det fotavtryck.det största och kosntigaste jag någonsin sett.Tänke er en stor känga med diagonala platter under,samt stora skruvar i sulan.Storlek 55 minst. Vi skojar lite kring det där och fortsätter att bada och sola. Så på Måndagen så kommer det ut i pressen att någon tidigare observerat ett ubåtstorn utanför Rödkallen.Vi hade ju också hört och läst om alla ubåtsjakter m.m.Jag ringde slutligen till Marinens kontor på Varvsgatan och berättar vad vi sett,det kommer på stört och hämntar oss tillsammans med en fotograf från Säpo.Det är enligt dem själva.Vi far ut till platsen och tyvärr så hade regent under söndagen förstört det mesta av spåren,men mannen tar några bilder och vi åker sen in till kontoret igen.Där visar det oss på en karta att platsen vi pekat ut är precis rakt in i den djupa frleden och inseglingsrännan mot det militära området.Dykbåten går ut och kollar nu sa marinkillen.Vi blev beordrade att inte nämmna något om vad vi varit med om.men idag är det väl prskriberat,men mitt intresse för ubåtar har alltså en lite udda förklaring,och den har inte minskat med åren.Vad man fann därute fick vi aldrig reda på heller/Lennart
Lennart

Re: Hur det började ,mitt ubåts intresse

Inlägg av Lennart »

Vill förtydliga att spåren var gjorda av ett bandgående fordon, det var mycket tydliga avtryck ur vattnet och ner igen.Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

We come in peace!

KABOOOOOM!
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jo just det Stellan ! När man skrotade en W ubåt i Finland för ett antal år sedan,fann man sjökort över Blekinge skärgård som var långt mer detaljerade än det Svenska.To.m mineringarna var utmärkta på kortet :D Lennart
Skriv svar