Modellhandel
Re: Modellhandel
Som alla, nästan alla iaf förstår, menar Björn att priset och även utbudet inte ALLTID styr köpandet om man kommer till en butik. En riktig butik alltså, som man som person kan vistas i. Så är det för mig oxå. Finns nästan alltid nåt som slinker med hem. I övrigt är det naturligtvis pris/utbud/övrig anledning som styr vart pengarna hamnar. Tror personligen inte att du lyckas locka fler kunder från det här forumet att handla hos dig, hur många anledningar du än framlägger och hur många argument du än kommer med, varför du borde vara första valet när det gäller web-handel?!
/Andreas
/Andreas
Varberg har saknat en butik där man kan köpa modeller i många år. På 70-talet fanns det tre bra butiker varav en var en renodlad hobbybutik. Dessuton kunde man köpa modeller på Pressbyrån, Tempo, Konsum mm.
Men en "godisbutik" som utökade sitt sortiment för några år sedan med leksaker började sälja lite Revell modeller och färger. Och för ett tag sedan så slog Lekia upp dörrarna med en ny butik i Varberg. Vad började de sälja? Jo exkat samma Revellmodeller och färger. Samma sak i Falkenberg och i Halmstad.
Så man hittar samma Spitfire, Messerschmitt och någon Formel 1 bil samt naturligtvis Wasa i alla butikerna plus färgerna från Revell. Vill man köpa något från Airfix så får man ta sig upp till Kungsbacka. Inte ens ett vettigt sortiment med Humbrolfärger kan man hitta hos färghandeln i Halland.
Man undrar lite om Revell har ett "paket" med samma modeller och gamla enamelfärger som de sänder iväg till återförsäljarna? Och varför Enamelfärger? Idag har Revell ett bra sortiment med akrylfärger. Försöker de bli av med gamla färger som de har stående i Tyskland?
Är modellbyggaren inte ett utdöende släkte idag så känns det som det kommer att bli det. Drömmer fortfarande om att komma in i den välsorterade butik med spel, leksaker, modeller, järnvägar, bilbanor mm.
Men en "godisbutik" som utökade sitt sortiment för några år sedan med leksaker började sälja lite Revell modeller och färger. Och för ett tag sedan så slog Lekia upp dörrarna med en ny butik i Varberg. Vad började de sälja? Jo exkat samma Revellmodeller och färger. Samma sak i Falkenberg och i Halmstad.
Så man hittar samma Spitfire, Messerschmitt och någon Formel 1 bil samt naturligtvis Wasa i alla butikerna plus färgerna från Revell. Vill man köpa något från Airfix så får man ta sig upp till Kungsbacka. Inte ens ett vettigt sortiment med Humbrolfärger kan man hitta hos färghandeln i Halland.
Man undrar lite om Revell har ett "paket" med samma modeller och gamla enamelfärger som de sänder iväg till återförsäljarna? Och varför Enamelfärger? Idag har Revell ett bra sortiment med akrylfärger. Försöker de bli av med gamla färger som de har stående i Tyskland?
Är modellbyggaren inte ett utdöende släkte idag så känns det som det kommer att bli det. Drömmer fortfarande om att komma in i den välsorterade butik med spel, leksaker, modeller, järnvägar, bilbanor mm.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Från HLJ + tullavgifter 330 kr, då den kom ville Hobbyfiskaren i Malmö ha 395, Minimodeller 375 (tror jag), Modellcraft 420:- (tror jag). Skillnaden var inte så stor, men jag hade byggt den och recenserat den i en artikel i SFT som kom till SFFs medlemmar veckan före eller efter handlarna i Sverige fick den, och det var det som var målet, alla Drakenmodeller jag köpt därefter har jag köpt från Minimodeller. Jag hade tänkt göra samma sak med Tamiyas Mustang, men det blev inte så.......
Jag har köpt mycket annat från Hasegawa från Alfahobby då skillnaden mot HLJ har varit under 50 kr per modell, och i något fall har Alfa faktiskt haft lägre pris. Alla paket jag fått från HLJ har jag fått betala tullavgifter på. Jag skriver tullavgift för posttullen specar aldrig vad de vill ha betalt för!
Jag har köpt mycket annat från Hasegawa från Alfahobby då skillnaden mot HLJ har varit under 50 kr per modell, och i något fall har Alfa faktiskt haft lägre pris. Alla paket jag fått från HLJ har jag fått betala tullavgifter på. Jag skriver tullavgift för posttullen specar aldrig vad de vill ha betalt för!
Egentligen ska man nog inse att både fysiska och virtuella butiker har sina förtjänster. Dock ska man komma ihåg att A och O i all butiksverksamhet är att ge kunden service eller mycket för pengarna. Allra bäst är självklart både och.
Men framförallt är det irriterande när butiker klagar på varandra, och ojar sig över hur orättvist det är att andra har eller inte har butikslokal, eller hur osolidariska kunderna är.
