J29 "Spirit of Sweden"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Chrille
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 maj 2012, 20:33
Namn: Christer Andersson

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Chrille »

ÜberCool!!! :-) Har själv haft funderingar på att göra något liknande.
Vir prudens non contra ventum mingit. Visa män urinerar inte i motvind.
Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Björn B »

Tummen upp. Jag hoppades på något billiknande från dig.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Stellan »

Aha, ett höghastighetsåk! Kördes väl på Vättern när hon frös till vintern 1956?
Stellan Schroeder Englund
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Håkan F »

LSR, woohoo :-D
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av ecafrze »

Äntligen en lösning på Tunnans tveksamma landningsegenskaper! Vi KÖR till fienden istället! Det är ju BRILJANT!!!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Mikael dBW »

Stellan skrev:Aha, ett höghastighetsåk! Kördes väl på Vättern när hon frös till vintern 1956?
Nej, Stellan, den här tillhörde F4 och körde på Storsjön. så här ligger det till:

1963 satte Craig Breedlove nytt hastighetsrekord med 655 km/h. Han var den förste som satte rekord med jetmotor, en J47. Detta inspirerade major C Bredlöv vid F4 på Frösön att försöka sätta Sverige på kartan. Utrangerade Tunnor fanns det gott om så det blev utgångsmaterialet. Någon saltöken fanns inte i närheten men is på Storsjön var det gott om. Därför behövdes inga avancerade höghastighetsdäck utan ett par skridskoslipade stålhjul räckte bra. Tyvärr gick det åt skogen på första repan och Tunnan gick genom isen. Tack och lov hade den gode majoren kvar katapultstolen och kunde skjuta ut sig i tid. Eftersom det räknades som ett civilt projekt så tillsattes aldrig någon haverikommission. Den allmänna uppfattningen var dock att det måste vara Storsjöodjuret som bar skulden.

Mikael
Henrik R
Inlägg: 2978
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Henrik R »

He, ja den där idén var udda! Följer med intresse på att se resten!
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Stellan »

NY definition av skridskosegling mao :)
Stellan Schroeder Englund
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av Sten Ekedahl »

Mikael dBW skrev: 1963 satte Craig Breedlove nytt hastighetsrekord med 655 km/h. Han var den förste som satte rekord med jetmotor, en J47. Detta inspirerade major C Bredlöv vid F4 på Frösön att försöka sätta Sverige på kartan. Utrangerade Tunnor fanns det gott om så det blev utgångsmaterialet. Någon saltöken fanns inte i närheten men is på Storsjön var det gott om. Därför behövdes inga avancerade höghastighetsdäck utan ett par skridskoslipade stålhjul räckte bra. Tyvärr gick det åt skogen på första repan och Tunnan gick genom isen. Tack och lov hade den gode majoren kvar katapultstolen och kunde skjuta ut sig i tid. Eftersom det räknades som ett civilt projekt så tillsattes aldrig någon haverikommission. Den allmänna uppfattningen var dock att det måste vara Storsjöodjuret som bar skulden.

Mikael
Så sagolik historia att den nästan är trovärdig! :lol:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: J29 "Spirit of Sweden"

Inlägg av AndersR »

Mikael dBW skrev:
Stellan skrev:Aha, ett höghastighetsåk! Kördes väl på Vättern när hon frös till vintern 1956?
Nej, Stellan, den här tillhörde F4 och körde på Storsjön. så här ligger det till:

1963 satte Craig Breedlove nytt hastighetsrekord med 655 km/h. Han var den förste som satte rekord med jetmotor, en J47. Detta inspirerade major C Bredlöv vid F4 på Frösön att försöka sätta Sverige på kartan. Utrangerade Tunnor fanns det gott om så det blev utgångsmaterialet. Någon saltöken fanns inte i närheten men is på Storsjön var det gott om. Därför behövdes inga avancerade höghastighetsdäck utan ett par skridskoslipade stålhjul räckte bra. Tyvärr gick det åt skogen på första repan och Tunnan gick genom isen. Tack och lov hade den gode majoren kvar katapultstolen och kunde skjuta ut sig i tid. Eftersom det räknades som ett civilt projekt så tillsattes aldrig någon haverikommission. Den allmänna uppfattningen var dock att det måste vara Storsjöodjuret som bar skulden.

Mikael
Nu slår nostalgin till och Arnold Sundqvists eskapader på 70-talet poppar upp i minnet. Dom reporna var häftiga fast Majorens måste varit än värre.

Majorens anda verkar för övrigt leva vidare:

http://youtu.be/D4oUF6MEnoU

http://youtu.be/zNRt0PehiYQ

/Anders
Skriv svar