M4A1(76) på gång

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av Lars Befring »

Microballonger används somm utfyllnad i epoxi för att göra delar lättare/mer bearbetningsbara. Jag har kört det i superlim för att få ett snabbt, lagom hårt spackel

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

SvenYoung skrev:Fantastiskt fin början på snön, Anders!

Jag har en burk micro balloons hemma, vad är det man egentligen skall ha dem till, har alltid undrat. Är set någon form av spackel? Till snö är de suveräna i allafall (jag har inte testat än, dock).
Kul att höra (läsa), Sven!
Ja, det är smidigt att använda som snö. Det finns ju kommersiella snöprodukter men jag tror att ballongerna ger mer snömaterial för pengarna.
Lars Befring skrev:Microballonger används somm utfyllnad i epoxi för att göra delar lättare/mer bearbetningsbara. Jag har kört det i superlim för att få ett snabbt, lagom hårt spackel

/L
What Lars said! :)
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Lars Befring skrev:Microballonger används somm utfyllnad i epoxi för att göra delar lättare/mer bearbetningsbara. Jag har kört det i superlim för att få ett snabbt, lagom hårt spackel

/L
Ahaaa, där ser man. Tack Lars! Man lär sig något nytt varje dag :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders_Isaksson

Går lite sakta med denna men här kommer en liten uppdatering.

Vänster bandaggregat börjar bli klart:

Bild

Som vanligt är kameran obarmhärtig och avslöjar ett antal skavanker men dessa ska fixas till inom kort.

Bild

Med överdelen på:

Bild

Bild

Och en liten parentes:
För att inte behöva limma fast vinylbanden ovanpå returrullarna använde jag tre bitar pianotråd för att hålla banden på plats.
Hål borrades i höjd med varje returrulle och trådarna sattes på plats.

Bild

Några enkla distansklossar behövdes för att pressa ner trådändarna över banden. Klart! :)
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Supersnyggt Anders!

Snön ser otroligt bra ut.

En fråga om smutsen runt bandaggregatet (eftersom jag skall göra samma sak med min modell snart och vill ha liknande utseende och nyanser).

Vilka nysanser/färger har du använt (pigment? Andra färger? Blandat med något annat?) och hur har du fått till det fina prickiga utseendet? (med pensel, eller blåste du luft genom penseln med airbrushen för att "blästra" leran på modellen? eller någon annan metod?)
"Svenne-Kongo"

Anders_Isaksson

Kul att snön verkar funka, Sven. :)
Jag blir ju hemmablind fortare än kvickt så alltid osäkert hur olika effekter egentligen tar sig ut.

Jag beskrev kort för Emil tidigare i tråden, här kommer en repris:
Anders_Isaksson skrev: Först lade jag på några lager av AKs pigment i passande kulörer som fixerades med deras fixer.
Sen tog jag några varv med AKs Dark Mud resp Wet Mud för att åstadkomma lite fuktigare partier.
Dessa stänktes på genom att dra med fingertoppen över en gammal platt pensel, alternativt så penslade jag dit DM och WM på enstaka ytor och skrymslen för att ge lite mer djup.
...
En liten korrigering, den heter Fresh Mud och inte Wet Mud.
Pigmenten jag använt är huvudsakligen European Earth blandat med olika mängder North African Dust för lite variation.
Dessa lades på torrt och i relativt tjocka lager, följt av med fixer som appliceras rikligt så att pigmentlagret blir genomfuktigt. Detta får sedan torka över natten.

Jag kan f ö inte nog rekommendera AKs pigment fixer. Som namnet antyder, den fixerar verkligen pigmenten och man kan lugnt kladda på med snö och annat utan att pigmenten färgar av sig.
Antar att fixern är någon form av matt klarlack så fullgoda alternativ finns säkert där ute, men jag valde att köra med AKs egen variant.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Anders..! Duh, jag borde ha kollat i tråden först.

Jag har motsvarande nyanser av pigment av MIG, hoppas att de är lika bra som AK's. Likaså har jag MIG's pigment fixer.
Har också AK's "mud" vätskor.

När jag testar att blöta MIG's pigment med thinner eller fixer så upplever jag att de torkar mycket ljusare än när de är "orginaltorra". Har du samma upplevelse med AK's? Fick höra att MIG "späder ut" sin pigment med gips, kanske därför de blir mycket ljusare efter man har tillfört vätska. ganska tråkig effekt i allafall, svårt att bedömma hur de kommer att se ut i slutändan.

Japp, snön (och hela modellen) ser kanon ut!! :-)
"Svenne-Kongo"

Anders_Isaksson

SvenYoung skrev: Tack skall du ha Anders..! Duh, jag borde ha kollat i tråden först.

Jag har motsvarande nyanser av pigment av MIG, hoppas att de är lika bra som AK's. Likaså har jag MIG's pigment fixer.
Har också AK's "mud" vätskor.

När jag testar att blöta MIG's pigment med thinner eller fixer så upplever jag att de torkar mycket ljusare än när de är "orginaltorra". Har du samma upplevelse med AK's? Fick höra att MIG "späder ut" sin pigment med gips, kanske därför de blir mycket ljusare efter man har tillfört vätska. ganska tråkig effekt i allafall, svårt att bedömma hur de kommer att se ut i slutändan.
Ingen fara alls! :)
Svårt att säga ang nyanserna, jag tycker att AKs pigment i stort sett återtar sin ursprungliga kulör när de väl har torkat ordentligt.
Det är ju en djungel med olika pigment där ute och alla påstår sig vara bäst. Men jag är i alla fall nöjd med AKs grejor.
SvenYoung skrev: Japp, snön (och hela modellen) ser kanon ut!! :-)
Kul att höra, då kör jag på med höger sida och sen överdel + torn.
Men går som sagt lite långsammare än jag tänkt mig... :(
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Anders..!

Behöver inte gå fort, det är det roliga med arbetet och slutresultatet som räknas, inte tiden det tar att komma dit :-)
"Svenne-Kongo"

Andreas Grewin
Kontakt:

Inlägg av Andreas Grewin »

Gahhh va snyggt! :o

Snön och leran ser verkligen überläcker ut. Glöm inte att skita ner ovantill också nu så att det matchar botten :)

Verkligen smart med vinylbanden. Måste jag också testa!

Sven & Anders angående prickig lera så finns det en till teknik som jag personligen diggar. Brukar måla ytan jag ska vädra med fixer först, sedan "krydda" med pigment i olika färger på den våta ytan. Då får man också kornig, strukturerad och prickig lera. Är nog bäst som grund för andra tekniker sen. :)
Skriv svar