Vi förstår att det är surt att någon annan är billigare än vad man köper från grossist i Sverige. Men det blir inte bättre av att handlare försöker lägga på någon slags skuldbörda för sina dåliga intäkter. Alternativen är att sänka priserna eller erbjuda något som man inte får vid handel från utlandet. Det kan som jag tidigare nämnde vara service, eller det kan vara bytesrätt eller garantier. Eller något bekvämt sätt att betala, vilket är en stor anledning att det känns gott att handla i fysisk butik.
Men framförallt är det irriterande när butiker klagar på varandra, och ojar sig över hur orättvist det är att andra har eller inte har butikslokal, eller hur osolidariska kunderna är.
Vi förstår att det är surt att någon annan är billigare än vad man köper från grossist i Sverige. Men det blir inte bättre av att handlare försöker lägga på någon slags skuldbörda för sina dåliga intäkter. Alternativen är att sänka priserna eller erbjuda något som man inte får vid handel från utlandet. Det kan som jag tidigare nämnde vara service, eller det kan vara bytesrätt eller garantier. Eller något bekvämt sätt att betala, vilket är en stor anledning att det känns gott att handla i fysisk butik.
-
- Kontakt:
Tack, Andreas! Jag trodde också att alla här begrep vad jag menade. Men jag var uppenbarligen otydlig.commander skrev:Som alla, nästan alla iaf förstår, menar Björn att priset och även utbudet inte ALLTID styr köpandet om man kommer till en butik. En riktig butik alltså, som man som person kan vistas i. Så är det för mig oxå. Finns nästan alltid nåt som slinker med hem. I övrigt är det naturligtvis pris/utbud/övrig anledning som styr vart pengarna hamnar.
Som sagt. Jag fattar det. Och om du läser ordentligt vad jag skriver, så skriver jag att jag faktiskt handlar i de fysiska butikerna - trots att utbudet är en bråkdel av vad jag kan få på webben. Och varför gör jag det? Jo, för att jag a) tycker att det är roligt och b) jag vill stödja dem. Jag har alltså andra krav på de fysiska butikerna både vad gäller utbud och prisnivå! OK?ztriker skrev:Jodu Björn, om du menar en "riktig" butik med en fysisk lokal så visst håller jag med om det. Det vore riktigt skoj...men sedan skriver du att det är priset som styr...och med butik kommer hyra och el om det inte ingår, försäkring och detta måste tas från nånstans och då är priserna uppe 550-600kr för modeller som annars i webshop skulle kanske kosta 400kr...då tror jag inte du skulle köpa eftersom du säger att det är priset som styr.
Även om det vore nostalgiskt, mysigt och trevligt med en fysisk butik så tror jag att det är en utdöende art, tyvärr.
Häromveckan var jag på en sådan, Hobbyhörnan i Norrköping. Hade ingen aning om vad jag tänkte köpa, men efter en stunds njutande kom jag ut med Airfix Spitfire 22 och ett annat vidunder som snart dyker upp på In the Works.. Och som jag garanterat aldrig hade kommit på tanken att leta upp på webben. Antagligen blev det hela betydligt dyrare än i vilken asiatisk webbshop som helst. Lik förbenat betalar jag gärna de extra slantarna för att det är roligt.
En butik kan aldrig matcha en webbshop i utbud. En webbshop kan aldrig matcha en butik i charm. Båda behövs, men av olika anledningar. Men när jag använder webbshopar gör jag det för att jag letar efter något. Och då jämför jag priser mellan olika webbshopar.
Det innebär att en dålig webbshop med klent utbud och normal webbshopsprisnivå i mina ögon i det närmaste chanslös. Och rätt poänglös. Det blir som att försöka smälla upp en liten bod med tjugo-trettio av de vanligaste Revellmodellerna vägg i vägg med Wentzels. Ingen går dit. Enda chansen är att hålla så låga priser att köparna faktiskt inser att de kan göra fynd där.
(För säkerhets skull, Kent-Eric: Jag syftar inte på din shop, har aldrig varit inne på sidan och inte heller handlat där. Har därför ingen aning om den är bra eller inte).
Däremot går jag - och många med mig - igång ordentligt på bilder som den här, som lades ut på IPMS Sthlms Facebooksida i veckan, på en butik i staden som breddat sitt utbud på ett för oss trevligt sätt. Varför går jag igång? Ja, säg det! Men i mina ögon finns här en magi som ingen webbshop kan matcha. Samtidigt skulle jag aldrig vilja vara hänvisad till enbart butiker.
Men ändå. Jag vet i alla fall vad jag ska göra nästa gång jag är i Stockholm.

O'boy, gissa om man vill klämma och lukta på de där lådorna (fast de flesta är gamla kända favoriter)... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Vilken Åhléns? Har inte fb, så kan inte kolla där!
-
- Namn: Lars Befring
Var det inte Slöjddetaljer mitt emot Åhlens det gäller?
-
- Kontakt:
Jäpp! Bakom Åhléns City, på Mäster Samuelsgatan.