tiger tanks på östfronten
-
- Namn: joakim
tiger tanks på östfronten
hej jag undrar kan tiger som har blivit överförd från västfronten till östfronten använda sitt camo. för östfront sommar camo och väst frontens camo är nästan lika dana så jag tänkte att det kanke var onödigt att måla om sin tiger om den ändå var skyddad i sitt gamla camo.
-
- Namn: Lars Befring
Re: tiger tanks på östfronten
Det kan ta ett tag innan rätt person e inne på forumet så därför kan det dröja med svar. Vi flyttade oxå tråden dit lite fler ser den
mvh
/Lars, som hade kunnat svara om det gällde tyskt flyg
mvh
/Lars, som hade kunnat svara om det gällde tyskt flyg

Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Namn: joakim
Tack. Så mycket 

-
Utan att vara någon expert.
Det är relativt ovanligt att tung materiel som tex Tigertanks flyttades mellan fronter. Givetvis finns det undantag som i slutet av kriget när fronterna var mycket närmare varandra och när de allierade hade landstigit i Normandie och förstärkningar behövdes där omgående.
Sen tycker jag inte att kamoflaget behöver skilja mellan de två olika fronterna. Ibland skiljde det, ibland inte.
Vad för kamoflage har du målat?
Janne Nilsson
Det är relativt ovanligt att tung materiel som tex Tigertanks flyttades mellan fronter. Givetvis finns det undantag som i slutet av kriget när fronterna var mycket närmare varandra och när de allierade hade landstigit i Normandie och förstärkningar behövdes där omgående.
Sen tycker jag inte att kamoflaget behöver skilja mellan de två olika fronterna. Ibland skiljde det, ibland inte.
Vad för kamoflage har du målat?
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
Som jag har förstått det så målades kamouflaget på tyska vagnar av besättningarna själva, färgen och målningsutrustningen ingick i utrustningen på vagnen (i motsats till amerikanska och brittiska vagnar). Syftet var att få en så bra lokal anpassning som möjligt. Så jag tror inte det finns någon skillnad på "väst-" respektive "öst"-frontskamouflage på tyska vagnar.
Så jag tror inte du behöver måla om något. För mig framstår i alla fall alla tyska vagnar som antingen mörkt gråblå eller mörkgula med rödbruna och gröna ränder...
Precis som Janne så tror jag inte tung utrustning flyttades i så hög grad mellan fronterna, i så fall var det nog om trupper förflyttades och de tog sin utrustning med sig men jag tror de hade annat att tänka på då än måla om sina vagnar. Men jag kan inget om tyskarnas logistik 1944-45.
Så jag tror inte du behöver måla om något. För mig framstår i alla fall alla tyska vagnar som antingen mörkt gråblå eller mörkgula med rödbruna och gröna ränder...

Precis som Janne så tror jag inte tung utrustning flyttades i så hög grad mellan fronterna, i så fall var det nog om trupper förflyttades och de tog sin utrustning med sig men jag tror de hade annat att tänka på då än måla om sina vagnar. Men jag kan inget om tyskarnas logistik 1944-45.
-
Om man skall gå på djupet så finns en enorm variation. Om man skall vara riktigt noga behöver man kanske till och med gå på enhetsnivå. Är det bara ett bygge av en "generell" Tiger, så kör på vad du tycker ser bra ut. Det gör jag ibland fast jag vet att det är "fel".Erik Liljegren skrev:Som jag har förstått det så målades kamouflaget på tyska vagnar av besättningarna själva, färgen och målningsutrustningen ingick i utrustningen på vagnen (i motsats till amerikanska och brittiska vagnar). Syftet var att få en så bra lokal anpassning som möjligt. Så jag tror inte det finns någon skillnad på "väst-" respektive "öst"-frontskamouflage på tyska vagnar.
.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
- Namn: Lars Befring
En undran... Jag vet ju att pansarbesättningarna på västfronten va lite paranoida när det gällde att bokstavligt talat sopa igen spåren efter vagnarna och att tyskarna gärna jobbade med Kammo. Så! om nu en vagn skulle ha skeppats från en front till en annan så borde väll det mottagande förbandet ha varit ganska angelägna om att anpassa kammot så att det passade rådande miljö? dvs inga vitmålade vagnar i vårgrönska? men jag antar att allt kunde hända.
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
Fast nu tänker du tvärtom utifrån frågeställningen.
Däremot så ser man mycket riktigt oftare och större lövkamoflage på västfronten än på östfronten. Dvs jabo´s var inte ett lika stort problem där.
Janne Nilsson
Däremot så ser man mycket riktigt oftare och större lövkamoflage på västfronten än på östfronten. Dvs jabo´s var inte ett lika stort problem där.
Janne Nilsson
-
Jag tror att relevansen till ursprungsfrågan eller diskussionen över huvud taget går mig helt förbi?ztriker skrev:Vissa tidigare varianter av Panzer IVor hade 2-tons kammo bestående av schokolaten braun i amöbamöster ovanpå den panzergrå...mycket möjligt att dessa vagnar tjänstgjorde i öst som helt panzargrå innan de sattes in på västfronten.
Janne Nilsson
-
Men Kent-Eric, du har ju inte en siffra rätt?ztriker skrev:Endast då lite off-topic men det berör ändå hur tyskarna använde kammo på på sina fordon på västfronten som kan ha varit på östfronten.Janne Nilsson skrev:Jag tror att relevansen till ursprungsfrågan eller diskussionen över huvud taget går mig helt förbi?ztriker skrev:Vissa tidigare varianter av Panzer IVor hade 2-tons kammo bestående av schokolaten braun i amöbamöster ovanpå den panzergrå...mycket möjligt att dessa vagnar tjänstgjorde i öst som helt panzargrå innan de sattes in på västfronten.
Janne Nilsson
-Det rör sig om Tiger I.
-Förflyttning från västfront till östfront.
Janne Nilsson